کد خبر: ۵۶۲
بالاخره بعد از حدود ۲ ماه امروز فرصتی شد تا چند خطی بنویسم. دیدم بهتر است روز ملی دامپزشکی  (۱۴ مهرماه) را بهانه ای کنم تا باز نوشتن را از سر گیرم. برای همه همکاران عزیزم که در شعب مختلف دامپزشکی مشغول فعالیت هستند آرزوی موفقیت دارم. شاید بد نباشد برای آشنایی افراد غیر دامپزشکی هم که احتمالا این وبلاگ را مطالعه می کنند، فقط گوشه ای از فعالیت های دامپزشکان را نام ببرم:

۱- گروهی از همکاران دامپزشک در موسسه تحقیقات واکسن و سرم سازی رازی و شعبه های آن مشغول ساخت واکسن های دام، طیور و انسان(فلج اطفال، سرخک، اوریون، سرخجه، دیفتری، کزاز، سیاه سرفه و ...) جهت پیشگیری از بیماریهای مسری و ارتقای بهداشت عمومی هستند.

۲- گروهی دیگر در مراکز تهیه و تولید مواد غذایی با منشا دامی(گوشت، مرغ، آبزیان، شیر و لبنیات، سوسیس و کالباس، عسل، تخم مرغ و غیره) بر بهداشت این محصولات نظارت دارند تا هموطنان از غذایی سالم برخوردار باشند.

۳- گروهی دیگر نیز در دانشکده های پزشکی، دامپزشکی، پرستاری، پیراپزشکی و بهداشت، دامپروری، شیلات و غیره به تدریس دروس مختلف مشغول هستند.

۴- گروهی دیگر در موسسات تحقیقاتی همچون انستیتو پاستور ایران به پژوهش در علوم پایه پزشکی و بیماری های مشترک و قابل انتقال بین انسان و دام مشغول هستند.

۵- گروهی دیگر نیز در بخش های اجرایی همچون وزارت بهداشت، درمان  و آموزش پزشکی، سازمان دامپزشکی، وزارت جهاد کشاورزی، نیروهای مسلح و... به امور اجرایی و مدیریتی مشغول هستند.

۶- عده ای نیز در علوم بالینی دامپزشکی(درمان مستقیم بیماری های دام و طیور و آبزیان و حشرات مفید و...) در مزارع و مراکز پرورش این موجودات یا در بخش خصوصی مشغول هستند.

۷- گروهی دیگر نیز در تامین و توزیع نهاده های دامی اعم از دارو و واکسن و... نقش دارند

۸- عده ای دیگر نیز آزمایشگاه های تشخیص دامپزشکی، پزشکی، کنترل مواد غذایی و غیره را راهبری می کنند.

۹- گروهی نیز مشاور امور پرورش دام و طیور و آبزیان و ... در موسسات پرورشی هستند.

 به همه این عزیزان روز ملی دامپزشکی را تبریک می گویم و با توجه به تقارن این روز با آغازین ماه تحصیل علم، برای همه اساتید دامپزشکی نیز آرزوی سلامتی و طول عمر می نمایم.

 

 

نظر شما
ادامه