کد خبر: ۶۷۹۸۶
تعداد نظرات: ۲۷ نظر
معاون بهداشتی و پیشگیری سازمان دامپزشکی کشور:
«دکتر سید بهمن نقیبی» افزود: جامعه آماری این پژوهش تنها ۶۰ نمونه از سرم خونی طیور به حالت لختگی بوده است که هم از نظر جمعیت آماری و هم از نظر روش انجام آزمایش مورد تائید قرار نمی‌گیرد ...
 

حکیم مهر: معاون بهداشتی و پیشگیری سازمان دامپزشکی کشور به ابهامات مربوط به انتشار گسترده «انگل توکسوپلاسما گوندی» در طیور کشور پاسخ داد.

به گزارش حکیم مهر به نقل از اقتصاد آنلاین، «دکتر سید بهمن نقیبی» با بیان اینکه پژوهش دانشگاه اصفهان در جامعه آماری محدود و در شرایطی که قابل تائید نیست انجام شده است، اظهار کرد: بر اساس آنچه در اطلاعات پژوهش منتشر شده است، جامعه آماری تنها ۶۰ نمونه از سرم خونی طیور به حالت لختگی بوده است که هم از نظر جمعیت آماری و هم از نظر روش انجام آزمایش مورد تائید قرار نمی گیرد.

نقیبی تاکید کرد: دستاورد این پژوهش قابل تعمیم به کل جمعیت طیور کشور نیست

وی یادآور شد: به رغم مورد تائید نبودن آن، ما از همکارانمان در اداره کل دامپزشکی استان اصفهان خواسته ایم موضوع را پیگیری کنند تا در ابتدا مشخص شود که سطح تحقیق این پژوهش چه میزان بوده است.

نقیبی در پاسخ به این پرسش که آیا سازمان دامپزشکی برآوردی از میزان گسترگی انتشار این نوع انگل در طیور کشور دارد، گفت: این انگل انتشار جهانی دارد و طبیعتا در ایران هم وجود دارد، اما پاسخ به این پرسش دشوار است که میزان انتشار چه چقدر است و یا در کدام مناطق کشور بیشتر است.

معاون بهداشتی و پیشگیری سازمان دامپزشکی کشور این اطمینان را داد که میزان انتشار در طیور صنعتی کشور بسیار نادر است چراکه طیور صنعتی معمولا در محیط ایزوله و دور از ناقل انگل یعنی گربه سانان نگهداری می شوند.

نقیبی احتمال ابتلای طیور بومی به این نوع انگل را بسیار بالاتر از طیور صنعتی دانست که در نتیجه نیاز به دقت بیشتر در نگهداری و مصرف گوشت آن ها از سوی روستائیان و مردم دارد.

وی از جمله مهمترین نکات بهداشتی برای مقابله با انتشار این نوع انگل را در برخورد درست با ناقل اصلی آن یعنی گربه سانان دانست.

نقیبی توضیح داد: گربه سانان معمولا مهمترین ناقل انگل هستند، پس توصیه می شود در مواجه با این پستاندار یا مدفوع آن مسائل بهداشت شخصی رعایت شود.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه احتمال برخورد طیور بومی با گربه سانان بیشتر است، توصیه ما به روستائیان نگهداری طیور در فضای محصور شده‌ای است که گربه امکان ورود به آن را ندارد.

نقیبی در پاسخ به پرسشی دیگر مبنی بر اینکه توصیه شما به مرغداران صنعتی چیست، تصریح کرد: توصیه خاصی برای مرغداران صنعتی وجود ندارد، چراکه امکان حضور گربه ها در سالن های مرغداری صنعتی بسیار کم است.

معاون بهداشتی و پیشگیری سازمان دامپزشکی کشور همچنین به مردم توصیه کرد که گوشت طیور را کاملا پخته مصرف کنند.

به گفته نقیبی، پخت کامل گوشت طیور می تواند در صورت وجود کیست انگلی در گوشت آن را از بین ببرد.

این مقام مسئول یادآور شد: در فرهنگ غذایی ما ایرانیان مصرف گوشت معمولا به صورت پخته انجام می‌شود، اما توجه به نکات توصیه شده هم در مواجه با گربه سانان و هم نگهداری از طیور می تواند خطر انتشار و ابتلا را تا حد زیادی کاهش دهد.

