کد خبر: ۵۸۹۸۳
تعداد نظرات: ۲ نظر
 

از روز دوشنبه کیلیپ کوتاهی در فضای مجازی دست به دست می‌شود که در آن شخصی در اسلامشهر که به نظر می‌رسد فروشنده است، با باز کردن بسته بندی یک دوغ متعلق به شرکت پگاه مدعی وجود دستمال کاغذی در آن شده است.

به گزارش حکیم مهر به نقل از مردم سالاری آنلاین، مدیر روابط عمومی شرکت صنایع شیر ایران (پگاه) با اشاره به اینکه این دوغ ها در دمای نامناسب نگهداری شده‌اند توضیح داد: پک‌های پلاستیکی وقتی در دمای بالا قرار می‌گیرند، ماده‌ای از خود ترشح می‌کنند که اکسیده می‌شود و پروتئین موجود در شیر را دلمه می‌کند، همان چیزی که گوینده این کلیپ آن را دستمال کاغذی می‌داند .

«حميدرضا طهماسبي‌پور» با بیان اینکه این مشکل تولید و حمل نیست بلکه مشکل سرمایش نگهداری دوغ است افزود: کل بار این فروشنده به دلیل نگهداری در محیط گرم دچار این مشکل شده است، فروشندگان در زمستان دوغ‌ها را بیرون از مغازه نگهداری می‌کنند و مشکلی پیش نمی‌آید، اما در فصل تابستان گرمای هوا و نور خورشید در بیرون از یخچال باعث فساد محصول می‌شود .

وی تاکید کرد که در خط تولید ما به هیچ وجه امکان ورود جسم خارجی ندارد و دستگاه بدون دخالت دست کار می‌کند. بسته بندی وارد دستگاه می‌شود، با آب مقطر شسته می‌شود، توسط دستگاه پر و پک می‌شود  و در ظرف‌های حمل قرار می‌گیرد. همینطور تا قبل از قرار گرفتن در ماشین یخچالدار در سردخانه قرار داده می‌شوند .

مدیر روابط عمومی پگاه افزود: محصولات لبنی که روی آن جمله «در یخچال نگهداری شود» درج شده است باید در یخچال و دمای بین 1 تا 6 درجه سانتی گراد نگهداری شود در غیر اینصورت حالت دلمه پیدا می‌کنند .

طهماسبی‌پور به خریداران محصولات لبنی تاکید کرد که از خریدن دوغ‌هایی که خارج از یخچال و در معرض نور خورشید قرار دارند اجتناب کنند .

توضیحات «پویش کیفیت محصولات غذایی»

به دنبال باز نشر نسبتا گسترده کلیپی با مضمون وجود «دستمال کاغذی» در تعداد محدودی از دوغ های تولیدی یک واحد صنعتی به اطلاع می رساند؛

رشته های لزج نشان داده شده در کلیپ، «دستمال کاغذی» نیست بلکه لخته های میکروبی می باشد که نشانه فساد محصول است. ضمن اینکه در سیستم تولید نوشیدنی ها امکان عبور ماده ای مثل «دستمال کاغذی» از پرکن ها وجود ندارد.

دلایل این فساد بصورت تنها یا ترکیبی:

 - پاستوریزاسیون و سالم سازی ناکافی محصول به نحوی که پاک سازی جمعیت میکروبی به حد مجاز نرسیده باشد و از چشم سیستم کنترلی واحد تولیدی دور مانده باشد.

 - حمل و نگهداری محصول از درب کارخانه تا مصرف کننده در خارج از زنجیره سرد (۴ تا ۸ درجه سانتیگراد) که امکان تکثیر عوامل میکروبی را در محصولات فساد پذیر به ویژه لبنیات فراهم میکند.

یادآوری:

در فصول گرم سال، تنشهای گرمایی علاوه براینکه از کیفیت بهداشتی ماده اولیه یعنی شیر خام می کاهد و شرایط سالم سازی در واحد تولیدی را سخت تر می کند، همچنین ریسک های زنجیره توزیع را که متاسفانه در کشور ما چندان کارآمد نیست، افزایش می دهد.

در چنین شرایطی از تولیدکنندگان گرامی انتظار می رود کنترل شاخصهای بهداشتی محصولات را بهبود دهند و نسبت به افزایش آگاهی عوامل زنجیره توزیع کالای خود و پاسخگویی به مصرف کنندگان مسئولانه تر عمل کنند و همینطور از فروشگاه ها و مصرف کنندگان تقاضا می شود از خرید محصولات گوشتی و لبنی خارج از یخچال اکیدا خودداری کنند.

نکته مهم:

آنچه باعث فراگیری این کلیپ و بازخوردهای مردمی شد، شناسنامه دار بودن تولید کننده و محصول آن بود و اگرنه اتفاقاتی از این دست در تولیدات بدون نشان و کنترل که اتفاقا نام ارگانیک، سنتی، طبیعی و ... هم دارند اصلا کم نیست.

بنابراین از کلیه مصرف کنندگان دعوت می شود به خصوص در مورد محصولات با منشا دامی مثل گوشت و لبنیات و به ویژه در فصول گرم، تا حد ممکن از محصولات شناسنامه دار و قابل ردیابی و پیگیری استفاده کنند.

 

انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۴۱ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۸
0
4
باز خدا پدرت رو بیامرزه که بجای توضیح و روشنگری، فقط به تکذیب و خط و نشان کشیدن مرسوم علیه انتشار دهنده کلیپ و این که "فلانی تعقیب قضایی بهمانی را برای خود محفوظ میداند" توسل نجستی! این رو باید به فال نیک گرفت و به همگان توصیه نمود.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۲۳ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۳
0
0
یعنی الان شما میگی که از دستمال کاغذی استفاده نمیشه که محاله شما مدیران کارخانه جان اعم از لبنیات و دیگر اقلام فقط به فکر سود بیشتر محصولات تون هستید واصلا براتون سلامتی وجان مردم ومصرف کننده مهم نیست اینکه یه فروشنده با وجدان این کارو کرده خدابخش عمر بده واقعا که برامملکتمون باید گریست امید به زندگی در ایران هرروز کم وکمتر میشود اونم فقط به خاطر بیکیفیتی محصولات ایران که هم از خود تولیدات کم می کنند هم قیمتشونو افزایش می دهند خداوکیلی خوش به حال اونایی که پول دارند واز کشورخا رج میشوند و پناهنده جای دیگه ای میشن
نظر شما
ادامه