کد خبر: ۶۳۷۵

حکیم مهر - رئیس سازمان دامپزشکی گفت: کانون بیماری تب برفکی در کشور کنترل شده و خطر آن نیز تا حدودی پائین آمده است.

دکتر سید محسن دستور در جریان بازدید از طرح‌های توسعه‌ای دامپزشکی در اردبیل اظهار داشت: در ارتباط با بیماری تب برفکی نگرانی‌هایی در کشور به ویژه در استان‌های شمال غربی از جمله استان‌های آذربایجان و گیلان داشتیم که سعی شد با کنترل و مراقبت لازم این مشکل نیز برطرف شود.
وی ادامه داد: سازمان بهداشت جهانی نیز برای منطقه آسیا درباره این بیماری هشدار جدی داده بود و اقداماتی از سوی سازمان دامپزشکی و همکاران در استان‌ها در سال گذشته و امسال انجام شده است.
این مسئول خاطرنشان کرد: در حال حاضر از لحاظ بروز کانون‌های بیماری تب برفکی در کشور در شرایط خوبی قرار داریم و از تعداد کانون‌ها نیز کاسته شده است.

دستور اضافه کرد: امسال واکسیناسیون علیه بیماری تب برفکی انجام دادیم و در حال حاضر کمترین تعداد کانون این بیماری نسبت به سال 88 و 89 را در کشور داریم و وضعیت تقریبا طبیعی است.
وی ابراز امیدواری کرد؛ با مراقبت‌های کامل تولیدکنندگان و دامداران امسال از لحاظ کنترل بیماری تب برفکی وضعیت بهتری را شاهد باشیم.
رئیس سازمان دامپزشکی کشور در بخش دیگری از سخنان خود با یادآوری اینکه ریشه‌کنی طاعون گاوی مهم‌ترین رویداد در حوزه دامپزشکی است، بیان داشت: این اتفاق برای نخستین‌بار در سطح جهان از سوی سازمان بهداشت جهانی به طور رسمی اعلام شد.
دستور تصریح کرد: خطر این بیماری در کشور ایران نیز وجود داشت و ما هم از ناحیه شرق و ناحیه غرب در معرض این بیماری بودیم و خداوند را شاکریم که با ریشه‌کنی این بیماری خطر ابتلای دام‌ها به آن و وارد آمدن خسارات فراوان به مردم کشورمان رفع شده است.
وی اظهار داشت: وظیفه دامپزشکی کشورمان اعمال مراقبت‌ها به صورت کامل و مطلوب بعد از ریشه‌کنی بیماری طاعون گاوی است تا شاهد شیوع مجدد این بیماری نباشیم و تولیدکنندگان هم بیشتر باید مراقب کارشان باشند تا ما بتوانیم این شرایط سالم را در کشورمان همچنان نگه داریم.
به گزارش خبرگزاری فارس از اردبیل، رئیس سازمان دامپزشکی کشور در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اینکه سالانه بیش از 900 هزار تن گوشت قرمز و 1.5 میلیون تن گوشت سفید مرغ در ایران تولید می‌شود، بیان داشت: بالغ بر 20 هزار واحد مرغداری در سطح کشور در حال حاضر با ظرفیت مختلف به تولید مشغولند که تولیدات آنها شامل اقسام مختلف مواد پروتئینی می‌شود.
دستور با اشاره به افزایش سرانه مصرف گوشت مرغ در ایران از اوایل انقلاب تاکنون خاطرنشان کرد: میزان متوسط مصرفی این فرآورده دامی اکنون در ایران به حدود 22 کیلوگرم رسیده در حالی که این رقم در خیلی از کشورها 11 کیلوگرم است.
وی ایران را از جمله کشورهایی عنوان کرد که با سرمایه‌گذاری‌های انجام شده در زمینه صنعت دام سنگین و دام سبک هم از لحاظ تولید فرآورده‌ها و هم از نظر سرانه مصرف جزو کشورهای دارای رتبه بالاست.
این مسئول یادآور شد؛ بیش از 750 هزار تن تخم مرغ و بیش از 10 میلیون تن شیر در سال در ایران تولید می‌شود و در قسمت آبزیان نیز این رقم از 600 هزار تن در سال فراتر می‌رود.
دستور با اشاره به اینکه ایران بیش از یک میلیارد قطعه جوجه‌ریزی در سال در مرغداری‌ها انجام می‌شود، گفت: یکی از استان‌هایی که در زمینه توسعه صنعت طیور اقدامات خوبی در آن انجام شده استان اردبیل است.

 

 

نظر شما
ادامه