 

انتشار یافته: ۲۷
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۴
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۵۱ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۸
6
5
کلا همه چی عالی است.
خدایی نکرده تولید مرغ کم نشه، جهاد ناراحت میشه.
بهداشت و سلامت هم با وزارت بهداشت هست، کسی کاری به ما نداره.
خدا رو شکر این تقسیم بندی سال ها پیش شد و ما پاسخگوی سلامت مردم نیستیم.
وزیر بهداشت سابق گفت بجای فیزیوتراپی خودتون بمالید، مسئولان دامپزشکی هم میگن بجای اطمینان از سلامت گوشت و مرغ، خودتون خوب بپزید!
پاسخ ها
سیده سمانه نقیبی
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۰:۲۶ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۰
اولا که این یک پژوهش اولیه دانشگاهی و اپیدمیولوژیک بوده برای اینکه نشون بده احتمال انتقالش از این طریق هست و راه برای مطالعات بعدی باز بشه
دوما که این احتمال نه تنها در گوشت مرغ که در گوشت و چه بسا شیرگاو و از همه مهمتر سبزیجات بسیار محتمل تره و دلیل نمیشه مردم بترسن اگه نیاز به هشدار باشه اون استاد گرامی حتما به مراجع ذیصلاح اعلام میکنن و لازم نیس ما مدام در مقالات دانشگاهی جستجو کنیم
سوما که از قدیم الایام تا کنون پاستوریزاسیون و استریلیزاسیون یا سایر روشهای حرارتی از روشهای اثبات شده برای حذف عامل میکروبی و افزایش ایمنی و ماندگاری ماده غذایی بوده و شما به هیچ عنوان نمیتونین توصیه آقای دکتر رو نقض کنین یا نادیده بگیرین
اگر روش دیگری برای از بین بردن عامل به ذهنتون میرسه بفرمایید تا اساتید دانشگاهی استفاده کنن
چهارم این که در نظر بگیرین ممکنه خیلی از ما به این عامل آلوده باشیم ولی حتی متوجه اون نشده باشیم چون بغیر از افراد دارای ضعف ایمنی و خانم های باردار اونم در بارداری اول اونقدرها هم خطرافرین نیس
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۵۲ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۸
5
1
نادر زمانی که مسئول فنی مستقیما از کارفرما پول نگیره آقای دکتر؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۰۱ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۸
2
4
با اعصاب مردم بازی میکنن. هر روز یه موضوع حاشیه ای بیمورد.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۲۲ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۸
1
5
واقعا چرا سازمان در مقابل کارفرما ها کوتاه می بآید اخه تا کی مسئول فنی بهداشتی زبر نظر کارفرما باشه اونم در کشتارگاههای صنعتی حکیم مهر جان لااقل اینو دیگه ساسنور نکن
ناشناس
|
Netherlands (Kingdom of the)
|
۲۳:۳۴ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۸
3
3
عجب ایشون اطلاعاتش بسیار بالاتره از استاد تمام انگل شناسیه. من نمیدونم چطور اینا انگل شناسن.
دکتر نقیبی گربه و گربه سان ناقل نیست، میزبان انگله .
پاسخ ها
سیده سمانه نقیبی
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۰:۲۸ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۰
وقتی در زمان عفونی بودنش از طریق مدفوع باعث انتقال آلودگی میشه یعنی ناقل هم هست
میزبان بهرحال ی خروجی هم داره دیگه هضم که نمیکنه انگل رو
ناشناس
| Germany |
۰۷:۳۳ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۰
طی گذران چرخه از طریق مدفوع دفع میشود میزبان ناقل با میزبان اصلی از لحاظ تعریف و توصیف متفاوتند.
مدرس دانشگاه
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۱:۱۲ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۹
3
4
تازه من میگم 100 درصد طیور کشور تیتر خونشان مثبت است خوب چه اشکالی داره وقتی کیست انگل در 60درجه حرارت از بین میرود مشکلی را ایجاد نمیکند.مگر گوست و شیر مبتلا یان به بروسلا پس از حرارت دادن خورده نمیشود؟. مگر در شیر باکتری سل وجود ندارد که بعد از پاستوریزاسیون از بین میروند. من اگر جای دکتر نقیبی بودم نتیجه اصفهان را هر جند غلط میپذیرفتم و استدلال میآوردم که کیست برادیزوئیت در 67 درجه حرات ومنهای 20 درجه فریز کاملا از بین میرود. خوب مشکل کجاست؟.
متاسفانه عده ای در مراکز علمی از اطلاعات پایین جامعه سوءاستفاده نموده و خود نمایی نمایند.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۱۷ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۹
پس چقدر احمقن این غربی ها که دنبال از بین بردن این بیماری ها هستن. خوب میجوشونیم و خوب میپزیم. دامپزشکی هم نمیخوایم! آقای مدرس دانشگاه. بدبخت شاگرد های شما.
