کد خبر: ۶۵۱۲

حکیم مهر - از 21 شهریورماه سال جاری هفتمین همایش ملی بیوتکنولوژی جمهوری اسلامی ایران در محل پژوهشگاه نیرو برگزار می شود.

رییس انجمن بیوتکنولوژی ایران در جمع خبرنگاران با اعلام این مطلب گفت: این همایش هر دو سال یک بار برگزار می شود و تاکنون یکهزار و 292 مقاله به دبیرخانه این همایش واصل شده است.

دکتر ملبوبی افزود: کلیه مقالات در قالب پوستر ارائه می شود و برخی از آنها سخنرانی خواهد داشت.

وی خاطرنشان کرد: بحث و بررسی پیرامون بیوتکنولوژی کشاورزی، گیاهی، دارویی و صنایع غذایی، محیط زیست، صنعت و معدن، جانوری، دام و آبزیان، علوم پایه، نانوتکنولوژی و ... در این همایش انجام خواهد شد.

ملبوبی ادامه داد: به طور میانگین، یکهزار و 500 نفر از دانشمندان و دست اندرکاران رشته بیوتکنولوژی در این همایش حضور خواهند داشت و در نهایت نیز به سه طرح بزرگ ارائه شده در این همایش جایزه اعطا می شود.

وی تصریح کرد: برگزاری فن بازارها در حاشیه این همایش از نکات برجسته ای است که باعث می شود برای فناوریهای جدید مشتری پیدا شود.

148 میلیون هکتار در جهان به زیر کشت گیاهان تراریخته رفته است

این مقام مسئول یادآور شد: کارگاههای آموزشی یک روز قبل از آغاز این همایش برگزار می شود و تاکنون برگزاری سه کارگاه و تا پانل تخصصی قطعی شده است.

ملبوبی تاکید کرد: رشته زیست شناسی در جهان مطلوب نبوده، بنابراین با کشف DNA و ژنوم زیست شناسی، بیوتکنولوژی جان دوباره گرفت.

وی اظهار داشت: حدود 22 سالی است که داروهای نوترکیب به صورت صنعتی تولید می شود و در اختیار مردم قرار می گیرد و ایران نیز در تولید این داروها پیشرو بوده است.

ملبوبی همچنین گفت: نسبت به سایر کشورها، صاحب فناوری هستیم و 9 داروی نوترکیب تولید شده است.

وی درباره گیاهان تراریخته افزود: 148 میلیون هکتار در سال گذشته در جهان به زیر کشت گیاهان تراریخته رفت، اما قانون ایمنی زیستی موجود در ایران اجازه نداده است تا هکتاری از اراضی به این گیاهان اختصاص یابد.

 تولید 10 گیاه تراریخته در کشور

رییس انجمن بیوتکنولوژی ایران از دستیابی محققان به تولید 10 گیاه تراریخته خبر داد و خاطرنشان کرد: پنبه، سیب زمینی، یونجه، کلزا، چغندرقند و ارقام مختلف برنج از جمله گیاهانی هستند که به صورت تراریخته در کشور تولید شده است، اما اجازه ورود به عرصه را پیدا نکرده است.

ملبوبی ادامه داد: کودها و آفتکشهایی وجود دارد که با شیوه بیوتکنولوژی تهیه شده و بیش از 20 نوع آن در بازار وجود دارد.

وی تصریح کرد: در جهان حرکتهایی در زمینه موجودات مصنوعی در حال انجام است و قرار است تا سال 2015 میلادی، زیرسامانه تک سلولیها معرفی شود.

برگزاری مسابقات داستان نویسی علمی – تخیلی در حوزه بیوتکنولوژی

در ادامه این نشست، دبیر علمی این همایش گفت: پژوهشکده رویان، بوعلی، مراکز تحقیقاتی جهاد کشاورزی، شرکتهای خصوصی و... از حامیان مالی این همایش محسوب می شوند.

دکتر خوش خلق سیما افزود: 20 مرکز دولتی و خصوصی از حامیان این همایش هستند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: در کشور سیستمی برای تولید گیاهان تراریخته نداریم و امیدواریم که با هدایت بخشهای مختلف، دانش بیوتکنولوژی در کشور تقویت شود.

گفتنی است، در حاشیه این همایش مسابقات داستان نویسی علمی – تخیلی در حوزه بیوتکنولوژی برای درگیر کردن مردم و جوانان برپا می شود و به اثرات برگزیده نیز جوایزی اعطا خواهد شد.

 

 

نظر شما
ادامه