کد خبر: ۶۱۷۲۱

هفتم دی ماه، روز بازدید از باغ وحش است. طبعاً بسیاری از مردم به دلیل شیوع کرونا از رفتن به باغ محروم شده اند. با این حال توجه به این حوزه به عنوان یک صنعت محبوب می تواند حائز اهمیت باشد.

به گزارش حکیم مهر به نقل از رکنا، هفتم دی ماه، روز بازدید از باغ وحش است. طبعاً بسیاری از مردم به دلیل شیوع کرونا از رفتن به باغ وحش محروم شده اند. با این حال توجه به این حوزه به عنوان یک صنعت محبوب می تواند حائز اهمیت باشد.

«دکتر پیام محبی»، رئیس بیمارستان های دامپزشکی تهران در خصوص نیاز حیوانات باغ وحش های کشور و وضعیت نظارت و رسیدگی به حیوانات به خبرنگار اجتماعی رکنا اظهار داشت: باغ وحش های کشورما به جز باغ وحش ارم، خصوصی و غیردولتی هستند یعنی حیوانات باغ وحش از سرمایه خود صاحبان باغ وحش به حساب می آیند، بنابراین مسئولان باغ وحش معمولاً به فکر حیوانات خود هستند، زیرا رفاه بیشتر حیوانات، مساوی است با طول عمر و سلامتی بیشتر حیوانات که اگر این اتفاق بیوفتد، بازدیدکننده های بیشتری به دیدن حیوانات می آیند و طبعاً سود بیشتری نیز عائد باغ وحش ها می شود. این طبیعی است که مردم از خرس و پلنگی که سرحال هستند و در حال بازی کردن اند بیشتر استقبال می کنند تا حیواناتی که بی حال و افسرده و در حال چرت زدن هستند. بنابراین بیشترین کسی که دلش برای حیوانات باغ وحش می سوزد خود صاحبان باغ وحش ها هستند.

بعضی باغ وحش ها بر اساس اصول صحیح ایجاد نشده اند

محبی با تاکید بر اینکه برخی باغ وحش ها با هدف اصلی گردشگری و به معنای واقعی باغ وحش بودن تشکیل نشده اند، افزود: متاسفانه در برخی از باغ وحش ها دیده می شود که حیوان آزاری اتفاق می افتد، مثلاً یکسری از شیرها را در گرما نگه می دارند و یا به آن ها خوب غذا نمی دهند که آن حیوان حتی نای راه رفتن ندارد، این مسائل از وضع باغ وحش داری ما نشات می گیرد که بر اساس اصول منطقی شکل نگرفته است، متاسفانه ما دیر می فهمیم که از این ابزاری که در اختیار داریم چه استفاده های خوبی می توانیم ببریم.

این دامپزشک با اشاره به قطع دست یکی از پلنگ ها و تلف شدن پلنگی دیگر در ماه گذشته ابراز داشت: پلنگی که هفته گذشته دست چپش را قطع کردند مربوط به استان هرمزگان می شد و البته در باغ وحش هم نبود، متاسفانه این پلنگ در تله هایی که برای گراز و خرس گذاشته بودند، گیر افتاد و اگر زودتر به داد این پلنگ می رسیدند شاید اجباری به قطع دست آن نبود. همچنین در مورد قصور باغ وحش ارم که موجب تلف شدن پلنگ آلبینوی ماده 9 ساله که گران قیمت بود، شد، باید گفت که رئیس فراکسیون محیط زیست مجلس نیز ابراز داشتند که مقصر این مسئله باغ وحش ارم بوده است. به نظر می رسد مدیران باغ وحش ارم دینی نسبت به بالا بردن کیفیت باغ وحش ندارند و افرادی که مدیران باغ وحش بودند خودشان دوستدار حیوانات بودند، با این حال وقتی مدیران ارم سبز که مسئولیت های دیگری غیر از باغ وحش داری دارند، کیفیت باغ وحش را پایین آورده اند.

هدف باغ وحش ها درآمدزایی است

پیام محبی در خصوص احتمال افسرده شدن و تغییر وضعیت خلقی حیوانات ابراز داشت: گروه هدف باغ وحش ها بچه ها هستند. کسی باغ وحش افتتاح می کند که بخواهد درآمدزایی کند، افرادی هم که به آن جا می روند اکثراً کودکان هستند، باید توجه داشت که هرچقدر هم به کودکان تصاویر حیوانات را نشان دهیم باز هم دیدن حضوری حیوانات تاثیر بیشتری دارد. بنابراین این موضوع بسیاری از باغ وحش ها را تغییر داده است، در گذشته حیوانات را مانند مجسمه در قفس می گذاشتند و مردم آن ها را تماشا می کردند، اکنون محققان به این نتیجه رسیدند که تاثیر قفس باغ وحش ها از خود حیوانات در ذهن کودکان بیشتر است. اکنون باغ وحش های مدرن جهان با خندق، شیشه و امثالهم حیوانات را نگه داری می کنند یا مانند سافاری انسان ها را در قفس های ایمن در میان حیوانات می برند.