نقص ایمنی ها چی؟ امکان انتقال در زمان حمل و نقل چی؟ افراد با سیستم ایمنی ساپرس شده چی؟ فکر میکنی پاستوریزاسیون ایمنی را به ۱۰۰ میرساند؟ برخلاف تصورتان به شدت باقی مانده های پیکره ی باکتری و معدود باکتری های رد شده بیماریزا خواهند بود و اثرات نامشخص دارند. مقالات را مطالعه بفرمایید
سیده سمانه نقیبی
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۰:۳۳ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۰
شما بفرما غربی ها چه میکنن؟
دامپزشکی مسئول نقص ایمنی ها نیس تا جایی که من میدونم وزارت بهداشت مسئوله احتمالا..
شما پاستوریزاسیون رو قبول ندارین ؟
پیکره باکتری بیماریزاست ؟
پس کلا با واکسیناسیون هم مخالفین که پیکر میکروب کشته شده یا بخشی از یک عامل میکروبی هستن؟
شما همون فرار مغزها بشین لطفا
سبکرو
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۴:۱۷ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۹
3
1
ضمن تشکر از آقای دکتر نقیبی قطعا مهمترین و محتمل ترین راه انتقال انگل ، خوراک مرغ هست . همانطور که ایشان فرمایش کردند ، احتمال حضور گربه ها در سالن های مرغداری کمه ولی با اوضاع نابسامان دان مرغ نمیشه این پزوهش رو نفی کرد هرچند خوشحال میشیم نتایج این پژوهش اشتباه باشه .
کارشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۱۳ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۹
1
1
جدا از درست یا اشتباه بودن روش انجام این تحقیق، درسته که طیور صنعتی تماس مستقیم با گربه ندارند ولی باید توجه داشت که احتمال الودگی جیره و بخصوص پودر مصرفی در خوراک طیور با توجه به شرایط بعضا غیر بهداشتی حمل و انبارداری ان بالا هست
دکتر
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۴۹ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۹
0
2
هر کس مرغداری دیده باشه میدونه که ورود گربه به سالن های مرغداری صنعتی غیر ممکن است!
چون اولا همه روزنه ها کاملا مسدود است، حتی موش هم به سختی میتونه وارد بشه. طبق دستورالعمل های جدید ف قبل از جوجه ریزی ، حتی قراردادن تله موش هم اجباری هست...
دوما وجود هزاران مرغ در سالن مرغداری برای گربه ترسناک است...
پاسخ ها
ناآشنا
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۳۳ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۹
دکترجان...دقیقا مشخصه که مرغداری رو از نزدیک دیدی....گربه میگه من و اینهمه خوشبختی محاله...:)
دامپزشک
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۵۷ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۹
1
1
گربه که تو سالن مرغداری نمیتونه بره؛
ولی
در مورد مثبت شدن آزمایش سرمی این مقاله چند تا فرض میتونه مطرح باشه،
1- اینکه تخلیص تاکی زوئیت ها اگه به صورتی بوده باشه که حاوی سایر پاتوژنها از جمله ساپروفیت ها باشه، احتمال واکنش با آنتی بادی اون جرم در سرم وجود داره که نتیجه را مثبت میکنه.
2- مواجهه طیور با بقایای از انگل از طریق محیط پرورش (مثلا ورود با کفش کثیف به سالن و ...
3-
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۰۲ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۹
2
2
قرار نیست مقاله مورد تائید سازمان باشه!
توکسوپلاسما هم چیز عجیب و غریبی نیست؛ همه جا وجود داره، مخصوصا در منزل کسانی که گربه نگهداری میکنند.
مدفوع گربه هرجایی که باشه ممکنه باد هم حتی دراتش را پراکنده کنه.
مهم پیشگیری از انتقال اون به خوراک و غذا هست.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۳۹ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۹
منزل کسایی که‌ گربه نگه میدارن؟
تورو خدا ۴ تا کتاب و مقاله بخونید
سلطانی منش - البرز
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۴۶ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۹
0
1
همه ی مصرف کنندگان، خانگی نیستند و خیلی از گوشت و مرغ و شیر و.. در طبخ غذاهای رستورانی، صنعتی یا طبخ عمده برای مراکز بزرگ مثل سربازخانه ها، خوابگاه ها، بیمارستان ها و. است. که بخاطر زمان کمتر یا حجم غذای بالا، درجه حرارت کافی یا به مدت لازم داده نمیشود.
این که ما در سازمان دامپزشکی سلامت غذا را به مصرف کننده واگذار کنیم خطا است.
افراد با ریسک بالا مثل بیماران ، سالمندان، خانم های باردار و کودکان و.. را هم داریم که جای خطر کردن باقی نمیگذارد.

