کد خبر: ۶۱۳۶۱

شیوع بیماری آنفلوانزای فوق حاد و سمفونی شکار، نفس پرندگان مهاجر را در زیستگاه‌ها و تالاب‌های مازندران بند آورده است و هر روز چندبال از این پرندگان زیبا از چرخه حیات حذف می‌شوند.

به گزارش حکیم مهر به نقل از مهر، پارسال در پی شیوع بیماری بوتولیسم، زمستان سیاه برای پرندگان مهاجر رقم خورد و شمار زیادی از قوها و پرندگان مهاجر آبزی در دام این بیماری افتادند و مهاجرتشان به زیستگاه‌های مازندران ناتمام ماند.

امسال همزمان با روزهای باقیمانده ماه پاییز، آنفلوانزای فوق حاد پرندگان به همراه صید و شکار غیرقانونی، یلدای سیاهی را برای این گونه‌های نادر حیات وحش رقم زده است.

طی روزهای گذشته تلفاتی از پرندگان مهاجر در تالاب‌های محمودآباد و فریدونکنار گزارش شد که نمونه برداری‌های دامپزشکی حکایت از شیوع بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان دارد.

هر ساله بین ۷۰۰ هزار تا یک میلیون بال انواع پرندگان زمستان گذر از سرزمین‌های دور به مازندران سفر می‌کنند و آخرین پاییز و زمستان قرن باآخرین روزهای حیات این گونه‌های زیبا عجین می‌شود و دفتر زیست آنان برای همیشه برچیده می‌شود.

علائم بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان

رئیس شورای نظام دامپزشکی مازندران نیز با بیان اینکه در حوزه حیات وحش و تالاب‌ها شاهد شیوع بیماری آنفلوانزا هستیم، ادامه داد: کاهش اشتها، ضعف، کاهش تولید در تخم مرغ در طیور، تورم سینوس، تیرگی تاج و پوست در نواحی بدون پر، لرزش وتکان دادن سر از علائم بیماری است.

«دکتر محمدحسن گلپایگانی» درباره علائم بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان یادآور شد: با علائمی که توسط دامپزشک معاینه می‌شود و یا آزمایش در آزمایشگاه وجود یا عدم بیماری تشخیص داده می‌شود و اگر همه شرایط را رعایت کنند، این بیماری را می‌توان محدود کرد.

وی با اظهار اینکه بیماری آنفلوانزا ویروسی و مشترک بین انسان و دام است، گفت: این بیماری می‌تواند به انسان نیز سرایت کند و آنچه که ما را حساس می‌کند این است که این بیماری قدرت بیماری زایی و جهش بالایی دارد و می‌تواند منجر به مرگ و میر بین انسان نیز شود.

گلپایگانی درباره پیشگیری از شیوع بیماری آنفلوانزا گفت: رعایت نکات بهداشتی، شستشوی دست پس از کار، جدا کردن لباس‌های کار حتی تیمارکردن پرندگان، پرهیز از تماس با پرنده مریض می‌تواند در کاهش شیوع بیماری مؤثر باشد.

وی با عنوان اینکه برخی از مرغداری‌ها و پرورش دهندگان غذای مرغداری و پرندگان را به دیگران قرض می‌دهند و باید از این مبادله خوراک طیور خودداری کنند، تصریح کرد: محدودیت ارتباط پرندگان وحشی با طیور محلی می‌تواند در کاهش بیماری مؤثر باشد.

هنوز در روزهای اولیه شیوع بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان هستیم و بسیاری از شکارچیان و سودجیان با شکار این پرندگان سلامت مردم را نشانه رفته‌اند چراکه آنفلوانزا بیماری مشترک بین پرندگان و انسان است.

به رغم آنکه هر ساله تدابیری برای کنترل شکار و صید در زیستگاه‌های مازندران صورت می‌گیرد اما همچنان بازار عرضه و فروش پرندگان و شکار آن داغ است و تدابیر چندساله نتوانست بازار پرماجرای فروش پرندگان در فریدونکنار را تعطیل کند.

همچنان بازار عرضه و فروش پرندگان و شکار آن داغ است و تدابیر چندساله نتوانست بازار پرماجرای فروش پرندگان در فریدونکنار را تعطیل کند

«حسینعلی ابراهیمی» مدیرکل حفاظت محیط زیست مازندران در گفتگو با خبرنگار مهر با بیان اینکه تخلفات شکار توسط افراد سودجو صورت می‌گیرد، اظهار داشت: همکاران محیط زیست به صورت شبانه روزی مشغول کشیک هستند و متخلفان را تحویل مراجع قضائی می‌دهند.