رئیس جامعه دامپزشکان ادامه داد: اکثر حیواناتی که در باغ وحش زندگی می کنند، متولدین خود باغ وحش هستند، یعنی پلنگ های باغ وحش که در قفس به دنیا آمده اند، دنیایشان در حد همان قفس است. باید توجه داشت که اتحادیه باغ وحش های جهان در حال تولید یکسری حیوان برای قرار دادن در باغ وحش هاست و این یک کار بیزنسی محسوب می شود و در واقع با این اقدام جلوی قاچاق حیوانات و سایر معضلات این حوزه گرفته می شود. متاسفانه باید گفت کشور ما همچنان در حال قاچاق حیوانات است، مثلاً برخی حیوانات همچون سمندر، سنجاب و شاهین از کشور ما به بیرون قاچاق می شود.

شیر و پلنگ از نیامدن آدم ها به باغ وحش رضایت دارند

محبی در خصوص افسرده شدن حیوانات با ندیدن مردم در باغ وحش ها گفت: این موضوع بیشتر بستگی به نوع حیوانات دارد. مثلاً غذا دادن به حیواناتی چون میمون ها دارای یک ضوابط مشخص است، غذا دادن به حیوانات باید دارای اندازه و دوزهای مشخص باشد و نوع غذا نیز باید تعیین شده باشد. حیواناتی که اجتماعی تر هستند و از نظر خلق و خو به انسان ها نزدیک ترند ممکن است کمی در رفتارشان تغییر پیدا کند، اگرچه برخی حیوانات نیز ممکن است از اینکه آدم ها را نمی بینند رضایت بیشتری داشته باشند، مثلاً شیر و پلنگ و ببر به نظر نمی رسد خوششان بیاید که موجوداتی جلوی آن ها رفت و آمد کنند بلکه باید به طور غریزی آن ها را بخورند!

رئیس بیمارستان های دامپزشکی تهران در خصوص جهش یافتن ویروس کرونا در صورت ابتلای حیوانات به آن و انتقال آن به انسان ها افزود: باید توجه داشت که ویروس کرونا از دنیای حیوانات به جمع انسان ها آمده است، اکنون چند بحث در خصوص بیماری های ویروسی وجود دارد، اولین بحث آن است که ویروس از یک گونه به گونه ای دیگر انتقال یابد که این موضوعی تئوری و ایدئولوژِیک دارد، اینکه ویروس در گونه ای جهش یابد و به گونه هم نوع خودش انتقال دهد و این که ویروس از گونه ای به گونه دیگر انتقال یابد موضوعی دیگر است. نگرانی که وجود دارد این است که کرونایی که در مینک ها و در اروپا وجود داشت و تعدادی از آن ها را کشتند به این دلیل بود که محققان دریافتند بسیاری از مینک ها که مبتلا به کرونا شدند، احتمالاً بتوانند ویروس را به انسان ها انتقال دهند. وقتی ویروس به بدن گونه ای وارد می شود، ممکن است در کنار سایر ویروس هایی که در بدن آن گونه وجود دارد قرار بگیرد و چون ژن و دی ان ای و آر ان ای با هم تحت تاثیر قرار می گیرند، ممکن است توالی ژنی شان تغییر یابد و جهش اتفاق بیوفتد. در این راستا اگر گربه ها مبتلا به کرونا شوند و با انتقال به یکدیگر ویروسی جدید از کرونا تولید کنند و به انسان ها انتقال دهند، فاجعه ای بزرگ رخ می دهد. بنابراین یکی از دشواری های ما این است که آگاهی زیادی از عملکرد سیستم بدنی حیوانات اطلاعات زیادی نداریم و خیلی از آن ها ناشناخته اند. هرچقدر حیوانات متعارف تر و شناخته تر شده باشند، اطلاعات و نظرات پزشکان و دامپزشکان بیشتر و معتبرتر است.

نگرانی از بیماری های حیوانات به دلیل ناشناخته بودنشان است

پیام محبی با اشاره به بیماری های حیوانات و ناشناخته بودن بسیاری از آن ها در دنیا گفت: در مورد بیماری مشمشه که یک ببر در سال 88 یا 89 در باغ وحش ارم به آن مبتلا شد و از دست رفت، این مورد تنها نمونه و گزارش در دنیا بود که اتفاق افتاد. این در حالی است که مشمشه یک بیماری بسیار خطرناک است و در آن زمان با توجه به این که کودکان و افراد زیادی برای دیدن آن ببر به باغ وحش می رفتند، ممکن بود به آن بیماری مبتلا شوند. بنابراین نگرانی ها به دلیل ناشناخته بودن بسیاری از حیوانات است.

این دامپزشک در پایان در مورد تئوری های اقتصادی باغ وحش ها گفت: باغ وحش ها اگر از لحاظ اقتصادی حمایت نشوند، اولین ضررش را حیوانات خواهند دید. بنابراین لازم است تا فرمانداری ها، شهرداری ها و سایر ارگان ها از باغ وحش ها حمایت کنند تا بیشتر دیده شوند، چراکه باغ وحش ها باعث آرامش و رفاه شهروندان می شوند و از نظر گردشگری و توریستی نیز مفید هستند. 

 
نظر شما
ادامه