کد خبر: ۶۲۱۱

حکیم مهر - معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت:50 درصد بیماری‌های انسان با حیوان مرتبط است.

دکتر رضا سعیدی در نشست خبری با موضوع اطلاع‌رسانی بیماری‌های قابل انتقال بین انسان و حیوان در مرکز بهداشت خراسان رضوی برگزار شد، اظهار کرد: هدف از خدمات بهداشتی و درمانی ارتقا سطح سلامت جامعه است و در این راستا نیز وظیفه ما افزایش اطلاع‌رسانی در زمینه‌های بهداشتی مردم است.

وی ادامه داد: خوشبختانه در کشور انتقال بیماری‌های دام به انسان نسبت به سال‌های گذشته با کاهش روبرو بوده است؛ به طور مثال حیوان گزیدگی در سطح استان خراسان رضوی در سال 88 از 13هزار704 مورد به 12هزارو444 مورد در سال 89 کاهش یافته و یا تب‌مالت از هزارو513 مورد در سال 88 به هزارو376 مورد در سال 89 کاهش یافته است، همچنین سالک از 5600 مورد در سال 88 به 3625 مورد در سال 89 در سطح استان رسیده که کاهش چشمگیری داشته است.

سعیدی با اشاره به اینکه تب کریمه‌کنگو بدون هیچ کاهشی در استان روبرو بوده است، اظهار کرد: مردم باید از راه‌های ابتلا به این بیماری آگاه شوند. در جشن‌های عروسی و یا مراسم دیگر که در آن قربانی و ذبح دام انجام می‌شود یکی از بیشترین راه‌های ابتلا به این بیماری ذبح غیربهداشتی است که احتمال ابتلا را بسیار بالا می‌برد.

وی ادامه داد: برای جلوگیری از ابتلا، فردی که می‌خواهد دام را قربانی کند باید از دستکش و عینک محافظ استفاده کند؛ زیرا تب کریمه‌کنگو از طریق ترشحات و خون دام قابل انتقال است؛ همین طور استفاده نکردن از گوشت در ساعات اولیه ذبح و قراردادن حداقل هفت ساعت در دمای‌ یخچال برای کشته شدن میکروب‌های احتمالی، ‌یکی از راه‌های پیشگیری از این بیماری است.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مشهد به راه‌های ابتلا به تب مالت نیز اشاره کرد و افزود: در ابتلا به تب مالت فقط بحث شیر آلوده مطرح نیست، بلکه تمام لبنیات مانند سرشیر، ‌بستنی، کره و خامه می‌توانند عامل انتقال این بیماری باشند. به طور مثال فردی بدون استفاده از شیر ناسالم و تنها با خوردن بستنی سنتی به تب مالت مبتلا می‌شود زیرا آن بستنی از شیر ناسالم تهیه شده بوده است، نوع تب مالت نیز به عنوان بیماری هزار چهره از حالت حاد تا مزمن وجود دارد که فرد را مدت‌های طولانی آزار خواهد داد.

در ادامه این نشست رییس اداره مبارزه با بیماری‌های دامی اداره کل دامپزشکی خراسان رضوی در خصوص راه‌های مبارزه با دام‌های آلوده ابراز کرد: جمعیت دامی که در واحدهای صنعتی حضور دارند به طور دائم مورد آزمایش خون قرار می‌گیرند.

دکتر علی اصغر طوسی افزود: آزمایشات غربالگری نیز وجود دارد که اگر دامی آلوده تشخیص داده شود، داغ‌گذاری می‌شود، به نحوی که این علامت مشخص می‌کند که دام بیمار است و کسی اقدام به خرید و فروش آن نکند.

وی ادامه داد: اگر دامی یک در هزار احتمال ابتلا به تب مالت داشته باشد، اجازه نمی‌دهیم وارد چرخه فروش شود. این گوشت در چرخه صنعتی در دمای بسیار بالا قرار داده می‌شود تا آن درصد پایین نیز از بین برود و در آنجا مورد استفاده قرار بگیرد.

طوسی در پاسخ به این سووال که نحوه پرداخت غرامت دام‌های آلوده به دامدار به چه نحوی است، اظهار کرد: در صورت تشخیص دام آلوده با حضور نماینده اتحادیه دامداران قیمت دام تعیین می‌شود و پس از کسر بخشی از قیمت مبلغی به عنوان بلاعوض به دامدار داده می‌شود و در صورت بیمه بودن دام، بخشی از غرامت از سوی شرکت بیمه نیز پرداخت می‌شود که مرتبط با این موضوع در سال 88 برای حذف دام‌های آلوده حدود400 میلیون تومان غرامت پرداخت کردیم که این رقم در سال 89 به 290 میلیون تومان کاهش یافت.

وی درخصوص اقدامات پیشگیرانه از بیماری بروسلوز(تب‌مالت‌) گفت: در سطح استان حدود هفت میلیون دام سبک شامل بز و گوسفند و 400 هزار راس دام سنگین در اختیار داریم که هر سال به دام‌های تازه متولد واکسن ضد تب‌‎مالت تزریق می‌شود که این مقدار شامل سالانه 1200 راس بره و بزغاله و 100 هزار راس گوساله می‌شود که تمام این هزینه‌ها به طور رایگان در اختیار دامداران قرار می گیرد.

رییس اداره مبارزه با بیماری‌های دامی اداره کل دامپزشکی خراسان رضوی ادامه داد: در بحث بیماری سل اقدامات ما شامل شناسایی و معدوم کردن دام می‌شود که در این زمینه دامداری‌هایی که تعداد زیادی دام در اختیار دارند تحت پوشش تست سل قرار می‌گیرند که در مورد حدود 140 هزار راس دام، تست سل در طول سال انجام می دهیم.

 

 

نظر شما
ادامه