کد خبر: ۶۰۰۹
تعداد نظرات: ۱ نظر

حکیم مهر - تبادل شفاف اطلاعات بیماریهای واگیر دامی بین کشورهای عضو اکو اهمیت خاصی در کنترل بیماریها دارد.

سرپرست دفتر بررسی، مبارزه و مراقبت بیماریهای دامی سازمان دامپزشکی کشور در گردهمایی کارشناسان بررسی بیماریهای ادارات کل دامپزشکی استانها در مشهد از لزوم شفاف شدن تبادل اطلاعات بیماریهای دامی بین کشورهای عضو سازمان همکاریهای اقتصادی (اکو) خبر داد و افزود: تبادل شفاف اطلاعات بیماریهای واگیر دامی بین کشورهای عضو اکو اهمیت خاصی در کنترل بیماریها دارد.

 

 راست به چپ : دکتر مرگان ازغدی - دکتر رسولی بیرامی

 

دکتر ناصر رسولی بیرامی گفت: با توجه به اینکه در حال حاضر  مسئولیت کمیته دامپزشکی کشورهای عضو اکو با جمهوری اسلامی ایران است در تلاش هستیم تا در اولین جلسه ای که پیش رو خواهیم داشت در جهت شفاف بودن تبادل اطلاعات وقوع بیماریهای دامی، هماهنگی در کنترل آنها در منطقه و بروز بودن اطلاعات مربوط به بیماریهای دامی کشورهای عضو، پیگیریهای لازم را انجام دهیم و این مهم در دستور کار جلسه قرار گیرد.

وی وضعیت کشور را در خصوص تب برفکی مطلوب ارزیابی کرد و افزود: طی سال جاری تا کنون میزان کانونهای بیماری تب برفکی کاهش داشته و این موضوع و پایداری آن بستگی به همکاری دامداران در جهت رعایت مسایل بهداشتی و قرنطینه ای، همکاری دستگاههای اجرایی، قضایی و انتظامی و نیز ایجاد پوشش مناسب ایمنی توسط ادارات کل دامپزشکی استانها دارد.

رسولی خطاب به مسئولین دامپزشکی استانها یادآور شد: پس از اجرای هر مرحله عملیات ضرورت دارد تا نتایج به دست آمده تجزیه و تحلیل شده و با استفاده از تحلیل آمار و ارقام در جهت رسیدن به وضعیت بهتر تلاش شود.

مدیرکل دامپزشکی خراسان رضوی نیز در این جلسه با تاکید بر تحلیل نتایج بویژه نتایج و اطلاعات به دست آمده از سیستم مراقبت بیماریهای دامی گفت: استفاده از تحلیلها ضمن نشان دادن نقاط ضعف و قوت در ارائه رویکردهاینوین نیز موثر خواهد بود.

دکتر ناصر مرگان ازغدی از پدیده قاچاق دام به عنوان یک تهدید یاد کرد و خاطرنشان ساخت: این پدیده ضمن تهدید سرمایه دامی کشور باعث گسترش بیماریهای واگیر دامی شده و باعث خواهد شد تا نتایج حاصل از مایه کوبی دامها توسط  دامپزشکی در معرض خطر قرار گیرد.

وی اعلام داشت: این مخاطرات نیز اگر در بحث هزینه فایده سنجیده شود و نتایج آن به مقامات با آمار و ارقام ارائه گردد بی شک حساسیت بیشتری در جهت برخورد با این پدیده به کار گرفته خواهد شد.

ازغدی بر لزوم تبدیل داده ها به اطلاعات کاربردی و تصمیم گیری بر مبنای اطلاعات صحیح، لزوم ارتقای توان تشخیصی و کلینیکی دامپزشکی و لزوم واکنش سریع در برابر بیماریهای اخطارکردنی و اهمیت کلینیکهای مرجع در این زمینه، توسط سازمان دامپزشکی کشور تاکید کرد.

وی از فعالیت دامپزشکی در جهت جهاد اقتصادی یاد کرد و گفت: صیانت از سرمایه دامی و پیشگیری از بیماریهای دامی و بیماریهای مشترک از جمله اقدامات موثر در حوزه جهاد اقتصادی است و دامپزشکی خراسان رضوی در این جهت از اقدامات تشخیصی و آزمایشگاهی نیز استفاده نموده تا خسارات ناشی از این بیماریها در استان و کشور به حداقل ممکن برسد.

 

خبر مرتبط :

 
 
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
سحر
|
-
|
۱۱:۲۲ - ۱۳۹۱/۰۶/۰۵
0
0
سلام وخسته نباشید
من از خوزستان شهرستان باغملک هستم ودانشجوی دکتری دامپزشکی
دامدارن شهر من با مشکل تب برفکی رو به رو هستند ودر سال های گذشته نیز با اینکه من در درس ویروس شناسی خوانده بودم که نباید تلفات در گاو بالغ داشته باشیم اما با تلفات روبه رو شدند و با فشار اقتصادی رو به رو اند وهمین طور با نگرانی زیاد در این فصل با بیماری تب سه روز مواجه شدند
خواهش مندم در صورت امکان من وهمشهریانم رو با راهنمایی های خود کمک کنید متشکرم
نظر شما
ادامه