آلودگی های محیطی توسط این میکروارگانیسم ها خود مبحث بهداشت عمومی و عامل بیماری های نوپدید و بازپدید دیگری است که یاد آوری میکند، نباید منبع آلودگی را به امید پاکسازی لحظه ی قبل از مصرف،قرار داد.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۲۰ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۹
0
2
چرا همه فکر میکنند که همه گربه ها آلوده هستند.گربه وقتی آلوده شد چند وقتی انگل را دفع میکند و دیگر ایمن مشود و هیچ اووسیستی دفع نمیکند به متن زیر نگاه کنید:

Eggs are shed for approximately one week in cat faeces before the cat becomes immune. The cat is then no longer a source of .infection as long as the cat remains in healthy condition

گربه وقتی به اوسیست آلوده میشود سیستم ایمنی IgG and IgM ترشح مینماید.میزان بالای IgG برعلیه توکسوپلاسما در سرم خون گربه مبین آلودگی قبلی آن میباشد و به احتمال قریب به یقین حیوان ایمن میباشد و اووسیست دفع نمییکند. این گربه ها برای سایر حیوانات خطری ندارند ولی اگر میزان IgM بالا بودمبین وجود یک فرم فعال از بیماری است و حیوان دارد اووسیست دفع میکند..اگر خون گربه فاقد هر گونه آنتی بادی برعلیه توکسوپلاسما باشد در صورت برخورد با انگل آلوده شده وتایک الی دوهفته اووسیست دفع میکند و بعد برای تمام عمر ایمن میباشد.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۳۵ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۹
0
1
غربی ها احمق نیستن راه کار دارن نشونت میدن:
1.در دامداریها بیوسکیوریتی نه فقط برای توکسو پلاسما برای تمام بیماریها رعایت شود
2. غذا خام نخور سوسیس و کالباس بیشترین آلودگی دارن بپز و بخور اگر نمیتونی اینکار را بکنی این مشکل تو هست.
اونی که مشکل سیستم ایمنی داره اب نجوشیده هم بخورد ممکن در گیر انواع بیماریها بشه.بخشی از سلامت غذا به سازمان مربوطه و بخش عمده تر به مصرف کننده.
گربه مشکل آنچنانی ندارد همانگونه که یکی از پیام دهنده های محترم گفته اند گربه یکی 2 هفته پس از ابتلاء برای همیشه ایمن است و انگل دفع نمیکنه. بهترین کار این هستکه از تزاید گربه ها در دامداریها با عقیم کردن آنها جلوگیری شود چرا که وجود گربه در دامداریها برای کنترول موشها ضروری است.از اینکه بعضی ها یک مطلب به این سادگی را اینهمه کشش میدن آدم تعجب میکنه.
پاسخ ها
سیده سمانه نقیبی
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۰:۳۷ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۰
در فرآیند تولید سوسیس و کالباس یک مرحله پخت وجود داره که دقیقا مشابه پاستوریزاسیون عمل میکند و نیازی به پخت دوباره ندارد
حتی گفته شده حرارت باعث فعال شدن مواد نگهدارنده داخل سوسیس کالباس شده و توصیه نمیشه
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۲۹ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۰
1
1
ولی آیا خبر ندارید که برخی از مرغداران برای مبارزه با موش در انبارهای دان ، از گربه استفاده می کنند و محیط و دان می تواند آلوده باشد
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۰۸ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۰
خیلی اشتباه میکنند!!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۴۱ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۰
1
1
خانم‌ نقیبی دامپزشک هستند؟
نسبت ایشون با آقای دکتر نقیبی چی هست؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۱۹ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۰
خانم دکتر نقیبی از بهترین ها در دوران دانشجویی بودند و هستند
بله دامپزشک هستند
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۴۳ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۱
0
0
اگر گربه ها تست شده باشند و IgG در خون آنها بالا باشد اشتباه نمیکنند بلکه کار درستی انجام میدهند بلکه موشهای آلوده در اثر زاد و ولد بچه های آلوده تولید مینمایند.
نظر شما
ادامه