کد خبر: ۶۴۹۶۴

رییس دانشگاه شهرکرد از تولد نخستین بره‌های حاصل از با انتقال جنین‌های آزمایشگاهی در گوسفند به گیرنده‌ها به روش لاپاروسکوپی در این دانشگاه خبر داد و گفت: این دستاورد از منحصر به فردترین طرح‌های علمی کشور است.

به گزارش حکیم مهر به نقل از دانشگاه شهرکرد، «سعید کریمی» با اشاره به اینکه این طرح علمی به صورت مشترک با دانشگاه جامع امام حسین (ع) و با عنوان «بهینه نمودن فناوری‌های لقاح خارج رحمی و انتقال جنین در گوسفند به ‌منظور کاربردی شدن در ایران» انجام شده است، افزود: تولد بره‌های دوقلوی سالم و عادی نشان دهنده موفقیت محققان این ۲ دانشگاه در اجرای این طرح است.

وی تصریح کرد: در این طرح ابتدا با استفاده از سیدر، سیکل فحلی میش‌های گیرنده هم‌زمان‌سازی و به صورت موازی و با استفاده از تخمدان‌های میش‌های کشتار شده در کشتارگاه، در آزمایشگاه اقدام به تولید جنین شد و سپس جنین‌های ۶ روزه در مرحله بلاستوسیست و با استفاده از تکنیک لاپاروسکوپی به رحم میش‌های گیرنده منتقل شدند که پس از ۲ ماه پس از انتقال جنین و به روش سونوگرافی از ۲۳ رأس میش دریافت کننده جنین، ۱۲ رأس آبستن بودند.

کریمی یادآور شد: با توجه به اینکه در مطالعات دیگر نرخ آبستنی ۴۰ تا ۵۵ درصد به ‌عنوان نرخ بهینه آبستنی متعاقب انتقال جنین در گوسفند گزارش شده است، نرخ به دست آمده در این مطالعه کاملا قابل قبول بوده و بهینه بودن تمامی مراحل کار شامل تولید آزمایشگاهی جنین، هم‌زمان‌سازی و مدیریت گیرنده‌ها و انتقال جنین را نشان می‌دهد.

وی افزود: افزایش میزان دوقلو زایی در نژادهایی که میزان دوقلو زایی در آن‏ها اندک است از مزایای مهم این فناوری است.

به گزارش ایرنا، هشت هزار دانشجو در ۲۱۰ رشته گرایش در مقاطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری در دانشگاه شهرکرد به‌عنوان دانشگاه مادر چهارمحال و بختیاری مشغول به تحصیل هستند و این نهاد علمی دارای هشت دانشکده کشاورزی، منابع طبیعی، فنی و مهندسی، علوم، ریاضی، دامپزشکی، ادبیات و هنر است.


نظر شما
ادامه