کد خبر: ۶۶۸۶۲
تعداد نظرات: ۱ نظر

حکیم مهر: تب بیماری طاعون نشخوارکنندگان کوچک در البرز با کاهش تلفات دام‌ها در منطقه شکار ممنوع طالقان در حال فروکش کردن است.

به گزارش حکیم مهر به نقل از مهر، طاعون نشخوارکنندگان کوچک یک بیماری ویروسی که این بار به جان جانواران منطقه شکار ممنوع طالقان افتاده است، با اینکه وجود این بیماری در استان‌های مجاور البرز طی چند ماه اخیر شائبه بروز در این استان را وقت می‌بخشید اما اولین بار در تاریخ ۱۲ مهر ماه سال جاری بود که با کشف لاشه ۶ رأس بز وحشی اوج‌گیری طاعون نشخوارکنندگان کوچک در البرز تأیید شد، اگرچه به خاطر صعب‌العبور بودن این منطقه احتمال شیوع بیماری پیش از این تاریخ نیز وجود دارد.

طاعون نشخوارکنندگان کوچک پیش از این در سال‌های ۹۴ و ۹۷ در مجموع ۳۵ رأس کل و بز وحشی در استان البرز را تلف کرده بود.

نام طاعون آنقدر ترسناک است که انتشار اخبار شیوع دوباره طاعون نشخوارکنندگان کوچک در البرز موجب نگرانی شدید مردم استان شد، در حالی که این بیماری بین انسان و حیوان مشترک نیست و خطری برای انسان‌ها ندارد.

مشارکت همیاران محیط زیست برای کنترل بیماری

از زمان شیوع این بیماری در منطقه شکار ممنوع طالقان محیط‌بانان به صورت شبانه‌روزی در حال مقابله با این بیماری هستند، محمدی یکی از این محیط‌بانان در گفت‌وگو با خبرنگار مهر اظهار کرد: هر روز از ساعت ۵ صبح به ارتفاعات می‌رویم و معمولاً تا تاریکی هوا در منطقه هستیم، البته برخی مواقع شب نیز در کوه می‌مانیم.

وی بیان کرد: تمام سعی خود را به کار گرفته‌ایم تا بتوانیم این بیماری را در منطقه ریشه‌کن کنیم. برای کنترل و پیگیری این بیماری با توجه به سرعت انتقال و وسعت منطقه علاوه بر محیط‌بانان و دستگاه‌های مسئول، همیاران محیط زیست و جوامع محلی نیز در این اقدام مشارکت دارند.

طاعون نشخوارکنندگان کوچک به انسان سرایت نمی‌کند

شهاب مستوفی، معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی البرز در گفت‌وگو با خبرنگار مهر اظهار کرد: طاعون نشخوارکنندگان کوچک به هیچ وجه انسان‌ها را تهدید نمی‌کند، چراکه این بیماری مخصوص به حیوانات است.

وی بیان کرد: این یک بیماری ویروسی واگیر در بز و گوسفند است، البته در برخی دیگر از سم‌داران وحشی از جمله آهو نیز شیوع پیدا می‌کند اما عامل این بیماری با عامل بیماری طاعون انسانی که از موش و به وسیله کک‌ها به انسان منتقل می‌شود متفاوت است.

آماده‌باش کامل برای مقابله با بیماری

اصغر جوادیان‌نژاد معاون اداره حفاظت محیط زیست شهرستان کرج در گفت‌وگو با خبرنگار مهر اظهار کرد: ما به همه پاسگاه‌های محیط‌بانی خود در سطح استان این آماده‌باش را دادیم تا به صورت شبانه‌روزی آمادگی داشته باشند تا اگر لاشه حیوان مبتلا را مشاهده کردند سریعاً اقدام کنند.

وی بیان کرد: اقدام اولیه خروج دام از منطقه آلوده است و ضدعفونی آبشخورهای حیات وحش که در حال انجام است حدود ۹۸ درصد دام‌های اهلی منطقه واکسینه شده‌اند.

