کد خبر: ۶۸۷۱

حکیم مهر - خبرهایی از دامپزشکی قزوین، خراسان رضوی و شمالی

 

جلسه هم اندیشی مسؤولین فنی مرغداریهای شهرستان آبیک با کارشناسان طیور استان قزوین

 

جلسه بررسی آخرین وضعیت بیماریهای طیور در محل شبکه دامپزشکی شهرستان آبیک با حضور رئیس اداره مبارزه با بیماریهای طیور اداره کل دامپزشکی استان قزوین ومسؤول طیور شهرستان آبیک با موضوع هم اندیشی مسوولین فنی مرغداریهای شهرستان در خصوص وضعیت مرغداریهای شهرستان برگزار گردید.

در ابتدا دکتر کشاورز رئیس اداره مبارزه با بیماریهای طیور، در رابطه با اهمیت شهرستان آبیک به عنوان قطب مرغداریهای استان ونیز لزوم همکاری همه جانبه  بخش خصوصی با بخش دولتی وضرورت آموزش مرغدران وکارگران تحت پوشش، مطالبی را ایراد نمودوباتشریح وضعیت حساس کنونی وخطراتی که می تواند صنعت مرغداری را تهدید  نماید خواستار همکاری بین بخش خصوصی دامپزشکی ودولتی در این زمینه شد.

در ادامه جلسه دکتر میرزایی کارشناس مبارزه با بیماریهای طیور دامپزشکی آبیک، به اهمیت پیشگیری و کنترل بیماریها اشاره نمود وبا اعلام  و اینکه راه اندازی سیستم GISطیور درشبکه آبیک بعنوان اولین شبکه دامپزشکی در استان نسبت به ارائه توضیحاتی در این زمینه اقدام نمود و در خاتمه، دکتر نبی پور رئیس جامعه دامپزشکان کشور ومدیرشرکت خروسک با تاکید بر تهدیدات موجود ولزوم اطلاع رسانی بموقع به مرغداران خواستار مساعدت لازم در این زمینه گردید و درادامه با توجه به مشکلات حمل ونقل وجابجایی تخم مرغ ونهاده های دامی پیشنهاداتی را در خصوص تاسیس ترمینال ویژه جهت جمع آوری و حمل ونقل  تخم مرغ ونهاده های مربوطه ارائه نمود که از طریق مراجع ذیربط پیگیریهای لازم صورت گیرد.

-------------------------------

 

آغاز هفته دامپزشکی در خراسان رضوی از تریبون نماز جمعه مشهد


 همزمان با آغاز هفته دامپزشکی، مدیر کل دامپزشکی خراسان رضوی در جمع نمازگزاران نماز جمعه هشتم مهرماه در حرم مطهر رضوی حاضر شد و به تبیین جایگاه دامپزشکی پرداخت. 

دکتر ناصر مرگان ازغدی که به عنوان اولین سخنران قبل از خطبه های نماز جمعه 8 مهر مشهد مقدس حضور یافته بود ضمن تبریک دهه کرامت، با اشاره به نقش دامپزشکی در کنترل بیماری های مشترک بین انسان و حیوان اظهار داشت: بیش از 800 نوع عامل بیماری قابل انتقال از حیوان به انسان شناسایی شده است که در تمامی آنها نقش دامپزشکی از جایگاه ویژه ای برخوردار است.

وی سلامت فرآورده های خام دامی و اهمیت آن ها را در سلامت و امنیت غذایی مرهون زحمات دامپزشکی دانست.

دکتر ازغدی، سرمایه دامی استان را 8 میلیون راس دام سبک، 400 هزار راس دام سنگین، 72 میلیون قطعه طیور و... خواند و حفظ این سرمایه های ملی را در راستای جهاد اقتصادی دانست و یادآور شد: سرمایه دامی کشور این مزیت را نسبت به نفت دارد که تجدید پذیر است و از اشتغالزایی بالایی برخوردار است.

مدیر کل دامپزشکی استان، حضور اکیپ های دامپزشکی در مناطق مختلف روستایی، عشایری و شهری استان را در راستای ارتقای بهداشت عمومی و امنیت غذایی دانست.

او با اشاره به شعار دام سالم، غذای سالم، انسان سالم هدف این شعار را سلامت عمومی جامعه خواند و گفت: تلاش دامپزشکی نیز در راستای اجرای این عبارت است.

دکتر ازغدی ورود خیل عظیم زائران و مجاوران حریم رضوی را نیز از جمله مواردی دانست که بر لزوم ارتقای امنیت غذایی تاکید دارد و تصریح نمود: تلاش دامپزشکی در این جهت است تا غذای سالم برای آنها فراهم کند و این جزء افتخارات دامپزشکی استان است.

او با اشاره به فعالیت دانشکده دامپزشکی، تربیت نیروی متخصص را در حوزه فعالیت های این مرکز دانست ودر حوزه پژوهش نیز به موسسه تحقیقات واکسن و سرم سازی رازی مشهد اشاره کرده و گفت: تولیدات این مرکز ضمن تامین نیاز واکسن های دامی استان به استان های دیگر نیز صادر شده و به لحاظ کیفی در سطح منطقه بی نظیر است.

وی اشاره ای نیز به مراکز مختلف دامپزشکی در بخش خصوصی اشاره داشته و فعالیت این حوزه را مکمل فعالیت های بخش دولتی و گامی در جهت ارتقای خدمت رسانی به مردم دانست.

مدیر کل دامپزشکی استان در قسمتی دیگر از سخنان خود به سلامت تولیدات دام و طیور در کشتارگاه های استان اشاره کرد و تصریح نمود: کشتار طیور در کشتارگاه های طیور استان که همگی صنعتی هستند توسط ذابح و تحت نظارت ناظر ذبح شرعی منصوب شده توسط دفتر نمایندگی ولی فقیه در دامپزشکی استان انجام می شود و همزمان نظارت فنی و بهداشتی نیز توسط کارشناسان دامپزشکی در حال انجام است.

 

-------------------------------------

 

کوهپیمایی خانوادگی در ارتفاعات باباموسی به مناسبت روز ملی دامپزشکی


در آستانه آغاز هفته دامپزشکی، کوه پیمایی خانوادگی با حضور کارکنان اداره کل دامپزشکی خراسان شمالی بهمراه اعضاء خانواده و سایر کارکنان ادارات استان در ارتفاعات بابا موسی شهرستان بجنورد با شعار "دامپزشکی برای غذا، دامپزشکی برای سلامت، دامپزشکی برای سیاره زمین" برگزار گردید.


در پایان ضمن پذیرایی از شرکت کنندگان به قید قرعه به شرکت کنندگان جوایزی به رسم یاد بود اهداء شد.

 

 

نظر شما
ادامه