کد خبر: ۶۱۲۶

حکیم مهر - تاکنون 10 مزرعه پرورش آبزیان بخش خصوصی برای تولید گونه سریع الرشد تیلاپیا اعلام آمادگی کرده اند.

رییس موسسه تحقیقات شیلات ایران با اعلام این مطلب گفت: اجرای موفق پروژه پرورش تیلاپیا در سایت بافق یزد، پرورش این گونه سریع الرشد و خوش گوشت را برای سایر مناطق امکان پذیر کرده است.

دکتر عباسعلی مطلبی افزود: به صورت پایلوت، پنج هزار قطعه بچه ماهی در اوزان 10 تا 20 گرمی و حدود شش هزار قطعه دیگر نیز در منطقه رهاسازی شد که در حال حاضر دارای شرایط بسیار مناسب رشدی هستند.

وی خاطرنشان کرد: با هماهنگی سازمان شیلات کشور حدود 10 مزرعه معرفی شده اند تا تحت نظارت موسسه تحقیقات شیلات نسبت به پرورش این گونه جدید اقدام کنند.

مطلبی ادامه داد: بر اساس هماهنگیهای انجام شده، موسسه تحقیقات شیلات حدود 10 هزار قطعه از بچه ماهیان تک جنس شده این گونه را در اختیار بخش خصوصی قرار خواهد داد.

وی تصریح کرد: برای گسترش کشت این گونه اقتصادی، لازم است تا بخش خصوصی وارد عمل شده و نسبت به عملیات مربوط به تکثیر و پرورش اقدام کند.

 تولید 300 هزار قطعه بچه ماهی تیلاپیای تک جنس شده در سال جاری

این مقام مسئول یادآور شد: امسال 300 هزار قطعه بچه ماهی تیلاپیای تک جنس شده در اختیار سازمان شیلات قرار می گیرد تا بنا به صلاحدید آنها در اختیار بخش خصوصی قرار گیرد.

مطلبی تاکید کرد: در قدم نخست، استان یزد به عنوان پایلوت انتخاب شد، اما در برنامه داریم تا استانهایی همچون کرمان، جیرفت، کهنوج، سمنان و مرکزی نیز به استانهای پرورش دهنده تیلاپیا اضافه شوند.

وی اظهار داشت: از آنجایی که استفاده از این گونه در آبهای ساحلی نیز به سایر آبزیان لطمه ای نخواهد زد، اما هنوز برای ورود آن به آبهای ساحلی تصمیمی گرفته نشده است.

مطلبی با اعلام اینکه تیلاپیا می تواند در مزارع پرورشی میگو و یا در کنار میگو رشد کند، گفت: هیچ نگرانی در خصوص بیماریها و ناسازگاری این گونه با میگو وجود ندارد و محیط زیست نیز هیچ آسیبی نخواهد دید.

وی در ادامه افزود: دانش فنی و سیاستهای مربوط به پرورش گونه تیلاپیا قابل انتقال به بخش خصوصی است و موسسه تحقیقات شیلات کشور می تواند آنها را در اختیار این بخش برای تولید انبوه قرار دهد.

تهیه طرح جامع تیلاپیا در کشور

رییس موسسه تحقیقات شیلات کشور با اعلام اینکه طرح جامعی مشتمل بر چندین پروژه در زمینه فرآوری تیلاپیا انجام شده است، خاطرنشان کرد: از آنجایی که تولید انبوه این گونه نیازمند بسته بندی، نگهداری و تولید محصولات متنوع دارد، بنابراین این طرح در دست تهیه است.

مطلبی ادامه داد: امکان تهیه هفت نوع غذا از تیلاپیا فراهم است و محصولات دیگری همچون خمیر ماهی تیلاپیا، کوکتل تیلاپیا و... توسط بخش فرآوری آبزیان این موسسه تهیه شده است.

وی در پایان تصریح کرد: تیلاپیا از گونه های سریع الرشد بوده و نسبت به شرایط خشکی، کم آبی و شوری آب مقاوم است و پس از طی مدت سه ماه به وزن اقتصادی و بازاری می رسد.

 

خبر مرتبط :

 
 
نظر شما
ادامه