کد خبر: ۶۷۰۷۸

‌حکیم مهر: کشتارگاه نور که با مشکلات متعدد روبه رو بود و همین چالش ها آن را تا مرز پلمب شدن رساند و با شرط ها و شروط ها دوباره فک پلمب شد اما هنوز درگیرو دار حواشی عدیده ای قرار دارد و هنوز اوضاع درستی ندارد.

به گزارش حکیم مهر به نقل از ایسنا، قصه پر غصه کشتارگاه نور به چندین سال قبل بر می گردد که به شرط و شروط فک پلمپ شد و قرار بود که اقداماتی در راستای بهبود این کشتارگاه انجام شود.

چندی پیش دادستان عمومی و انقلاب شهرستان نور به همراه رئیس اداره دامپزشکی و پیمانکار کشتارگاه از قسمت های مختلف این کشتارگاه بازدید و از روند فعالیت این واحد تولیدی مطلع می شود؛ «قنبری» در حاشیه این بازدید مشکلات فعلی این کشتارگاه را مربوط به فضای محیطی آن اعم از عرصه و اعیان دانسته و افزود: اغلب مشکلات ساختاری در فضای فیزیکی این واحد تولیدی مربوط به سنوات گذشته بوده و باید با همکاری مستقیم شهرداری مرتفع گردد که عموما برون رفت از این معضل از حیطه اختیارات پیمانکار خارج است.

وی با بیان اینکه مشکلات این کشتارگاه نیاز به یک برنامه ریزی مدون دارد، خاطرنشان کرد: هماهنگی بین سازمانی به ویژه مشارکت شهرداری نور و اداره دامپزشکی در رفع این معضل لازم و ضروری بوده و دستگاه قضایی شهرستان تلاش خواهد کرد ضمن ایجاد انسجام با ارائه راهکارهای قانونی بهبود شرایط فعلی را رقم زده و مقدمات تأمین سلامت شهروندان را فراهم نماید.

اما ماجرای پرحاشیه کشتارگاه شهرستان نور، همچنان ادامه دارد، کشتارگاهی که با چالش‌ها و حاشیه‌های فراوان، همچنان به کار خود ادامه می‌دهد و به نظر می‌رسد حتی ورود دستگاه قضایی نیز، نتوانسته مشکل را برطرف کند. کشتارگاهی که پس از چندین بار تذکر در سال‌های گذشته به دلیل رعایت نشدن بهداشت، پلمب می‌شود و پس از ورود نهادهای مسئول، با شرط‌های گوناگون، فک پلمب می‌کنند اما همچنان مشکلات در این کشتارگاه ادامه دارد.

رعایت نکردن بهداشت در این کشتارگاه، با توجه به نزدیک بودن دو مرکز دانشگاهی و قطب جمعیتی شهرستان و همچنین وجود یک آبندان تامین کننده مصارف کشاورزی، می‌تواند بسیار خطرناک باشد و در این زمینه، ورود جدی مسئولان و رفع آن مشکل، جای تقدیر دارد.

«علی شادمان» فرماندار شهرستان نور چندی پیش در گفت وگو با ایسنا گفته بود که در گذشته کشتارگاه نور یک سری نواقصی را داشت که پس از پیگیری از طریق شهرداری و اقداماتی از جمله تصفیه خانه و لاشه سوز و پیش سرد کن ، تغییراتی انجام شد اما برای رسیدن به نقطه مطلوب فاصله زیادی وجود دارد.

همچنین «عباس بابایی» رییس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان نور نیز به خبرنگار ایسنا گفته بود که سیستم تصفیه فاضلاب را یکی از مهمترین بخش ها  است و بارها اعلام شد که تا زمانی خونآبه از فاضلاب سالن ها حاصل از شستشو جدا نشود، این سیستم نمی تواند درست عمل کند چرا که سیستم تصفیه ای که در آن طراحی شده برای تصفیه پساب و فاضلاب است نه برای تصفیه خون و باید این مشکل برطرف می‌شد.

وی نتایج اعلام شده از آخرین خروجی کشتارگاه در شهریورماه ۱۴۰۰ را ۱۰ برابر نرمال دانست و افزود: عدد نرمال و استاندارد از خروجی کشتارگاه برای سی او دی در مصرف کشاورزی ۲۰۰ و رودخانه ۱۰۰ در نظر گرفته شده که متاسفانه نتایج به دست آمده عدد ۱۰۰۰ بوده و عدد نرمال و استاندارد خروجی کشتارگاه برای بی او دی برای مصارف کشاورزی ۱۰۰ رودخانه ۵۰ باید باشد که نتایج بدست آمده عدد ۵۸۰ بوده و با توجه به اینکه کلر زنی هم صورت نمی گیرد نشان دهنده آلودگی میکروبی بسیار بالا است.

پس از انتشار این خبر توسط خبرنگار ایسنا در شهرستان نور پای مدیرکل دفتر امور شهری و شوراها به شهرستان نور کشیده شد و باعث شد تا از کشتارگاه شهرستان نور بازدیدی به عمل آورند درمورد همین موضوع ارتباطی با مدیرکل دفتر امور شهری و شوراها برقرار شد تا از نتیجه این بازید باخبرشویم.

«سید محمد محمدی تاکامی» مدیرکل دفتر امور شهری و شوراها در گفت و گو با ایسنا اظهار کرد: بازدیدی به همراه فرماندار، شهردار، رییس و اعضای شورای شهر نور، روسای ادارات محیط زیست و دامپزشکی و دیگر مسئولین از محل کشتارگاه شهرستان نور به عمل آمد.

وی تصریح کرد: باتوجه به اینکه کشتارگاه نیاز اصلی جامعه در زمینه گوشت را فراهم می کند بنابراین سلامت و رعایت بهداشت در آن خیلی مورد توجه است و خوشبختانه در طول یکسال اخیر مواردی را که مد نظر دامپزشکی بود تا حد زیادی برطرف شد.

مدیرکل دفتر امور شهری و شوراها خاطرنشان کرد: دوربین های پایش تصویری باید برای نظارت مستمر در اختیار محیط زیست و دامپزشکی قرار می گرفت که در روز بازدید بر این موضوع تاکید و بهره بردار مکلف به انجام آن تا مدت حدود دوهفته شده است.

تاکامی با اشاره به اینکه مقرر شد تا شهرداری نظارت بیشتری بر کشتارگاه داشته باشد، افزود: مواردی توسط دامپزشکی جهت توسعه و بهبود کشتارگاه نور مطرح شد که قرار است شهرداری با ارائه طرح مناسب و موافقت دامپزشکی نسبت به گسترش فضا و شرایط مطلوب تر اقدامات لازم را انجام دهد.

 
نظر شما
ادامه