کد خبر: ۶۲۷۶
تعداد نظرات: ۲ نظر

حکیم مهر - مدیر‌کل دامپزشکی گیلان از شیوع بیماری تب برفکی در این استان و در عین حال تلاش برای غلبه بر آن خبر داد.

دکتر علی بشری معافی با اشاره به شیوع بیماری تب برفکی در گیلان اظهار داشت: کانون‌های بیماری زیادی در استان وجود دارد و واکسن را با آرامش در اطراف این کانون‌ها تزریق می‌کنیم.

وی افزود: تب برفکی «سویه‌ آسیای یک» است که واکسن مصرفی نداشت و واکسنی که در این زمینه آمده است ایمنی ایجاد نمی‌کند و منتظر واکسن‌های جدیدی هستیم که بتوانیم ایمنی ایجاد کنیم.


مدیر کل دامپزشکی گیلان با بیان اینکه از ابتدای امسال تا کنون کانون‌های بیماری تب برفکی در استان افزایش داشته است، ادامه داد: به مرور این کانون‌ها کاهش می‌یابد و اکنون به 9 کانون در ماه تیر رسیده است.
وی با اشاره به اینکه در شعاع اطراف این کانون‌ها واکسن زده می‌شود، بیان داشت: بیماری تب برفکی در گیلان در حال رسیدن به وضعیت پایدار است ولی هنوز این بیماری ریشه‌کن نشده است و منتظر هستیم که در ماه مرداد به صفر برسد.
بشری معافی درباره دلایل شیوع بیماری تب برفکی در کشور به ویژه در گیلان اظهار داشت: نقل و انتقال دام از مرزهای شرقی و دام‌هایی که به صورت قاچاق و خارج از سیستم کنترلی دامپزشکی وارد کشور می‌شوند می‌توانند از دلایل تب برفکی در کشور و گیلان باشد.
* تعطیلی کشتارگاه‌های سنتی گیلان
مدیر‌کل دامپزشکی گیلان از تعطیلی کشتارگاه‌های سنتی گیلان هم خبر داد و گفت: امسال تعدادی از کشتارگاه‌های سنتی گیلان تعطیل شدند و تنها پنج کشتارگاه سنتی موجود است که با هماهنگی مدیریت استان آنها نیز تعطیل می‌شوند.
وی کشتارگاه‌های صنعتی را شامل دو کشتارگاه دام و شش کشتارگاه طیور عنوان کرد و اظهار داشت: در حال حاضر یک کشتارگاه صنعتی دام در لنگرود و یک کشتارگاه صنعتی طیور در رودبار در حال ساخت است که حدود 70 درصد پیشرفت فیزیکی دارد و احتمالا اوایل سال 91 به بهره‌برداری می‌رسد.
بشری معافی افزود: حدود 70 کانون آلوده تب برفکی در سراسر استان وجود داشت که تا شعاع سه تا 10 کیلومتری این کانون‌ها در حال تزریق واکسن تب برفکی هستیم.
وی تاکید کرد: دامداران دام را از جایی که نمی‌دانند وارد گیلان نکنند زیرا مشکلات و دردسرهای زیادی به همراه دارد.

 

 

انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
دامپزشک
|
-
|
۱۱:۳۸ - ۱۳۹۰/۰۴/۲۹
1
0
وقتی که واکسن آسیا یک را ندارید ، واکسیناسیون حاشیه کانونها به چه دردی می خورد . این نوع عمل شما باعثتردد بیشتر در اطراف کانونها شده و بیماری را افزایش میدهد. بهتر است واکسن نزنید. در ضمن بیماری تب برفکی را نمی توانید به صفر برسانید و این حرف ایشان غیر علمی و غیر منطقی است
بشری
|
-
|
۱۷:۴۶ - ۱۳۹۰/۰۴/۳۰
1
0
متاسفانه خبرگزاری فارس در نقل قول از اینجانب امانت داری نکرده است و منظور نداشتن کانون تب برفکی در ماه مرداد است ضمنا جهت مزید استحضار دوست عزیزی که مطلبی در این خصوص مرقوم داشته اند سویه آسیا 1 در واکسن تب برفکی وجود دارد و خبرنگار محترم خبرگزاری فارس متوجه منظور اینجانب نشده اند .
نظر شما
ادامه