کد خبر: ۵۸۷۸۱

افزایش فروش پرندگان خانگی و به ویژه طوطی‌سانان طی ماه‌های اخیر اتفاقی نیست و گویا ماندن در خانه با هدف جلوگیری از شیوع افسارگسیخته ویروس کرونا بر بازار فروش این پرندگان تاثیر گذاشته است؛ تاثیری که در مورد خوب و بد آن نقل قول‌های زیادی وجود دارد.

به گزارش حکیم مهر به نقل از ایرنا، کرونا موجی از تغییر را در سبک زندگی ایجاد و زمینه را برای بیشتر ماندن در خانه فراهم کرد و همین تغییر کافی است تا گرایش به نگهداری از پرندگان با هدف ارتقای نشاط و از بین بردن یکنواختی زندگی هم در بین برخی از مردم بیشتر شود.

اما باید به این موضوع نیز توجه کرد که نگهداری از پرندگان در منزل در صورت رعایت نشدن نکات بهداشتی می‌تواند سلامت افراد را به خطر بیاندازد و به شیوع بیماری‌های مشترک بین انسان و پرنده از جمله سالمونلوز، تب طوطی، سل، آنفلوانزای پرندگان، عفونت‌های قارچی و انگلی دامن بزند

این موضوع زمانی از اهمیت دوچندان برخوردار می‌شود که بدانیم کارشناسان بهداشت و مدیریت بیماری‌های طیور در شرایط عادی هم به مردم توصیه می‌کنند که از نگهداری پرندگان در محیط‌های کوچک و بسته پرهیز کنند زیرا پوسته‌های ناشی از پوست، پر، فضولات و مواد غذایی آنها در محیط پخش شده و در نتیجه تماس سبب آلودگی و در نهایت بیماری و مشکلات گوارشی به خصوص در کودکان می‌شود.  

خبرنگار ایرنا برای دریافت اطلاعات و اخبار در خصوص وضعیت فروش پرنده طی روزهای مصادف با شیوع کرونا به سراغ پرنده‌فروشان تهرانی رفت و با آنان به گفت‌وگو پرداخت.

رونق پرنده‌فروشی در ماه‌های اخیر

«علیرضا تاجیک» از پرنده‌فروشان تهرانی در این گفت‌وگو ضمن اشاره به رونق پرنده‌فروشی در ماه‌های اخیر و هوشمندی برخی از پرندگان زینتی و طوطی‌سانان در زمینه ارتباط‌گیری با انسان، می‌گوید: کرونا موجب رونق پرنده‌فروشی شده است و برخی از مردم برای فرار از تنهایی به سمت خرید پرنده رفته‌اند.

این پرنده‌فروش که سابقه ۱۲ ساله در حوزه فروش پرنده دارد، عنوان می‌کند که مردم و به ویژه سالمندان در این روزها برای حفظ سلامت و امنیت خود از خانه خارج نمی‌شوند و همین موضوع سبب گرایش آنان به خرید پرندگان به خصوص طوطی‌سانان شده است.

این پرنده‌فروش تهرانی با اشاره به افزایش ۵۰ درصدی فروش طوطی‌سانان در ماه‌های اخیر، تاکید می‌کند که تاکنون گزارشی مبنی بر انتقال ویروس کرونا از طریق پرندگان اعلام نشده است و خیلی از افراد با علم بر این موضوع به سراغ خرید پرندگان می‌روند

ارتباط‌گیری مناسب طوطی‌سانان با انسان

«امیر ترابی» یکی دیگر از پرنده‌فروشان پیشکسوت تهرانی می‌گوید که جذابیت و توان بالای طوطی‌سانان در امر ارتباط‌گیری با انسان باعث افزایش فروش آنها در ایام کرونایی شد.

طوطی‌ها به دلیل تقلید صدا و بامزه بودن در بین مردم محبوبیت بیشتری نسبت به سایر پرندگان برخوردار هستند و افراد برای خرید این نوع پرنده استقبال چشمگیری دارند.

