کد خبر: ۶۱۰۵

حکیم مهر - در حالی که حجم تولید شیر در بخش دولتی بیش از 5/9 میلیون تن برآورد شده است، صنایع شیر و بخش خصوصی از تولید هفت میلیون تنی شیر خام خبر دادند.

در جلسه ای که با حضور مدیرعامل شرکت صنایع شیر برگزار شد، میزان تولید و فرآوری شیر خام و محصولات لبنی بیش از هفت هزار تن با گردش هفت میلیارد دلاری به استناد مرکز آمار ایران اعلام شد. این در حالیست که در ارقام منتشرشده توسط وزارت جهاد کشاورزی، میزان تولید شیر 5/9 میلیون تن گزارش شده است.

عبدالامیر باروتکوب در این نشست خبری میزان تحویل شیر دامداران به کارخانه های فرآورده های لبنی را پنج میلیون تن عنوان کرد، در حالی که بر اساس ارقام منتشرشده از سوی مراکز دولتی، این رقم به هفت میلیون تن رسیده است.

وی همچنین میزان ظرفیت کارخانه های فرآورده های لبنی را 12 میلیون تن عنوان کرد، در حالی که این رقم در آمار مشابه دولتی 9 میلیون تن برآورد شده است.

فصل الخطاب آمار کشور مرکز آمار است

باروتکوب همچنین گفت: مخلص معاونت امور دام هم هستیم اما فصل الخطاب آماری کشور مرکز آمار ایران است و آماری که در این جلسه گفته شد، به استناد مرکز آمار مطرح شده است.

وی در ادامه افزود: آنچه که باید درباره اختلاف آمار موجود به دستگاههای دولتی منتقل می شد، بارها در جراید و به صورت مکاتبات اداری به اطلاع آنها رسیده، اما اگر حل مشکل اختلاف آماری با یک سمینار و مناظره حل خواهد شد، مرکز صنایع شیر ایران برای حل اختلاف موجود، اعلام آمادگی می کند.

افزایش 8/1 درصدی تولید شیر خام دنیا

فعال بخش خصوصی میزان کل تولید شیر خام دنیا در سال 2010 را 716 میلیون تن با افزایش 8/1 درصدی نسبت به سال 2009 اعلام کرد و ادامه داد: در سال مذکور میلادی 17 میلیون تن پنیر، 9 میلیون تن کره و 140 میلیون تن شیر مایع در دنیا تولید شده است.

باروتکوب خاطرنشان کرد: بیشترین محصول صادراتی دنیا شیر خشک با چربی به میزان 3/2 میلیون تن و پس از آن پنیر با میزان 8/1 میلیون تن بوده است.

وی حجم تولید شیر خام کشور را هفت میلیون تن با گردش مالی هفت هزار میلیارد تومان در ایران عنوان کرد و یادآور شد: مجموعه گردش مالی صنعت شیر کشور معادل درآمد نفتی کشور در سال 89 بوده است.

میانگین قیمت شیر خام اروپا 475 تومان است

معاون سابق امور دام سازمان جهاد کشاورزی خوزستان همچنین تصریح کرد: میانگین قیمت شیر خام اتحادیه اروپا در سال گذشته 27/0 یورو معادل 475 تومان بوده است.

باروتکوب تاکید کرد: هرچند کشورهای اروپایی با پرداخت یارانه به دامداران و همچنین تامین نهاده ها و علوفه ارزان، قیمت تمام شده شیر خود را متعادل نگه می دارند، اما ثبات قیمت باعث برنامه ریزیهای فعالان صنایع شیر برای ورود به عرصه های صادراتی کشورهای عضو اتحادیه اروپا شده است.

وی اظهار داشت: ظرفیت آماده بهره برداری صنعت شیر کشور 12 میلیون تن برآورد می شود و بر اساس گزارش وزارت بازرگانی، سهم ارزش افزوده صنایع لبنی بر ارزش افزوده کل صنایع غذایی به 8/12 درصد می رسد.

تولید پودر شیر برای نخستین بار در ایران

مدیرعامل شرکت صنایع شیر پگاه با اشاره به مطالعات صورت گرفته شده در این شرکت گفت: ثبت چهار اختراع صنایع شیر ایران شامل تولید قرص شیر طعمدار، تولید MPC یا پودر شیر، ساخت جاذبهای صوتی بر پایه مواد پلیمری و روش نوین تولید نوعی ماست پروبیوتیک از جمله فعالیتهایی است که به ثبت رسیده است.

باروتکوب افزود: تلاشهای لازم برای جلوگیری از ورود MPC به کشور صورت گرفته، چرا که تولید داخلی در بر گیرنده همه مواد پروتئینی وارداتی است.

وی از خودکفایی کشور در تولید پنیر خبر داد و خاطرنشان کرد: با افزایش تولید شیر بر اساس توسعه بازار، افزایش مصرف سایر فرآورده های لبنی نظیر پنیر نیز به ثبت رسیده است.

باروتکوب میزان دریافت شیر خام پگاه در سال 89 را یک میلیون و 120 هزار تن معادل سه هزار و 600 تن در هر روز کاری عنوان کرد که چهار درصد نسبت به سال ماقبل آن افزایش داشته است.

خرید تضمینی شیر باید اجرایی شود

فعال بخش خصوصی در ادامه این نشست خبری تصریح کرد: از آنجا که ریسک صنعت شیر بالاست و از حاشیه سود کافی و مطمئن برخوردار نیست، باید خرید تضمینی شیر در کشور ایجاد شود.

وی ادامه داد: قیمت تمام شده شیر خام در کشور بالاست و گاهی بالاتر از قیمت آن در اتحادیه اروپا برآورد می شود. لذا تلاش برای کاهش قیمت تمام شده شیر خام از طریق تامین نهاده های ارزان قیمت، اعطای یارانه به دامداران و افزایش بهره وری این بخش ضروری است.

باروتکوب تصریح کرد: تخصیص یارانه صادراتی کمک بزرگی به دامداران و صنایع تبدیلی برای تنظیم بازار و جذب شیر خام اضافی بازار در زمان خورشیدی است.

وی واگذاری سیاستگذاری بخش شیر به فعالان بخش خصوصی را ضرورت توسعه عنوان کرد.

باروتکوب یادآور شد: مکانیزم قیمتگذاری به دلیل رقابتی بودن بازار باید تابع عرضه و تقاضا باشد.

وی تداوم طرح شیر مدرسه و روشن شدن سیاست دولت در زمینه یارانه شیر را از مهمترین عوامل توسعه صنعت شیر عنوان کرد.

تا پایان برنامه سرانه مصرف شیر باید به 160 کیلوگرم برسد

معاون سابق امور دام سازمان جهاد کشاورزی خوزستان تاکید کرد: سرانه مصرف شیر در کشور حدود 80 کیلوگرم برآورد شده و برنامه پنجم توسعه تاکید کرده تا پایان برنامه باید حجم سرانه مصرف به 160 کیلوگرم برسد.

باروتکوب اظهار داشت: با افزایش سرانه مصرف تولید شیر، حداقل 600 هزار فرصت شغلی مولد در کشور ایجاد می شود که برای ایجاد چنین زمینه ای باید فرهنگسازی توسط مجلس، دولت و وزارتخانه ها و صدا و سیما در دستور کار قرار گیرد

 

نظر شما
ادامه