وی با اظهار اینکه برخی جاها از جمله فریدونکنار با آسیب جدی روبرو هستیم، ادامه داد: خوشبختانه باا همکاری بین دستگاه‌های استانی و شهرستانی رخ داد، افزود: طی سال‌های اخیر و امسال شاهد کاهش تخلفاتی هستیم و برپایی هرگونه دام هوایی ممنوع و مقرر شد همه کمک کنند تا دام‌های هوایی جمع آوری شود.

وی با اظهار اینکه عده‌ای به رغم جمع آوری دام‌های هوایی نسبت به برپایی دوباره آن اقدام می‌کنند، افزود: قطعاً این متخلفان تحویل دستگاه قضائی برای برخورد جدی خواهد شد.

وی درباره صدور پروانه شکار گفت: امسال صدور پروانه شکار در کشور و مازندران ممنوع است بنابراین هیچ پروانه‌هایی صادر نشده است و درزمینه دام‌های کرس طبق مصوبه فرمانداری فریدونکنار قرار شد یک کرس یا یک گذر برپا شود.

ابراهیمی با اظهار اینکه بخش عمده‌ای از دامگاه داران همکاری خوبی کرده‌اند، یادآور شد: مهمترین موضوعی که در فریدونکنار وجود دارد بازار پرندگان است زیرا هم کشتارها غیربهداشتی و غیرقانونی است و سال‌ها در این زمینه پیگیری می‌شود و طبق قانون تکلیف شهرداری‌ها و دامپزشکی است ولی بنا به دلایلی از جمله همکاری نکردن دستگاه‌ها سبب شده تا بازار همچنان فعال باشد.

بازار پرندگان محدود شد، تعطیلی وقتی دیگر

مدیرکل حفاظت محیط زیست مازندران یادآور شد: امسال مقرر شد بازار پرندگان جمعه‌ها تعطیل شود و حداکثر تعداد پرنده‌ای که دامگاه داران می‌توانند تحویل بازار دهد، پنج قطعه انواع پرنده غیرحمایت و غیرحفاظت شده است و هرگونه ورود و خروج پرنده از دیگر شهرها ممنوع خواهد بود.

ابراهیمی به کشف ۱۶۶ قطعه چنگر قاچاق در بازار فریدونکنار خبر داد و گفت: فعالیت بازار ۷ تا ۱۲ ظهر خواهد بود و درجای دیگر غیر از بازار عرضه پرنده یا لاشه آن ممنوع است، افزود: باید پرنده نگری جایگزین پرنده کشی شود و می‌توان به آینده کاهش صید امیدوار بود.

مدیرکل حفاظت محیط زیست مازندران درباره گونه‌های پرندگان درمعرض انقراض اظهار داشت: ۷۰۰ هزار تا یک میلیون پرنده مهاجر برای زمستان گذرانی به استان مهاجرت می‌کنند وامسال با توجه به اینکه شیوع آنفلوانزا بین پرندگان مثبت شده، خطر بالقوه تهدیدکننده است.

وی افزود: انتظار می‌رود صیادان و شکارچیان برای حفظ جان خود و هم استانی‌ها به شکار و صید نپردازند و مردم نیز از خرید و مصرف پرندگان شکارشده پرهیز کنند

آنفلوانزای فوق حاد تأیید شد

«دکتر حسین رضوانی» مدیرکل دامپزشکی مازندران نیز با تأیید مثبت شدن آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در پرندگان مهاجر آبزی اظهار داشت: با توجه به مشترک بودن این بیماری بین انسان و پرندگان لازم است حاشیه نشینان اراضی تالابی و زیستگاه‌های پرندگان ازنزدیک شدن و تماس با پرندگان خودداری کنند.

وی افزود: همچنین در صورت نگهداری پرندگان بومی در منازل مسکونی آنان را در فضای محصور شده نگهداری کرده و از رها کردن انواع ماکیان اهلی در باغ‌ها و زمین‌های شالیزار خودداری کنند.

رضوانی با اشاره به نمونه برداری از یک بال قوی تلف شده در تالاب محمودآباد اظهار داشت: علت مرگ این پرنده آنفلوانزای فوق حاد تشخیص داده شده است.

به گزارش مهر از آنجایی که احتمال آلودگی و بیماری در تمامی پرندگان مهاجر وجود دارد، کارشناسان توصیه می‌کنند پروتکل‌های بهداشتی در تمامی محیط‌های تالابی در برخورد با پرندگان وحشی رعایت و از خرید و فروش مصرف پرندگان مهاجر خودداری شود.

 

نظر شما
ادامه