کد خبر: ۶۱۴۷
تعداد نظرات: ۲ نظر

حکیم مهر - خبرهایی از دامپزشکی البرز، خراسان رضوی، جنوبی و شهریار

 

سرپرست حوزه نمایندگی ولی فقیه در اداره کل دامپزشکی استان البرز منصوب شد


مراسم معارفه "حجة الاسلام ارجمندی" سرپرست دفتر نمایندگی ولی فقیه در اداره کل دامپزشکی استان البرز با حضور حجة الاسلام لیاقتی سرپرست حوزه نمایندگی ولی فقیه در سازمان دامپزشکی و سرپرست حوزه نمایندگی ولی فقیه در سازمان جهاد کشاورزی استان البرز برگزار گردید.


در ابتدای این مراسم دکتر برائی ن‍‍‍ژاد مدیر کل دامپزشکی استان البرز در سخنانی به بیان نقش مهم حوزه نمایندگی ولی فقیه در امر نظارت شرعی بر کشتار دام و طیور پرداخت.
سپس حجة الاسلام  ارجمندی با اشاره به اهمیت حلیت مواد غذایی، بر لزوم نظارت دقیق ناظرین شرعی بر ذبح  دام و طیور تاکید کرد.


در پایان حجة الاسلام لیاقتی سرپرست حوزه نمایندگی ولی فقیه در سازمان دامپزشکی نیز در سخنان خود خواستار همکاری بیش از پیش مسولان دامپزشکی در تحکیم جایگاه ناظرین شرعی در امر ذبح شد.

 

-----------------------------

 

همزمان با فرارسیدن فصل گرما؛

نظارت بر تولید و عرضه فرآورده های خام دامی در خراسان رضوی شدت می گیرد


 اداره کل دامپزشکی خراسان رضوی با صدور اطلاعیه‌ای، از کلیه شهروندان خواست با توجه به فرا رسیدن فصل گرما و امکان افزایش شیوع انواع بیماری های مشترک بین انسان و دام ، نکات بهداشتی را رعایت کنند. 
 در این اطلاعیه از کلیه شهروندان خواسته شده تا با توجه به فرا رسیدن فصل گرما و امکان افزایش شیوع انواع بیماری های مشترک بین انسان و دام از قبیل تب مالت (بروسلوز)، کیست هیداتید، تب خونریزی دهنده کریمه- کنگو (CCHF) و ... در اثر مصرف فرآورده های خام دامی غیرمطمئن و کشتار غیر مجاز دام و  نیز با توجه به حضور زائرین حرم مطهر حضرت علی بن موسی الرضا (ع) در شهر مقدس مشهد، نکات بهداشتی را رعایت کنند.

در بخشی از این اطلاعیه آمده است : "کشتار غیر مجاز دام، به ویژه در معابر عمومی، عرضه گوشت فاقد مهر دامپزشکی و خارج از یخچال. عرضه گوشت از پیش چرخ شده و عرضه مرغ و قطعات آن شامل؛ جگر و سنگدان به صورت فله‌ای اکیداَ ممنوع بوده و لازم است مرغ و آلایش آن به صورت بسته بندی و مشخصات کامل عرضه شود."

معاون فنی اداره کل دامپزشکی خراسان رضوی نیز در این زمینه از شهروندان خواسته است تا برای جلوگیری از ابتلای به تب مالت (بروسلوز) فرآورده های لبنی مورد نیاز را حتماً از مراکز مجاز تهیه کرده و در هنگام مصرف فرآورده‌های بسته‌بندی شده به تاریخ تولید و انقضاء محصول توجه نمایند. وی خاطرنشان ساخت، هنگام خرید ماهی تازه دقت گردد تا مجوز دامپزشکی مبنی بر تازگی و بلامانع بودن عرضه آن در کنار ماهی های قابل عرضه در فروشگاه ها  نصب شده و ماهی تازه در کنار پودر یخ عرضه گردد.                   

دکتر جواد اعلمی اظهار داشت: با توجه به نقش سلامت فرآورده‌های خام دامی در سلامت و بهداشت عمومی جامعه، گروه‌های ویژه نظارتی این اداره کل همزمان با  فصل گرما، عملیات بازدید از تمامی مراکز تولید، نگهداری و عرضه فرآورده‌های فوق اعم از مراکز بسته‌بندی گوشت و آلایش دامی، رستوران‌ها، آشپزخانه‌ها، کلیه اماکن عرضه گوشت سفید و قرمز در سطح استان را  شدت بخشیده و در این راستا و در جهت اجرای بهتر طرح یادشده، از کلیه زائرین و مجاورین  درخواست می‌شود در صورت مشاهده تخلف‌ها در حوزه مرتبط با فرآورده‌های خام دامی مراتب را در مشهد با شماره تلفن های1512 (مرکز پاسخگویی اداره کل دامپزشکی) 6233075 (پیامگیر روابط عمومی اداره کل دامپزشکی) و 7624208 (مرکز پیام جهاد کشاورزی) و در شهرستانها با شبکه دامپزشکی شهرستان در میان گذاشته تا برخوردهای قانونی و لازم با متخلفین صورت پذیرد. وی افزود: سامانه پیام کوتاه اداره کل دامپزشکی استان نیز به شماره 30001905 آماده دریافت پیام های مردمی در زمینه های یادشده می باشد.

 

---------------------------------

 

معاون دامپزشکی خراسان جنوبی اعلام کرد:
نهبندان گلوگاه‌ کنترل تردد دام کشور


معاون فنی دامپزشکی خراسان جنوبی گفت: شهرستان نهبندان یکی از گلوگاه‌های مهم کنترل تردد دام در سطح کشور به شمار می‌رود.

دکتر محمود قربان‌زاده با اشاره به اقدامات بهداشتی پست قرنطینه نهبندان اظهار داشت: بیش از 8 هزار خودرو طی دو سال گذشته در این پست ضدعفونی شد.
وی ادامه داد: این اقدامات در جلوگیری از ورود عوامل بیماری‌زا در جمعیت دام و طیور استان حائز اهمیت است.
معاون فنی دامپزشکی خراسان جنوبی از کاهش کانون‌های بیماری در شهرستان نهبندان خبر داد.
وی تصریح کرد: طی سال گذشته 382 محموله فاقد مجوز بهداشتی حمل، توقیف و متخلفان پس از تکمیل پرونده به مراجع قضائی معرفی شده‌اند.
قربان‌زاده به وجود 17 هزار و 290 نفر شتر در نهبندان اشاره کرد و از این شهرستان به عنوان یکی از قطب‌های پرورش شتر در کشور یاد کرد.
وی خاطرنشان کرد: این تعداد حدود 9.2 درصد جمعیت شتر کشور و 5.66 درصد شتر استان را تشکیل می‌دهد.

 

 

 

انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
س
|
-
|
۲۳:۰۰ - ۱۳۹۰/۰۴/۰۵
0
0
................................!
س
|
-
|
۱۲:۴۵ - ۱۳۹۰/۰۴/۰۶
0
0
دکتر چرا همشو نقطه گذاشتی؟! البته نقطه خوبه چون اما نه این همه!!
نظر شما
ادامه