کد خبر: ۶۰۸۴

حکیم مهر - رییس انستیتو تحقیقات بین‌المللی ماهیان خاویاری گفت: اگر می‌خواهیم یک سوم درآمد نفت را از طریق مدیریت پسماندهای کشاورزی داشته باشیم باید بر تحقیقات و پژوهشهای به روز در این حوزه تکیه کنیم.

دکتر محمد پورکاظمی در همایش پسماندهای کشاورزی و منابع طبیعی؛ چالشها و ارهکارها در پارک علم و فناوری گیلان گفت: در استان، 413 هزار هکتار اراضی کشاورزی وجود دارد که 2.3 میلیون تن انواع محصولات کشاورزی در این اراضی تولید و به کشور عرضه می‌شود.

وی افزود: همچنین 8 پژوهشکده و مرکز ملی کشاورزی با دارا بودن 8 هزار متر زیربنای آزمایشگاهی و مراکز پژوهشی در استان حضور دارد که می‌تواند توانمندیهای پژوهشی استان را جهت مدیریت کشاوری برعهده بگیرد.

وی با اشاره به بازنگری در ساختار نظام آموزشی در حوزه کشاورزی گفت: تاکنون توجه عمده مراکز علمی دانشگاهی بر روی افزایش تولید و محصول قابل استفاده مستقیم بوده و ساختار نظام آموزشی کمترین توجه را به پسماندها و مدیریت آن و چگونگی بهره‌برداری از پسماندهای کشاورزی و منابع طبیعی را داشته است.

وی تصریح کرد: لازم است بازنگری کلی نسبت به وضع موجود داشته باشیم زیرا اگر می خواهیم یک سوم درآمد نفت را از طریق مدیریت پسماندهای کشاورزی داشته باشیم باید بر تحقیقات و پژوهش های به روز در این حوزه تکیه کنیم.

پورکاظمی با اشاره به محصولات جانبی قابل تولید از ماهیان خاویاری گفت: قسمتهای مختلف اجزای ماهیان خاویاری دارای خواص دارویی متعددی از قبیل جلوگیری از سرطان، کاهش فشار خون، استحکام استخوان افراد، تقویت دستگاه گوارش، تقویت معده و همچنین خواص آرایشی برای رفع چین و چروک صورت را داراست که می تواند مبنای تولیدات بسیار زیادی قرار گیرد.

وی ادامه داد: 50 تن ماهی خاویاری در استان صید و پرورش می‌شود که 15 تن آن دور ریخته می‌شود.

پورکاظمی خاطرنشان کرد: برگزاری همایشهایی اینچنینی می‌تواند جرقه‌ای علمی و اجرایی را برای مدیران در جهت بهره‌برداری از پسماندها که ثروتی ملی است، ایجاد کند.

 

 

نظر شما
ادامه