کد خبر: ۶۴۳۳

حکیم مهر - سایت خبرآنلاین نوشت : واردات یک محموله گوشت خوک توسط گمرک طی سه ماهه اول سال جاری به ثبت رسید.

بر اساس آمار گمرک ایران طی سه ماهه نخست سال جاری یک محموله گوشت خوک از مبدا کشور برزیل با وزنی معادل 50 تن به ثبت رسیده است.

بر اساس اطلاعات گمرک ایران این محموله ارزی معادل 28 هزار دلار یا 292 میلیون تومان وارد کشور شده است.

قابل ذکر است با توجه به حرام بودن گوشت خوک واردات این نوع گوشت به کشور ممنوع است، البته احتمال دارد این واردات مربوط به ترانزیت و یا صادرات مجدد بوده باشد، هرچند در آمار سه ماهه خروج این محموله به ثبت نرسیده است و احتمال ترانزیت بودن این محموله را کاهش می دهد.

با این حال معاون سازمان توسعه تجارت ، از ممنوعیت واردات گوشت خوک به داخل کشور از مبادی قانونی و رسمی خبرداد و گفت : گوشت خوک یکی از کالاهای ستاره دار (ممنوعه )کتاب تعرفه به شمار می آید به این معنا که هیچ توضیحی برای واردات آن وجود ندارد.

'کیومرث فتح اله کرمانشاهی ' در گفت وگو با خبرنگار اقتصادی ایرنا تاکید کرد : جمهوری اسلامی ایران به عنوان یک کشور اسلامی واردات گوشت خوک را خلاف موازین دینی خود می داند و طبق قانون به هیچ عنوان دراین خصوص کوتاه نمی آید .

وی درعین حال در واکنش به برخی اخبار منتشره در خصوص ثبت واردات گوشت خوک در گمرک جمهوری اسلامی، گفت : اینکه کالایی در گمرک به ثبت رسیده به معنای قانونی بودن ورود آن نیست ، بلکه ممکن است گوشت وارداتی قاچاق بوده و زیر اجناس قانونی جاسازی شده باشد .

در اینگونه موارد ، گمرک آن را ثبت و ضبط می کند که احتمال موارد مشابه این نوع واردات قاچاق از مبادی رسمی وجود دارد .

وی در پاسخ به این پرسش که آیا ممکن است گوشت خوک وارداتی به صورت ترانزیت وارد کشور شده باشد گفت : این موضوع اصلا نمی تواند صحت داشته باشد ، چرا که اجناس داخل کامیون های بین المللی حمل بار 'کارنه تیر ' به هیچ عنوان بازرسی نمی شود .

کرمانشاهی تاکید کرد : به طور عموم کالاهای ترانزیتی به صورت پلمپ وارد کشوری شده و به همان صورت خارج می گردد مگر اینکه کشوری که محل ترانزیت است نسبت به بار نوع بار درحال حمل مشکوک شود که می تواند آن را فک پلمپ کند .

 

نظر شما
ادامه