کد خبر: ۶۶۹۰۵
 

حکیم مهر: رییس اداره حفاظت محیط زیست ارومیه گفت: یک قطعه پلیکان زخمی که توسط دوستداران محیط زیست تحویل این اداره شده بود تحت مداوای دامپزشکان این بخش قرار گرفت و هم اکنون و وضعیت مطلوبی دارد.

به گزارش حکیم مهر به نقل از ایرنا، «مختار خانی» افزود: یک بال پلیکان سفید زخمی که روز گذشته توسط دوستداران محیط زیست به اداره ارومیه تحویل شد مورد مداوا قرار گرفته و تحت نظر و تیمار قرار دارد که بعد از اطمینان از وضعیت جسمانی و قدرت پرواز در طییعت اطراف دریاچه ارومیه رهاسازی خواهد شد.

رییس اداره حفاظت محیط زیست ارومیه گفت: این پرنده در فهرست پرندگان حمایت شده ایران قرار دارد و و دارای ارزش حفاظتی بوده و دریاچه ارومیه و تالابهای اقماری آن زیستگاه این گونه است.

وی بیان کرد: پلیکان ها از بزرگترین پرندگان دنیا به شمار می روند که توانایی بالایی در پرواز کردن دارند و چون از پرندگان آبزی هستند، زیستگاه آن ها در دریاچه های آب شیرین و لب شور، رودخانه های بزرگ و دهانه آن ها و سواحل دریا است.

رییس اداره حفاظت محیط زیست ارومیه گفت: اولین ویژگی ظاهری همه پلیکان ها که در اولین نگاه جلب توجه می کند، کیسه پوستی چین خورده زیر منقار آنها  است  که این  کیسه گلویی بسیار انعطاف پذیر است و  می تواند تا انتهای گلو از هم باز شود ،برخی از مردم گمان می کنند که این کیسه برای ذخیره غذا کاربرد دارد در حالی که پلیکان ها برای ماهی گیری از آن استفاده می کنند.

وی یادآورشد: زیر منقار این پرنده هنگام ماهی گیری  بیش از ۱۰ لیتر آب جای می گیرد که معادل هفت بطری یک و نیم  لیتری است و دومین ویژگی ظاهری پلیکان ها وجود پرده کامل بین چهار انگشت پا است که در اصطلاح به آن پای پارو  (Paddle Foot) شکل می گویند همچنین پلیکان ها دارای پروازی شکوهمند و قوی هستند.

خانی از همه شهروندان درخواست کرد در صورت مشاهده حیوانات وحشی و ناتوان در مناطق شهری و مسکونی موضوع را در اسرع وقت به اداره حفاظت محیط زیست این شهرستان اطلاع دهند.

وی با اشاره به دستگیری سه شکارچی در دره شهیدان ارومیه هم گفت: ماموران یگان حفاظت محیط زیست ارومیه در منطقه شکار ممنوع شهیدان سه نفر شکارچی را قبل از اقدام به شکار دستگیر کردند و سه قبضه اسلحه شکاری و تعدادی ادوات شکار از آنان کشف و ضبط شد.

خانی اظهار داشت: در سالجاری هیچ گونه پروانه شکاری صادر نشده است و این اداره با هر گونه شکار و عوامل آن طبق قانون برخورد جدی خواهد داشت.

به علت اهمیت ملی، منطقه ای و بین المللی زیستگاههای حیات وحش و به منظور حفظ تعادل اکولوژیکی و اهمیت و نقشی که حیوانات و پرندگان در زنجیره حیات طبیعی ایفا می کنند، کانون هایی از استان آذربایجان غربی به عنوان مناطق حفاظت شده شناسایی شده تا اقدامات لازم جهت جلوگیری از شکار بی رویه و انقراض نسل وحوش و نیز حفاظت از این مناطق از دستبرد متجاوزان زیست محیطی به عمل می آید.

منطقه حفاظت شده پارک ملی ارومیه، منطقه حفاظت شده (مراکان) و منطقه حفاظت شده آغ گل از مهم ترین این مناطق هستند.

به منظور تأمین امنیت جانوران پنج منطقه نیز از سوی اداره کل حفاظت محیط زیست استان منطقه شکار ممنوع اعلام شده است که شامل دره شهیدان بین ارومیه و اشنویه، زرآباد خوی، آغ گل ماکو، دشت بیان شاهین دژ و نیزارهای کوه قیط میمند شهرستان نقده می باشد.

 

نظر شما
ادامه