کد خبر: ۶۵۰۰

حکیم مهر - خبرهایی از دامپزشکی کرمان، همدان و گرمی

 

توسط دامپزشکی کرمان صورت گرفت؛
برگزاری همایش آموزشی تکثیر ماهی قزل‌آلا


به همت دامپزشکی استان کرمان همایش آموزشی مراحل تکثیر ماهی قزل‌آلا برگزار شد.

مهدخت طالب‌همت رئیس اداره آبزیان اداره‌کل دامپزشکی استان کرمان از برگزاری سمینار آموزشی مراحل تکثیر ماهی قزل‌آلا در اداره کل دامپزشکی استان خبر داد.
وی اظهار داشت: در این کلاس که با حضور معاونان، مدیران و جمعی از کارشناسان اداره کل در محل سالن اجتماعات شهید یوسف‌‌زاده برگزار شد، مباحثی در مورد تکثیر و پرورش ماهی قزل‌آلا مطرح شود.
وی بیان کرد: مدرس این کلاس بر عهده کارشناس شیلات استان کرمان بود که توضیحاتی در این زمینه ارائه دادند.
طالب‌همت در مورد مطالب عنوان شده در این کلاس بیان داشت‌: عنوان‌هایی مانند انواع طبقه‌بندی ماهیان بر‌ اساس محل پرورش‌، نوع آب و گونه‌های ماهیان پرورشی، نحوه تخم و اسپرم‌گیری‌، نحوه بیهوش کردن مولدین در زمان تخمک و اسپرم‌گیری مطرح شد.
وی گفت: در پایان این همایش نکات مهمی در مورد آغاز غذا‌دهی دستی به لاروها و تعداد دفعات غذایی و نوع غذا ذکر شد.

 

-------------------------

 

مدیرکل دامپزشکی استان همدان:
25 درصد تولیدات دامی همدان با عشایر است


مدیرکل دامپزشکی استان همدان گفت: 25 درصد تولیدات دامی استان همدان بر عهده عشایر است.

احمد‌ کریمی مخصوص اظهار داشت: با توجه به فرمایشات مقام معظم رهبری مبنی بر نام‌گذاری امسال با عنوان جهاد اقتصادی و با توجه به نقش تأثیرگذار عشایر بر اقتصاد و تولید دامی استان دامپزشکی از جایگاه عملکردی مهمی برخوردار است و می‌تواند در راستای ارتقای سطح تولید و بهداشتی شدن محصولات تأثیرگذار باشد.
وی افزود: از آنجا که 25 درصد از تولید محصولات دامی استان بر عهده عشایر است، باید تولیدات دامی از کیفیت لازم برخوردار بوده تا قابلیت رقابت با سایر کشورها و تولیدات سایر تولید کنندگان را دارا باشد.
مدیرکل دامپزشکی همدان خاطرنشان کرد: به فرموده مقام معظم رهبری باید به دنبال حرکت از کشاورزی معیشتی به کشاورزی اقتصادی باشیم و از آنجا که دامداری نیز به عنوان بخشی از کشاورزی محسوب می‌شود، باید با تلاش و کوشش از یافته‌های علمی جدید محققان در این راستا استفاده کرده و تولیدات عشایر را نیز از معیشتی به اقتصادی سوق دهیم.
وی بیان داشت: استان همدان به عنوان یکی از مناطق دامپروری در کشور است و عشایر نیز به عنوان یکی از بزرگترین جمعیت‌های متحرک این استان در سیاست‌های کلی محور توسعه محسوب می‌شوند.
کریمی مخصوص ادامه داد: کشاورزی با تکیه بر دامپزشکی قرار دارد و ما نمی‌توانیم محصولاتی را تولید کنیم که به دلیل آلودگی موجود در آن هیچ‌گونه خریداری ندارد و به علت وجود تب مالت و عدم بهداشت لازم در دام‌ها محصولات و فرآورده‌های آن به فروش نمی‌رود.
وی یکی از مهم‌ترین تلاش‌های دامپزشکی را برطرف کردن مشکلات موجود به منظور رسیدن به تولید پاک عنوان کرد و افزود: وظیفه دامپزشکی حفظ و حراست از سرمایه دام و ارتقای بهداشت عمومی است.
مدیرکل دامپزشکی همدان تصریح کرد: با توجه به اینکه بخش عظیمی از اقتصاد عشایر وابسته به دام است، اداره کل دامپزشکی موظف است تا متولی و حامی دام استان به عنوان یک سرمایه اقتصادی مهم در برابر بیماری‌های دام و بیماری‌های مشترک بین انسان و دام باشد.
وی در پایان گفت: اگر دام‌ها از تغذیه مناسبی برخوردار باشند می‌توانیم از بروز بسیاری از بیماری‌های دام جلوگیری کنیم چرا که دام‌ها با دارا بودن تغذیه مناسب در برابر بیماری‌ها و واکسیناسیون مقاوم شده و کم‌تر با مشکل مواجه می‌شوند.

 

---------------------------

 

رئیس شبکه دامپزشکی گرمی خبر داد:
تشدید نظارت بهداشتی بر مراکز عرضه فرآورده‌های دامی


رئیس شبکه دامپزشکی شهرستان گرمی از آغاز طرح تشدید نظارت بهداشتی بر مراکز تولید و عرضه فرآورده های خام دامی در گرمی خبر داد.

منصور شجاع اظهار داشت: در این طرح ناظران بر فعالیت 180 مرکز تولید و عرضه فرآورده‌های خام دامی در این شهرستان نظارت می‌کنند.
وی خاطرنشان کرد: طرح تشدید نظارت بهداشتی در مراکز عرضه گوشت قرمز و سفید، عسل، تخم مرغ و شیر خام اجرا میشود.
این مسئول ادامه داد: در این طرح هشت نفر در قالب چهار گروه ثابت و سیار به طور مستمر از مراکز مذکور بازدید می‌کنند.
رئیس شبکه دامپزشکی شهرستان گرمی با اشاره به اینکه متولی تنها کشتارگاه سنتی گرمی شهرداری این شهر است، از اعمال نظارت بهداشتی روزانه ماموران شبکه دامپزشکی گرمی بر کشتار دام در این کشتارگاه خبر داد.
شجاع بیان داشت: در این کشتارگاه تعداد، نوع کشتار و بررسی سلامت لاشه دام و امحا و احشای آن روزانه انجام شده و در دفاتر مربوطه این شبکه به طور دقیق ثبت می‌شود.
وی همچنین به ضبط 14 لاشه دامی بیمار در سال جاری در کشتارگاه گرمی اشاره کرد و گفت: پس از ضرب مهر تایید سلامت دامپزشکی بر لاشه‌های سالم کشتارگاه، بازرسی روزانه بر مراکز عرضه گوشت نیز اعمال میشود.
رئیس شبکه دامپزشکی شهرستان گرمی اظهار داشت: در مناسبت‌های خاص از جمله عید نوروز، ماه مبارک رمضان، تاسوعا و عاشورای حسینی به دلیل کثرت قربانی و نذورات و احسانات مردم ماموران این شبکه تا ساعت 21 و 22 شب به نظارت و بررسی سلامت کشتارها در جای جای شهرستان می‌پردازند.

 

 

نظر شما
ادامه