وی با تاکید بر اینکه سلامت طوطی‌سانان نسبت به سایر حیوانات بالاتر است، طوطی‌سانان بازیگوش و جذاب هستند و نگهداری آنها در خانه به ارتقای سطح نشاط کمک می‌کند.

«مرتضی استاد حسن‌بنا»، معاون اتحادیه صنف فروشندگان پرنده و ماهی تهران نیز با تاکید بر اینکه طوطی‌سانان زود با انسان مانوس می‌شوند، بیان می‌کند: نگهداری از پرنده هم مانند بقیه حیوانات خانگی اصول خاص خود را دارد و مسائل بهداشتی زیادی را باید رعایت کرد زیرا پرندگان هم گاهی می‌توانند ناقل بعضی بیماری‌های قارچی باشند.

توصیه به نگهداری پرندگان در فضای باز

بر همین اساس «کریم زنگیلی» از کارشناسان بهداشت و مدیریت بیماری‌های طیور می‌گوید بهتر است این حیوانات در محیط‌های باز مانند بالکن، حیاط خلوت یا حیاط نگهداری شوند.

به گفته وی صاحبان پرندگان خانگی باید از انواع بیماری‌های مشترک بین این حیوانات و انسان و علائم آن آگاهی داشته باشند و با به کار بستن توصیه‌های بهداشتی و مراجعه منظم به دامپزشک، خطر ابتلا به این بیماری‌ها در خانواده خود را تا حد ممکن کاهش دهند.

وی خطر آلرژی انسان در تماس با پرندگان را جدی می‌داند و تاکید می‌کند که برخی افراد به خصوص کودکان مبتلا به آسم یا آلرژی به ذرات جدا شده از پر و پوست پرندگان و نیز بزاق یا مدفوع آنها حساس هستند و در مواجهه با آن علائمی مانند عطسه، سرخی‌پوست، تنگی‌نفس و ترشح و سوزش چشم و بینی را از خود بروز می‌دهند.

نگرانی زیادی در مورد انتقال کرونا از حیوان به انسان وجود ندارد

نگرانی‌ها در مورد ابتلای حیوانات به ویروس کرونا و انتشار آن به صاحبانشان و دیگر حیوانات در ۲۸ فوریه ۲۰۲۰ میلادی و مصادف با اواخر فروردین ماه امسال با اعلام مسؤولان بخش سلامت و بهداشت هنگ‌کنگ مبنی بر اینکه یک سگ متعلق به یکی از شهروندان زن بیمار شده و تست او نسبت به کرونا مثبت ضعیف بوده‌است، بیشتر شد اما پس از آن سازمان‌های بین‌المللی اعلام کردند که نگرانی زیادی در خصوص انتقال کووید- ۱۹ از حیوانات خانگی به انسان وجود ندارد.

با این وجود همچنان به حداقل رساندن تماس با پرنده و شست‌وشوی دست با آب و صابون در صورت تماس پوستی، توجه به تغییر حال عمومی پرنده‌ها، اجتناب از بوسیدن آن‌ها، شست‌وشوی قفس، ظرف غذا و خود پرنده آن هم در محل جداگانه‌ای از سینک ظرفشویی، دور کردن قفس پرنده از باد کولر و جریان هوای پنجره‌ها و استفاده از دستگاه‌های تصفیه هوا از جمله نکات ایمنی است که رعایت آن‌ها در نگهداری از پرندگان حتی در شرایط عادی هم توصیه می‌شود.

به گزارش ایرنا به نقل از سخنگوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی تاکنون ۲۸۸ هزار و ۸۳۹ نفر در کشور به طور قطعی به ویروس کرونا مبتلا شده‌اند و شمار جان‌باختگان کرونا در کشور به ۱۵ هزار و ۴۸۴ نفر رسیده است.

 

نظر شما
ادامه