کد خبر: ۶۸۰۴

حکیم مهر - مهندس غلامرضا رازقی معاون وزیر جهادکشاورزی و رئیس سازمان شیلات ایران به مناسبت روز جهانی دریانوردی پیامی صادر نموده که بدین شرح است :


" بسمه تعالی

دریاها نقش ویژه ای در توسعه اقتصاد ملی کشورها ایفا می کنند و هم از این روست که کشورهای فاقد محیط های دریایی در ادبیات جغرافیای سیاسی ، کشورهای بسته نامیده می شوند و کشورهای برخوردار از محیط های آبی ساحلی  فرصت های ارزشمندی برای توسعه اقتصادی - اجتماعی و اقتدار و سیادت منطقه ای و بین المللی در پیش رو دارند.   حرفه دریانوردی از دیر باز در زمره مشاغل سخت و دارای صعوبت زیاد بوده و دستیابی بشر به فناوریهای نوین هم نتوانسته است دشواری های خاص این حرفه را به طور کامل از بین ببرد . در این میان دریانوردی صیادی به جهت اینکه صیادان توام با عملیات دریانوردی باید به کار حساس و پر زحمت ماهیگیری نیز بپردازند ، مشقت مضاعفی دارد.

جامعه صید و صیادی کشور با دارا بودن حدود 12 هزار فروند شناور در کلاس های کشتی ، لنج و قایق ، پرتعداد ترین ناوگان دریایی کشور را در اختیار دارد .  صیادان در کنار حمل ونقل و بازار رسانی کالا همانند سایر فعالین دریایی ، با ملاحظات ویژه ای روبرو هستند. توجه به حفظ ذخایر آبزیان و رعایت ملاحظات محیط زیست واکولوژی دریا از یک سو بر حساسیت حرفه صیادی می افزاید و از سوی دیگر جنبه های اجتماعی – فرهنگی جامعه ریشه دار صیادی  که در مقیاسی وسیع با معیشت ساحل نشینان پیوند خورده است ، انجام این فعالیت ها را پیچیده تر می سازد. در چنین شرایط حساسی و با در نظر گرفتن محدودیت هایی که در زمینه برداشت از ذخایر آبزیان وجود دارد ، تامین پروتئین سالم مورد نیاز جامعه و افزایش آبزی مصرفی در راستای تقویت سلامت  جامعه ، همواره از اولویت های سازمان شیلات ایران بوده است . به گونه ای که مصرف سرانه آبزیان که در سال 1357 حدود یک کیلو گرم بوده در حال حاضر به 8.5 کیلوگرم رسیده است. در این خصوص به رغم محدودیت های ذکر شده ، زیر بخش شیلات با اتخاذ رویکردهایی نظیر بهبود روشهای صید ، ارتقاء سطح ناوگان سنتی صیادی ، ایجاد زیرساخت های بندری ویژه صیادی و توانمند سازی جوامع محلی ، در سال 1389 به صید بیش از 400 هزار تن در سال رسیده است و با رویکردهای جدیدی نظیر بهره برداری از ذخایر برداشت نشده وکمتر برداشت شده ، در نظر داریم که با یاری خداوند در سال پایانی برنامه پنجساله پنجم به صید سالانه 700 هزار تن از آبهای دریایی نائل شویم.

در این زمینه استحصال از ذخایر آبهای دور که به صورت مشترک توسط کشورهای متعددی بهر ه برداری می شود از اولویت های شیلات ایران است . به طوریکه  شیلات ایران در سال 2010 میلادی با ثبت بیش از 1300فروند شناور صیادی درکمیسیون تن ماهیان اقیانوس هند (IOTC) ، مطابق گزارش  این کمیسیون مقام سوم صید را  در میان 45 کشور فعال در صید این منطقه از آن کشورمان کرده است.

 در این زمینه اقدامات متعددی برای پشتیبانی ناوگان صیادی در آب های دور صورت گرفته است. توسعه وتجهیز و استاندارد سازی شناورهای صیادی ، تکمیل و بهسازی زیرساخت های بندری بر اساس رویکرد های جامع نگر و مبتنی بر آمایش سرزمین که حاصل آن وجود بیش از 70 بندر صیادی بوده ، اعمال مدیریت بهینه بر نقاط ساحل آوری صید با تکیه بر واگذاری کار مردم به مردم و استفاده از توان و مزیت های منحصر به فرد جوامع محلی و تشکل های صیادی از جمله برنامه هایی هستند که در این راستا اجرا گردیده اند.

به رغم تلاشهای صورت گرفته ، متاسفانه درطی چندسال اخیر به دلیل بروز پدیده دزدی دریایی در آب های اقیانوس هند، تعدادی ازشناورهای صیادی نیز مورد تعرض قرارگرفته و خساراتی را به جامعه صیادی وارد نموده ولی در عین حال با همکاری سازمان ها و دستگاه های مسئول همکاری ها و تمهیدات بسیار خوبی برای پشتیبانی از ناوگان صیادی کشور برای حضور در عرصه آب های آزاد صورت گرفته است.

ازآنجا که این موضوع یک امر بین المللی است لذا لازم است تمهیدات کافی برای تعامل موثر بین کشورها اندیشیده شود و در این زمینه تلاش نهاد های مسئول بین المللی بسیار کارساز خواهد بود . امسال که شعار اصلی هفته دریانوردی توسط سازمان بین المللی دریانوردی (IMO) « لزوم پاسخ هماهنگ به پدیده دزدی دریایی » تعیین شده است ، امیداست در دستیابی به اقدامات مشترک و هماهنگ بین کشورها موثر واقع شود.

روز دریانوردی بهانه ای است برای یاد آوری تلاش دریادلانی که همه سختی ها را به جان خریده و با انتخاب این عرصه پرخطر سهم درخور توجهی در تامین امنیت کشور ، حضور در آب های آزاد ، تولید و استحصال از منابع آبزی در یک فضای رقابتی با سایر کشورها در بهره مندی از این منابع خدادادی می باشد و فرصت مغتنمی برای ابراز تقدیر وتشکر از این فعالین زحمتکش دریایی است.

غلامرضا رازقی / معاون وزیر جهاد کشاورزی و رییس سازمان شیلات ایران "

 

خبر مرتبط :

نظر شما
ادامه