کد خبر: ۶۲۹۷

حکیم مهر - اداره کل دامپزشکی خراسان رضوی از بروز بیماری استرپتوکوکوزیس در بین مزارع پرورش وتکثیر ماهیان سردآبی استان خبر داد.
رئیس اداره مبارزه با بیماری های  آبزیان این اداره کل با اعلام این خبر افزود: بیماری موصوف بیماری ناشی از باکتری است که منجر به بروز خسارات سنگین اقتصادی می گردد .
دکتر محسن نژاد خاطرنشان کرد: برخی گونه های این باکتری ممکن است در موارد خاص موجب بیماری در انسان گردند و لذا به منظور پیشگیری از بیماری حفظ کیفیت آب، تغذیه آبزیان با جیره استاندارد، رعایت اصول بهداشتی و پاکیزه نگهداشتن محیط و قرنطینه ماهیان جدیدالورود ضروروی است.
این کارشناس دامپزشکی علائم بیماری را شامل؛ بیرون زدگی چشم ها وکوری ماهی ها، سیاه شدگی بدن آنها، خونریزی در روی پوست و جراحات ناحیه مخرجی آبزیان دانست.
وی عفونت منتقله از طریق خوراک ماهی را از جمله راه های انتقال دانست و یادآور شد، این مهمترین منبع گسترش عفونت استرپتوکوکی در بین آبزیان است و ماهیانی که بیماری را پشت سر گذاشته اند ممکن است به عنوان حامل عمل نمایند و نیز ماهیان وحشی ممکن است عامل بیماری را بدون بروز علائم حمل نمایند و همچنین مجاورت ماهی سالم با ماهی آلوده نیز باعث انتقال بیماری می گردد.
دکتر محسن نژاد یادآور شد: این بیماری برای اولین بار در سال 1957 در مزارع پرورش ماهیان سردابی ژاپن گزارش شده و در ایران از سال 1380 در بین مزارع سردابی شیوع پیدا کرده و سالانه خسارت زیادی به مزارع سرد ابی وارد می نماید.
رئیس اداره آبزیان دامپزشکی استان، کاهش تراکم ماهیان در استخرها،  جلوگیری از دستکاری بی مورد ماهیان، استفاده از غذای با کیفیت مناسب واستاندارد، خرید تخم چشم زده و بچه ماهی از مراکز معتبر و دارای گواهی بهداشتی، اجتناب از نقل وانتقال بچه ماهی بین مراکز آبزی پروری بدون اخذ گواهی بهداشتی، واکسیناسیون بچه ماهیان، رعایت اصول اولیه بهداشتی در
مزارع پرورش، برداشت سریع ماهیان بیمار و کشتار و معدوم سازی آن ها و استفاده از وسایل اختصاصی جهت هر استخر را از جمله دیگر راه های جلوگیری از بروز بیماری استرپتوکوکوس در مراکز پرورش دانست.
وی تصریح نمود: با توجه به نقش مزارع پرورش ماهی در تولید غذای سالم با منشاء آبزیان و نیز مصارف صنعتی آنها، لازم است تا پرورش دهندگان ماهی نسبت به رعایت دقیق توصیه های بهداشتی دامپزشکی اقدام نموده و در صورت بروز هرگونه تلفات غیر متعارف در مزارع پرورشی تحت پوشش خود مراتب را به نزدیک ترین شبکه دامپزشکی اطلاع داده و یا از طریق سامانه پیام کوتاه 30001905 به روابط عمومی اداره کل دامپزشکی خراسان رضوی اطلاع رسانی نمایند.
وی در پایان یادآور شد: بیش از 197 مزرعه تولید آبزیان سردآبی و 631 مزرعه تولید آبزیان گرم آبی در سطح خراسان رضوی فعالیت دارند.

 

خبر مرتبط :

 
 
نظر شما
ادامه