کد خبر: ۶۷۹۹۴
تعداد نظرات: ۲ نظر

حکیم مهر: مدیر کل دامپزشکی مازندران در پی نشر خبری با عنوان «هشدار درباره آلودگی انگلی گوشت مرغ» از سلامت مرغ‌های صنعتی استان خبر داد.

به گزارش حکیم مهر به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان،«دکتر محمد حسن گلپایگانی» گفت: مرغ‌های گوشتی استحصال شده در کشتارگاه‌های صنعتی طیور موجود در بازار، از مزرعه تا مراکز عرضه تحت نظارت بهداشتی دامپزشکان بوده و در صورت مشاهده علائم بیماری در کشتارگاه حذف و از چرخه مصرف انسانی خارج می‌شوند.

«توکسوپلاسما گوندیی» یک انگل داخل سلولی است که دارای گسترش جهانی است و می‌تواند همه حیوانات خونگرم را آلوده کند. میزبان نهایی این انگل گربه سانان و گربه‌های خانگی هستند که بیماری ناشی از آلودگی به این انگل، توکسوپلاسموز نامیده می‌شود.

با توجه به پرورش مرغ‌های گوشتی در سالن‌های پرورشی ایزوله که دارای سیستم قرنطینه‌ای می‌باشند و نیز الزام رعایت ضوابط امنیت زیستی در هنگام صدور پروانه بهداشتی از سوی نظام دامپزشکی، امکان ورود گربه‌ها خصوصا گربه‌های آلوده به این انگل نادر است.

گلپایگانی معتقد است در صورت مصرف مرغ‌های بسته بندی، دارای برچسب و استحصال شده در کشتارگاه‌های صنعتی طیور، به دلیل عدم ارتباط مستقیم این مرغ‌ها با گربه ها، احتمال آلودگی به این انگل بشدت پایین و کم خطر خواهد بود.

پختن کامل فرآورده‌های دامی من‌جمله شیر و گوشت در درجه حرارت بالای ۶۰ درجه سانتیگراد موجب از بین رفتن انگل‌های احتمالی موجود در گوشت می‌شوند از سویی فرآیند انجماد و نمک زدن هم در نابودی کیست‌های انگل موثر است.

 

انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۱
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۱۴ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۰
1
3
ولی آیا خبر ندارید که مرغداران برای مبارزه با موش در انبارهای دان ، از گربه استفاده می کنند و محیط و دان می تواند آلوده باشد
کارشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۰۱ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۲
0
1
ولی احتمال الودگی خوراک مرغ بویژه پودرماهی در زمان نگهداری داخل انبارهای مربوطه با مدفوع گربه وجود دارد
نظر شما
ادامه