کد خبر: ۶۶۹۹۵

حکیم مهر: رئیس اداره دامپزشکی شهرستان شازند گفت: یک مورد ابتلا به بیماری مشمشه در این شهرستان مشاهده و با تایید این بیماری، اسب مبتلا معدوم شد.

به گزارش حکیم مهر به نقل از ایرنا، «دکتر رضا معینی‌مقدم» افزود: در جریان پایش و مراقبت مستمر کارشناسان اداره دامپزشکی شازند برای شناسایی بیماری‌های دامی و مشترک، هفته اخیر یک راس اسب راکتور مثبت مشمشه شناسایی شد.

وی ادامه داد: مشمشه بیماری باکتریایی واگیردار و خطرناکی است که بیشتر در تک‌سمی‌ها مشاهده  شده و  این بیماری کشنده در اسب‌ها بیشتر دیده شده و از بیماری‌های مشترک انسان و دام است.

این مسئول دامپزشکی بیان کرد: با نمونه‌گیری و اعلام نتایج آزمایشگاه مرجع تشخیص و انجام تست تشخیصی مالئیناسیون اسب قطعی بودن بیماری مشمشه در این اسب تایید شد و با رعایت موارد مرگ آسان این حیوان دفن بهداشتی شد.

رئیس اداره دامپزشکی شهرستان شازند خاطرنشان کرد: آموزش‌های لازم اصول امنیت زیستی به افراد در تماس و شاغل در اسب‌داری و ضدعفونی اسطبل‌های نگهداری، انجام و نمونه‌برداری های بعدی برای شناسایی موارد احتمالی بیماری و نیز اطمینان از پاک بودن گله نیز انجام شده است.

یک واحد مرکز مایه‌کوبی، ۲ داروخانه دامپزشکی، ۲ واحد درمانگاه تمام وقت، سه دامپزشک نیمه وقت، یک کشتارگاه صنعتی طیور و ۲ کشتارگاه دام بخش خصوصی تحت نظارت شبکه دامپزشکی شازند در این شهرستان فعال هستند.

۶۰ واحد پرورش طیور شامل ۲ واحد مرغ تخمگذار و ۵۸ واحد پرورش مرغ گوشتی در شازند فعال است و این شهرستان از نظر شمار واحدهای پرورش طیور رتبه نخست را در استان مرکزی دارد.

 

نظر شما
ادامه