کد خبر: ۶۲۸۵

حکیم مهر - یک متخصص علوم تغذیه گفت: بیماران مبتلا به بیماری‌های اختلال در کلسترول، بیماری‌های قلبی - عروقی و دیابت باید از مصرف بیش از حد تخم‌مرغ به دلیل چربی موجود در آن پرهیز کنند.

حسن مظفری گفت: ‌تخم ‌مرغ یک منبع پروتئینی خوب است که می‌تواند کالری مورد نیاز بدن را تامین کند.

وی با اشاره به چربی موجود در زده تخم‌مرغ، مصرف بیش از حد این ماده غذایی را مضر دانست و تاکید کرد: مبتلایان به بیماری‌های قلبی - عروقی و اختلال در کلسترول و دیابت، باید در مصرف تخم مرغ محتاطانه عمل کنند. این بیماران باید مصرف تخم مرغ را به یک تا 2 مرتبه در هفته کاهش دهند.

مظفری توصیه کرد: ‌از آنجا که ماده غذایی تخم مرغ بهترین غذا به منظور آغاز تغذیه تکمیلی کودک است، بنابراین والدین باید تغذیه تکمیلی کودک پس از شش ماهگی را با زرده تخم‌مرغ که انرژی بدن کودک را فراهم می‌کند، آغاز کنند. اما باید توجه داشت که سفیده تخم مرغ محرک و آلرژی زاست.

وی بهترین شکل مصرف تخم مرغ را روش آب‌پز عنوان کرد و ضمن توصیه به اجتناب از مصرف تخم مرغ عسلی به ویژه برای کودکان، گفت: تخم مرغ باید به صورت کاملا پخته مصرف شود؛ چرا که هضم تخم مرغ پخته در بدن آسان‌تر انجام می‌شود.

این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی یزد گفت: ‌بعضا در تخم مرغ‌های آب‌پز شده، رنگ سیاه متمایل به سبز در بین زرده و سفیده قابل مشاهده است که این امر به دلیل ترکیبات آهن‌موجود در این ماده غذایی است و به دلیل آب پز شدن زیاد ایجاد می‌شود و هیچ مشکلی برای مصرف آن وجود ندارد.

وی پرهیز از مصرف تخم مرغ‌های شکسته، ‌پرهیز از مصرف تخم مرغ‌های دچار تغییر در رنگ و بوی محتویات و دارای لکه خون در زرده یا سفیده‌ و عدم شست‌وشوی تخم مرغ قبل از نگهداری در یخچال را از جمله نکاتی برشمرد که حین مصرف این ماده غذایی باید به آن توجه شود.

مظفری در پایان، شناور شدن تخم مرغ بر روی آب، ‌از هم پاشیدگی تراکم زرده و پارگی آن و مخلوط شدن با سفیده هنگام شکستن را از ویژگی‌های تخم‌مرغ‌های غیر قابل مصرف ذکر کرد.

 

نظر شما
ادامه