کد خبر: ۶۶۶۱

حکیم مهر - توسط سه کارخانه فرآوری کننده کیلکا، این محصول با چهار طعم معمولی، نمکی، فلفلی و سرکه نمکی در کشور تولید شد.

مدیرکل دفتر توسعه بازار سازمان شیلات با اعلام این مطلب گفت: در راستای افزایش مصرف کیلکا در بخش انسانی، تولید محصولات فرآوری شده جدیدی در دستور کار است.

دکتر عیسی گلشاهی افزود: در حال حاضر سه کارخانه فرآوری کننده کیلکا در کشور به تولید کیلکای سوخاری با چهار طعم متفاوت می پردازد.

وی خاطرنشان کرد: کیلکا با طعم معمولی و بدون افزودنی، نمکی، فلفلی و سرکه نمکی در حال حاضر در فروشگاههای کارخانه های فرآوری کننده در حال عرضه است و به زودی به فروشگاههای زنجیره ای وارد می شود.

گلشاهی ادامه داد: مطابق آمار چندساله اخیر پیش بینی می شود که 22 تا 25 هزار تن کیلکا صید شود که در این صورت انتظار می رود دو هزار و 500 تن آن وارد چرخه انسانی شود.

وی با اعلام اینکه کیلکای مصرف شده برای مصارف انسانی 48 درصد افزایش داشته است، تصریح کرد: با افزایش صید کیلکا در روزهای آینده پیش بینی می شود که میزان تولید این فرآورده ها نیز افزایش پیدا کند.

ورود چهار هزار تن ماهی کیلکا در چرخه مصرف انسانی تا پایان سال جاری

این مقام مسئول یادآور شد: پیش بینی می شود تا پایان سال جاری حدود چهار هزار تن ماهی کیلکا به مصرف انسانی برسد که از این مقدار حدود سه هزار تن آن وارد واحدهای فرآوری می شود و مابقی آن نیز به صورت بسته بندی شده و یا سوخاری شده عرضه خواهد شد.

گلشاهی تاکید کرد: در صورت توافق با وزارتخانه های جمعی از قبیل وزارت علوم و آموزش و پرورش پیش بینی می شود که عرضه کیلکا به 10 هزار تن افزایش یابد.

وی اظهار داشت: بر اساس طرحی پایلوت که در استان مرکزی به اجرا درآمد، برنامه ریزی برای جایگزینی کیلکا به جای چیپس، پفک و سایر تنقلات انجام شد.

گلشاهی همچنین گفت: هر بسته 500 گرمی کیلکای سوخاری شده دارای قیمتی معادل دو هزار و 500 تا سه هزار تومان است که می تواند با قیمت چیپس و پفک با توجه به مزایای مثبتی که دارد برابری کند.

 عرضه کنسرو تن با سبزیجات در فروشگاههای زنجیره ای

مدیرکل دفتر توسعه بازار سازمان شیلات افزود: در حال حاضر کنسرو تن با سبزیجات به بازار آمده و در فروشگاههای زنجیره ای در حال عرضه است.

وی خاطرنشان کرد: این کنسرو فاقد هرگونه مواد نگهدارنده است و همانند سایر تنها تا دو سال مهلت استفاده دارد.

گلشاهی ادامه داد: به دلیل آنکه گیاهان موجود در این کنسرو دارای ویتامین E فراوان است، بنابراین امکان ماندگاری آن افزایش پیدا می کند.

وی تصریح کرد: از آنجایی که برای تهیه کنسرو ماهی دمای استریل در بالاترین حد ممکن است، امکان فعالیت هرگونه باکتری از بین می رود و بنابراین نیازی به مصرف مواد نگهدارنده نیست.

 

 

نظر شما
ادامه