کد خبر: ۶۷۵۳۳
تعداد نظرات: ۱ نظر

حکیم مهر: مدیرکل دامپزشکی استان اصفهان با تکذیب کلیپ اخیر کشتار دام‌های آبستن که گفته شده مربوط به کشتارگاه فساران است به ایسنا، گفت: این کلیپ مربوط به کشتارگاه فساران نیست و متعلق به یک دامداری سنتی است.

به گزارش حکیم مهر به نقل از ایسنا، هفته گذشته در شبکه‌های اجتماعی فیلمی از کشتار دام‌های باردار در یکی از کشتارگاه‌های اصفهان منتشر که به گفته صدای فردی که در این فیلم صحبت می‌کند، این دام‌های آبستن در کشتارگاه فساران کشته شده‌اند. اما مدیرکل دامپزشکی استان اصفهان با تکذیب کلیپ اخیر کشتار دام‌های آبستن که گفته شده مربوط به کشتارگاه فساران است به ایسنا، گفت: این کلیپ مربوط به کشتارگاه فساران نیست و متعلق به یک دامداری سنتی است.

«دکتر شهرام موحدی» توضیح داد: فردی که این کلیپ را منتشر کرده است، دام‌های آبستن خود را به روش غیرمجاز در دامداری خود ذبح کرده و این کلیپ مربوط به کشتارگاه فساران نیست و گویا این فرد توسط پلیس فتا شناسایی شده و به نوعی قصد تشویش اذهان عمومی داشته است.

وی با تأکید بر اینکه هر کلیپی که صداگذاری بر روی آن شده، بعضاً درست نیست، افزود: جنین‌های دام که در این کلیپ بر روی یک دیواری قرار گرفته بود، مربوط به یک دامداری سنتی است که خود فرد با تخلف بهداشتی و به‌صورت غیرمجاز اقدام به ذبح دام‌های آبستن خود کرده است.

مدیرکل دامپزشکی استان اصفهان با بیان اینکه براساس قوانین موجود کشتار دام‌های آبستن در کشتارگاه‌ها ممنوع است، تصریح کرد: فردی که صاحب دام است، باید براساس تعهدی که می‌دهد اعلام کند دامی که قرار است کشتار شود، آبستن نیست و در صورتی که دام آبستن باشد اگر به مراجع قضایی ارجاع داده شود، خود شخص باید پاسخگو باشد.

وی با اشاره به اینکه زمانی که دام زایمان می‌کند، حدود ۵۰ درصد گوسفندها ماده و ۵۰ درصد نر است و این‌گونه نیست که تمام دام‌های کشتار شده، ماده باشد، گفت: در هر دوره‌ای تعدادی دام ماده که دوره باروری آنها تمام شده و دیگر آبستن نیستند و یا از لحاظ اقتصادی مقرون به صرفه نیستند، برای کشتار به کشتارگاه عرضه می‌شوند.

موحدی افزود: اینکه تصور می‌شود تعدادی دام ماده برای کشتار به کشتارگاه وارد می‌شوند و آبستن هستند، این‌گونه نیست و عدم کشتار آنها و تعهد نسبت به این موضوع بر عهده خود دامدار است.

وی با اشاره به اینکه همچنان پرورش دام در کشور به نوعی سنتی است، توضیح  داد: در این فضا و در طول سال، گوسفند نر داخل گله حضور دارد و امکان آبستن شدن گوسفند ماده وجود دارد.

مدیرکل دامپزشکی استان اصفهان تأکید کرد: روش تشخیص دام آبستن بر عهده دامدار است، البته برخی دامداران اطلاعی از بارداری دام خود ندارند، تنها روش تشخیص آبستن شدن دام ماده، سونوگرافی است.

وی با تأکید بر اینکه دامپزشکی به دامداران اصرار نمی‌کند که پیش از کشتار دام ماده خود با سونوگرافی، گواهی تأییدیه عدم باروری آن دام را به کشتارگاه تحویل دهد، چراکه این کار هزینه بالایی را متحمل دامدار می‌کند.

موحدی تصریح کرد: با این وجود دامدار باید تعهد دهد که دام من، آبستن نیست و در صورت بروز هر گونه مشکل باید پاسخگو باشد.

وی گفت: واقعیت این است که کشتار دام‌های آبستن که جنین داخل بدن دام است در کشتارگاه‌ها همانند آنچه در این کلیپ چند ثانیه‌ای که نشان دهنده بحران است، وجود ندارد.

مدیرکل دامپزشکی استان اصفهان گفت: طی هشت ماهه نخست امسال بالغ بر یک میلیون و ۳۵۰ هزار گوسفند در کشتارگاه‌های اصفهان ذبح شده، همچنین نزدیک ۲ میلیون رأس دام در مجموع کشتار شده است و اینکه بعضاً به‌صورت موردی گوسفندی آبستن در کشتارگاهی، کشتار شود، وجود دارد که ارائه این دام برای کشتار بر عهده خود دامدار است، چراکه تأکید کرده آن دام آبستن نیست.


انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
دامپزشک
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۲۶ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۲
0
1
روش تشخیص دام ابستن توسط دامدار !!تشخیص ابستنی در شرح وظایف دامپزشک است که با پرداخت هزینه از طرف دامدار قابل اجرا است.
نظر شما
ادامه