کد خبر: ۵۷۸۴۱
تعداد نظرات: ۱ نظر

یک مدرس دانشگاه اظهار نظر رئیس هیئت مدیره و نایب رئیس اتحادیه مرغداران استان را که در 11 خرداد امسال در گفت و گو با ایسنا منتشر شد را نقد کرد.

به گزارش حکیم مهر به نقل از ایسنا، «خدابخش داودی‌نصر» مدرس دانشگاه و کارشناس ارشد کشاورزی، اظهار کرد: بازار معمولاً دارای معادلات پیچیده ای است و سیاستگذاری و برنامه ریزی، تامین، توزیع، مصرف، قیمت گذاری و نظارت از مولفه‌های دانش آن است. بحث درمورد بازار نیاز به نگاه جامع دارد.

 وی با بیان اینکه در مصاحبه مسئولان استانی اتحادیه مرغداران با ایسنا به نکات خوبی اشاره شده است ولی در مقابل نیز کلی گویی های  صورت گرفته و در برخی موارد نیز اظهار نظرهای غیرکارشناسی دیده می‌شود، گفت: به جای مطرح کردن موضوع پایین بودن قیمت گوشت مرغ باید قیمت هر کیلوگرم گوشت مرغ بر اساس مصارف مربوطه مانند خرید جوجه یک روزه، دانه، دارو و واکسن، هزینه‌های جاری، هزینه‌های پرسنلی و ...  به‌صورت دقیق آنالیز هزینه شود و الا کلی‌گویی دردی دوا نمی کند.

این کارشناس ارشد کشاورزی تصریح کرد:  اتحادیه استان باید نسبت به برگزاری دوره های آموزشی برای مدیران واحدهای مرغداری و نیز نیروهای اجرایی و خدماتی به صورت مستمر و منظم بزند که به نظر می‌رسد این موضوع به شدت مورد بی توجهی قرار گرفته است.

داودی‌نصر ادامه داد: این که دولت باید به همان اندازه که نظارت را گاهی مواقع جدی می‌گیرد موضوع تامین و توزیع نهاده های مصرفی به منظور کاهش هزینه و قیمت تمام شده را مورد توجه قرار دهد حرف درستی است و رها شدن تامین و توزیع نهاده های مصرفی توسط دولت و سپردن آن به بازار آزاد در فضای فعلی کار درستی نیست و دولت در این زمینه باید چاره اندیشی کند.

 وی با تاکید بر نقش محوری اصناف برای  مدیریت و کنترل بازار و توجه دولت به این مهم، تصریح کرد: سپردن توزیع نهادها به واحدهای صنفی می‌توانند از بار مالی و اجرایی دولت بکاهد و دستگاه‌های اجرایی مسئول باید  نسبت به ساماندهی حمایت هایی مانند بیمه محصولات کشاورزی، تسهیلات سرمایه در گردش و استمهال وام را که از ضعف شدید اجرایی برخوردارند به منظور تقویت تولیدات داخلی در دستور کار جدی خود قرار دهند.

داودی‌نصر ادامه داد: ایراد ساختاری تنظیم بازار محصولات کشاورزی توسط وزارت صمت رفع شود و ستاد تنظیم بازار استان به سامان برسد و نهادهای نظارتی مانند سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان، سازمان بازرسی استان، سازمان بازرسی استان، تعزیرات حکومتی، معاونت بازرسی سازمان صمت و حتی دادستانی که اخیراً خوشبختانه ورودهای خوبی پیدا کرده است باید بیش از پیش به وظیفه نظارتی خود عمل کنند و دامپزشکی وظیفه بهداشت و درمان خود را پررنگ تر کند و مدیریت پشتیبانی امور دام نقش بارزتری است در تنظیم بازار ایفا کند.

 وی با بیان اینکه اظهار نظر غیر کارشناسی در خصوص دوره پرورش حداقل ۶ ماهه مبنای علمی ندارد، گفت: استاندارد جهانی طول دوره  پرورش ۴۲ روز است که در استان ما این موضوع تا حدودی رعایت نشده است.

 داودی‌نصر تاکید کرد: ایجاد واحد تولید جوجه یک روزه گوشتی در استان از ضرورت‌های ساختاری است که باید به آن پرداخته شود این کار به کاهش قیمت تمام شده کمک می کند به نظر می رسد هیئت مدیره اتحادیه ضمن تقویت مدیریت واحدهای مرغداری در قالب یک برنامه مشخص با افق روشن، با در نظر گرفتن شاخص تبدیل دان به گوشت بر اساس استاندارد جهانی، استاندارد سازی طول دوره پرورش و توجه به وزن زنده را مدنظر داشته باشند.

وی ابراز امیدواری کرد مثلث مدیریت (اصناف)، حمایت (دولت) و نظارت (نهادهای نظارتی) به صورت هماهنگ به سوی جهش تولید در سال جاری حرکت کنند تا زمینه تبدیل بازارچه مرزی مهران به یک گذرگاه فعال صادراتی و اشتغال‌زا مولد را فراهم کنند.

 
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۵۳ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۹
0
1
این همه طول و تطویل غرورآمیز در عمل به هیچ اثر مفیدی منجر نخواهد شد!

کارشناسان بزرگ اقتصادی بر این باورند که اگر نهاده های با دلار آزاد وارد شوند و یارانه های نهاده های دامی به طور هدفمند به مصرف کننده منتقل شود،
هم تولیدکننده به دلیل تحرک بازار سود می برد و هم مصرف کننده پروتئین ارزان به دست اش می رسد.
ضمن اینکه باعث اشتغال زایی بیشتر، خودکفایی کشور در تولید ذرت و سویا به دلیل ایجاد انگیزه بیشتر در کشاورزان و صادرات درآمدهای ارزی نیز می شود.
نظر شما
ادامه