کد خبر: ۶۶۱۶

حکیم مهر - محققان ابعاد جدیدی از مصرف تخم مرغ را مورد بررسی قرار دادند.

محققان اعلام کردند تمام تخم مرغها شبیه هم نیستند. مرغهایی که از سنین پایین غذاهای دارای مقدار اندک امگا 6 خورده باشند (یعنی مصرف بیشتر گندم، جو و مایلو و مصرف کمتر سویا، ذرت، آفتابگردان، گلرنگ و روغن ذرت) تخمهایی می گذارند که برای سلامت مردم بهتر است.

تخم مرغهای سرشار از امگا 6 باعث افزایش تمایل کلسترول به اکسید شدن می گردند که در نهایت به ایجاد پلاک در جریان خون منجر خواهد شد. اما این تحقیق جدید نشان داد تخم مرغهایی که غذای سالمی داشته اند می توانند از اکسیداسون LDL بکاهند. ناگفته نماند خرید خوراک مرغ سرشار از امگا 6 مثل ذرت، سویا و روغنهای گیاهی دیگر برای مرغداران به صرفه تر است.

محققان در بررسی خود به تاثیر نوع تغذیه بر ترکیب تخم مرغ پرداختند. آنها به مرغها مواد غذایی حاوی آنتی اکسیدان زیاد و امگا 6 اندک خوراندند. موقعی که تخم مرغها به ترکیب مطلوب رسیدند آنها را به افراد دادند تا روزی 2 تا از این تخم مرغها را بخورند. نتایج با مصرف روزانه 2 تخم مرغ استاندارد موجود در مغازه ها و مصرف 2 تا 4 تخم مرغ در هفته مقایسه شد.

مشخص شد مصرف 2 تخم مرغ استاندارد با امگا 6 فراوان منجر به افزایش 40 درصدی اکسید شوندگی LDL در این افراد می شود. اما پس از مصرف 2 تخم مرغ مخصوص با امگا 6 اندک و آنتی اکسیدان بالا، مقدار اکسیداسون LDL همانند گروه شاهد (مصرف 2 تا 4 تخم مرغ در هفته) از کار درآمد.

محققان اظهار داشتند تقاضا برای محصولات کشاورزی سالم رو به افزایش است. لذا هم کشاورزان باید به خواست مردم توجه کنند هم مسئولان زمینه تولید چنین محصولاتی را فراهم نمایند.

طبق گفته محققان در اروپا استفاده از ذرت و سویا در تغذیه مرغ چندان متداول نیست. اما در آمریکای شمالی از مواد اصلی خوراک مرغ به شمار می آید.

 


 

نظر شما
ادامه