کد خبر: ۶۷۸۵
تعداد نظرات: ۱ نظر

حکیم مهر - موافقت‌نامه ممنوعیت پنج ساله صید ماهیان خاویاری دریای خزر برای دومین‌بار به دلیل عدم حضور ترکمنستان امضا و اجرایی نخواهد شد.

دومین جلسه‌ برای امضا توافق‌نامه ممنوعیت پنج ساله صید ماهیان خاویاری امروز در آستاراخان روسیه برگزار می‌شود، اما به دلیل عدم حضور ترکمنستان، ایران نیز در این جلسه حضور نخواهد داشت و این توافق‌نامه را امضا نمی‌کند، چراکه براساس سیاست‌گذاری وزارت امور خارجه ایران فقط توافق‌نامه‌هایی را قبول دارد که به اتفاق آراء پنج کشور حاشیه‌ی دریای خزر باشد، لذا به دلیل عدم حضور ترکمنستان ایران هم در این جلسه شرکت نخواهد کرد.

چندماه پیش نیز جلسه‌ای در قزاقستان برای امضای توافق‌نامه‌ی ممنوعیت پنج ساله صید ماهیان خاویاری برگزار شد، اما در آنجا نیز به دلیل حضور نداشتن ترکمنستان این توافق‌نامه امضا و اجرایی نشد.

علی‌اصغر مجاهدی - معاون صید و بنادر شیلات ایران در این باره گفت: مسوولان شیلات آمادگی حضور در این جلسه را داشته و بلیط هم بای این سفر تهیه کرده‌اند اما طبق خواسته وزارت امور خارجه در این جلسه شرکت نمی‌کنند.

مجاهدی اظهار کرد: طرح جامع صید و صیادی خزر در 10 محور به تصویب دولت رسیده است که شامل امور صید، حفاظت و احیای گونه‌های آبزیان، بازار، تحقیقات، مسائل حقوقی و قانونی می‌شود و برای اجرای بخشی از این این طرح در سال جاری از محل مازاد درآمد نفتی اعتبار پیش‌بینی شده است.

معاون شیلات با اشاره به این‌که از 20 مهرماه صید ماهیان استخوانی در دریای خزر آغاز می‌شود، گفت: با توجه به این‌که غرب بندر انزلی و گیلان مناطق سردسیر هستند، صید پره از ابتدای مهرماه در این مناطق آغاز می‌شود و تا 15 فروردین‌ماه ادامه خواهد داشت.

گفتنی است؛ ماهیان استخوانی شامل 15 نوع ماهی تجاری از قبیل سوف، کپور، کفال، سفید و ... می‌شود که به روش پره صید می‌شوند.

80 درصد صید ماهیان استخوانی از دریای خزر را ماهیان کپور، کفال و سفید تشکیل می‌دهند.

با توجه به این‌که تخم‌ریزی ماهیان استخوانی در رودخانه‌ها انجام می‌شود و رودخانه‌های منتهی به دریای خزر فرصت بازسازی ذخائر را ندارند، سالانه بچه‌ ماهیان استخوانی توسط سازمان شیلات به دریای خزر رهاسازی می‌شوند که میزان صید آنها نیز به میزان رهاسازی آن وابسته است که طی سال‌های گذشته روند افزایشی و کاهشی نداشته است.

 

انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
مريم صالحي
|
-
|
۱۲:۳۹ - ۱۳۹۰/۰۹/۲۳
0
0
ايران لازم است با تركمنستان يا هر كشور ديگر حاشيه خزر كه مخالف ممنوعيت صيد در درياي خزر هستند رايزني كند تا با ممنوعيت صيد ودر عين حال احياء بازسازي ذخاير درياي خزر بخصوص احياء ماهيان خاوياري درياي خزر ، پاسخگوي نياز غذايي اين كشورها باشيم.
نظر شما
ادامه