کد خبر: ۶۵۱۲۰
تعداد نظرات: ۲ نظر

حکیم مهر: مدیرکل دامپزشکی لرستان گفت: طرح هویت گذاری لاشه‌ها را برای اولین بار در داخل استان اجرا کردیم.

به گزارش حکیم مهر به نقل از ایسنا، «دکتر مصطفی زبردست» در رابطه با موضوع پیرکُشی دام در لرستان، اظهار کرد: این امر یکی از دغدغه‌های همیشه مردم و مسئولان استان بوده، باتوجه به نعمت‌هایی که خداوند به ما داده، لرستان جزء استان‌های دامپرور است خیلی قبول نداریم که دام پیر و حذفی سایر استان‌ها در داخل استان ما کشتار شود.

وی ادامه داد: در ۱۰ ماه گذشته دنبال راهکاری برای کاهش موارد پیرکشی در داخل استان بودیم، جلسات مختلفی در شورای فنی، جهاد کشاورزی و ستاد تنظیم بازار استانداری برگزار شد که به اقدامات خوبی منجر شد.

زبردست با اشاره به این‌که ما دنبال این بودیم که یک اصطلاحی را در سطح جامعه اطلاع رسانی کنیم که حساسیت بیشتری در رابطه با این موضوع ایجاد شود، عنوان کرد: برای اولین بار کلمه پیرکُشی در استان مطرح شد، حساسیت خوبی به وجود آمده و جزء مصوبات ستاد تنظیم بازار این بوده که با ادارات کل دامپزشکی استان‌ها مکاتبه کردیم، براساس قانون دامپزشکی کل کشور حمل و نقل هرگونه دام و فرآورده‌های خام دامی باید با مجوز دامپزشکی باشد، ما با استان‌ها رایزنی کردیم که برای دام‌های پیر و حذفی خود گواهی حمل صادر نکرده و برای لرستان ارسال نکنند.

مدیرکل دامپزشکی لرستان با بیان این‌که در گام بعدی طرح هویت گذاری لاشه‌ها را برای اولین بار در داخل استان اجرا کردیم، تصریح کرد: سه لیبل در داخل استان طراحی شده و بر روی لاشه‌های استهسال شده در کشتارگاه نصب می‌شود، لیبل قرمز برای دام جوان، سفید متوسط رو به بالا، زرد برای دام‌های پیر بوده و از بستر فضای مجازی و رسانه ملی برای اطلاع رسانی استفاده کرده و حتی بنر و بروشورهایی تهیه و پخش شده است.

وی با اشاره به این‌که میزان پیرکُشی در استان نسبت به سنوات گذشته کاهش پیدا کرده، بیان کرد: عوامل مختلفی در پیرکُشی تأثیر دارد شاید یکی‌از عمده‌ترین عوامل آن سطح درآمدی مردم باشد، برخی از اوقات مردم مجبور می‌شوند از گوشت‌های  درجه دو و سه استفاده کنند.

زبردست افزود: تعدادی از دام‌هایی در داخل استان داریم لازم می‌شود که از چرخه تولید خارج شوند و نیاز است حذف شده و روانه کشتارگاه شوند.

مدیرکل دامپزشکی لرستان تصریح کرد: باتوجه به طرح لیبل‌گذاری که در سطح کشتارگاه‌های استان انجام دادیم، گوشت با لیبل از کشتارگاه خارج می‌شود و سلامت آن کاملاً مورد تأیید ماست اما ممکن است از نظر کیفیت متفاوت باشند.

 

انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۱
علیم
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۴۹ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۱
0
3
چرا یک هماهنگی و یک شکلی بین استان های مختلف برای این انتخاب رنگ ها وجود نداره؟!
!
؟
هر استان برا خودش یه رنگ میزنه. مثلا اصفهان که همسایه لرستان هست از سال ها پیش سفید یعنی ماده و زرد برای دام نر هست! و قرمز برای لاشه حذفی یا اصلاحی!

این وضعیت ناهماهنگ مخصوصا برای شهرهای حاشیه استان ها که با استان همجوارشون تبادل گوشت و لاشه و دام دارند مشکل زا میشه. تو دو تا شهر مجاور یک رنگ دو تا مفهوم مختلف داره و این باعث سردرگمی مردم مصرف کننده و سوء استفاده سودجویان میشه!

مثلا لیبل قرمز در فریدن یا خوانسار یعنی گوشت بی کیفیتت ولی در شهر کناریش (ازنا الیگودرز) میشه گوشت درجه 1 !!!
ناشناس
|
Canada
|
۰۱:۱۲ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۴
0
0
چرا هر کی یه رنگه ؟
جلسه میذارن رنگ تعیین میکنن ؟!
نظر شما
ادامه