عوامل شیوع طاعون نشخوارکنندگان چیست؟

مجید درگی‌، دامپزشک و کارشناس بیماری‌های حیات وحش استان البرز در گفت‌وگو با خبرنگار مهر با اشاره به عوامل شیوع این بیماری گفت: کاهش باران و خشکسالی یکی از عوامل مهم برای طغیان این ویروس است و البته گله‌هایی که واکسینه نشده باشند یا به صورت غیرمجاز وارد منطقه شده باشند نیز در این زمینه در خطر هستند،

وی با بیان اینکه چراگاه از طریق ترشحات حیوان بیمار آلوده می‌شود و زمینه را برای بیمار کردن دیگر دام‌ها مهیا می‌کند، تصریح کرد: بر اساس آخرین سرشماری حیات وحش در حال حاضر ۴ هزار و ۵۰۰ کل و بز وحشی در زیستگاه‌های مختلف استان زندگی می‌کنند که از جمله ذخایر ارزشمند ژنتیک البرز به شمار می‌روند و این روزها حراست از جان آنها با دقت بیشتری انجام می‌شود.

جلوگیری از ورود گروه‌های کوهنوردی به منطقه طالقان

با توجه به احتمال گسترش این بیماری به وسیله انتقال لاشه‌های دام‌های تلف شده، روابط عمومی اداره کل ورزش و جوانان البرز در این راستا اطلاعیه‌ای صادر کرد: با توجه به شیوع بیماری طاعون نشخوارکنندگان کوچک در میان حیات وحش منطقه طالقان از هیئت‌های کوهنوردی، باشگاه‌ها، دوستداران محیط زیست و حیات وحش و همچنین جوامع محلی، تقاضا می‌شود برای جلوگیری از جابه‌جایی حیات وحش و گسترش بیماری، بدون هماهنگی با اداره محیط زیست طالقان از ورود به منطقه آلوده خودداری کنند.

تلفات دام‌ها در البرز کاهش یافت

فردین حکیمی، مدیرکل حفاظت محیط زیست استان البرز در گفت‌وگو با خبرنگار مهر اظهار کرد: با توجه به اهمیت حفظ گونه‌های حیات وحش در منطقه شکار ممنوع طالقان، اقدام به اجرای برنامه‌های کنترلی برای مهار طاعون نشخوارکنندگان کوچک کردیم.

وی بیان کرد: طی روزهای اخیر تلفات دام‌ها در این منطقه کاهش داشته و آمار نهایی تلفات کل و بز وحشی به ۲۷ رأس رسیده است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان البرز تصریح کرد: با اقدامات مناسبی که از سوی اداره حفاظت محیط زیست صورت گرفت در کنار همکاری و مساعدت نهادهای ذی‌ربط توانستیم به اوضاع مسلط شویم و امیدواریم طی روزهای آتی شاهد مهار کامل بیماری طاعون نشخوارکنندگان کوچک در استان باشیم.

وی خاطرنشان کرد: محیط‌بانان در منطقه شکار ممنوع طالقان همچنان در حال شناسایی مناطق آلوده هستند و با سوزاندن لاشه‌ها و امحای بهداشتی آنها در ضد عفونی‌کردن آبشخورها به کنترل حداکثری می‌پردازند.

طبیعت‌دوستان پای کار بیایند

یکی از راه‌های کنترل این بیماری مشارکت و استفاده از توان مردم است، در این راستا افرادی که پا به طبیعت می‌گذارند اگر چنانچه لاشه حیوانی را در طبیعت دیدند بلافاصله با سامانه ۱۵۴۰ تماس بگیرند تا کارشناسان به صورت اصولی و بهداشتی اقدامات لازم را برای پیشگیری طاعون انجام دهند.

اگرچه تب بیماری طاعون نشخوارکنندگان کوچک در البرز با کاهش تلفات دام‌ها در منطقه شکار ممنوع طالقان در حال فروکش کردن است اما مشارکت مردمی می‌تواند به این امر سرعت بیشتری دهد.

 

 

انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۲۲ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۹
2
1
متاسفانه به علت عدم پوشش کامل واکسیناسیون پی پی ار در منطقه فوق این اتفاق افتاد
نظر شما
ادامه