کد خبر: ۵۵۸۹

حکیم مهر - لایحه موافقتنامه همکارى در زمینه بهداشت و دامپزشکى بین ایران و صربستان با هدف تقویت همکاری دو جانبه در زمینه بهداشت دام و دامپزشکی و ارتقای نظام مراقبتی و نظارتی بیماری‌های حیوانات خاکزی و آبزی از سوی رییس‌جمهور تقدیم مجلس شد.

لایحه موافقتنامه همکارى در زمینه بهداشت و دامپزشکى بین ایران و صربستان بنا به پیشنهاد وزارت جهاد کشاورزی که به تصویب هیات وزیران رسیده است، از سوی رییس‌جمهور برای طی تشریفات قانونی تقدیم مجلس شورای اسلامی شد.

بر این اساس، در مقدمه توجیهی این لایحه آمده است: با توجه به روابط دوستانه بین دو کشور و اهمیت تقویت همکاری دو جانبه در زمینه بهداشت دام و دامپزشکی به منظور کنترل، پیشگیری، ریشه کنی و ارتقای نظام مراقبتی و نظارتی بیماری‌های حیوانات خاکزی و آبزی و نیز تسهیل در امر تجارت کالاهای مربوط، لایحه موافقتنامه همکارى در زمینه بهداشت ودامپزشکى بین ایران وصربستان برای طی تشریفات قانونی تقدیم مجلس شده است.

بر اساس این لایحه، دامنه شمول این موافقتنامه عبارتند از همکاری دو جانبه به منظور کنترل، پیشگیری و ریشه کنی و ارتقای نظام مراقبتی و نظارتی بیماری های حیوانات خاکزی و آبزی و نیز تسهیل در امر تجارت کالاهای مندرج در مجموعه مقررات بهداشتی حیوانات خاکزی و مجموعه مقررات بهداشتی حیوانات آبزی سازمان جهانی بهداشت دام که از این پس «کتب کد» نامیده خواهد شد.

همچنین سازمان دامپزشکی، وزارت جهاد کشاورزی ایران و سازمان دامپزشکی صربستان مراجع صلاحیت‌دار برای اجرای این موافقتنامه هستند.

شرایط واردات، صادرات و گذر

بر این اساس، واردات و صادرات و گذر کالاهای موضوع این موافقتنامه بر اساس دستورالعمل‌های بهداشتی، قرنطینه‌ای و تشخیصی مندرج در کتب کد صورت خواهد گرفت. واردات کالاهای موضوع این موافقتنامه به قلمرو هر یک از طرف‌های متعاهد مستلزم اخذ مجوز قبلی از مراجع صلاحیتدار طرف متعاهد واردکننده خواهد بود.

همچنین مرجع صلاحیتدار طرف متعاهد صادر کننده رعایت الزمات بهداشتی طرف متعاهد واردکننده را احراز و با صدور گواهی بهداشت دامپزشکی به زبان انگلیسی، مطابقت گواهی را با الزامات ارائه شده در کتب کد تایید خواهد کرد.

گذر کالاهای موضوع این موافقتنامه از قلمرو هر یک از طرف‌های متعاهد با اخذ مجوز قبلی از مراجع صلاحیتدار آنها و با ارائه اصل گواهی بهداشت دامپزشکی صادره توسط مراجع صلاحیت‌دار طرف متعاهد مبداء صورت خواهد گرفت.

شرایط ویژه واردات و اقدامات پیشگیرانه

بر اساس این لایحه، طرف‌های متعاهد محق خواهند بود: 1- در خصوص واردات کالاهای موضوع این موافقتنامه شرایط ویژه‌ای را مقرر دارند،2- در صورت عدم رعایت شرایط ویژه مقرر، ورود کالاهای موضوع این موافقتنامه را ممنوع کنند، 3- نقاط و مبادی ورودی مجاز کالاهای موضوع این موافقتنامه را معین و به طرف متعاهد دیگر اعلام کنند، 4- برای اطمینان از عدم وجود عوامل بیماری‌های مندرج در کتب کد و عوامل بیماری‌های تهدید کننده بهداشت دام و انسان، اقدام بازرسی، کنترل اسناد و مدارک، بررسی اندامی، نمونه برداری و انجام آزمایش محموله‌های وارداتی کنند، 5- در صورت احراز آلودگی محموله‌های وارداتی به عوامل بیماری‌های تهدیدکننده بهداشت دام و انسان آن را مرجوع یا معدوم کنند و مراتب را به طور کتبی با ذکر دلایل و مستندات به آگاهی طرف متعاهد دیگر برسانند.

دسترسی به مراجع قضایی

در صورت مرجوع یا معدوم کردن محموله‌های مذکور بر اساس بند(5) ماده(6)، اتباع خسارت دیده هر طرف متعاهد حق دارند با ذکر دلایل و مستندات خویش مبنی بر عدم آلودگی محموله‌های یاد شده، در مراجع قضایی طرف متعاهد دیگر نیز طرح دعوی کرده و جبران خسارات وارده را مطالبه کنند. طرف‌های متعاهد موافقت خود را نسبت به اعمال رفتار مساوی بین اتباع دو طرف متعاهد برای دستیابی به محاکم قضایی در قلمرو طرف متعاهد دیگر و نیز معافیت اتباع طرف متعاهد دیگر از سپردن تامینی که به لحاظ تابعیت خارجی آنها در قوانین هر یک از دو طرف متعاهد مقرر شده است، اعلام کردند.

اقدامات مشترک

بر اساس این لایحه، مراجع صلاحیت‌دار طرف‌های متعاهد می توانند در موارد خاص و با توافق قبلی، اقدامات مشترک از جمله نظارت، بازرسی، معاینه و بررسی آزمایشگاهی کالاهای موضوع این موافقتنامه را اتخاذ کنند. در این مورد امکانات، تجهیزات و تسهیلات لازم برای انجام اقدامات یاد شده در قلمرو هر یک از طرف‌های متعاهد در اختیار طرف متعاهد دیگر قرار خواهد گرفت.

کمیسیون مشترک

بر این اساس، طرف‌های متعاهد موافقت کردند در صورت لزوم، کمیسیونی مرکب از تعداد مساوی از کارشناسان هر دو طرف متعاهد تشکیل شود و هر دو سال به طور متناوب در قلمرو هر یک از دو طرف متعاهد تشکیل جلسه دهد که نظارت بر حسن اجرای این موافقتنامه، تبادل اطلاعات و نظرات کارشناسی در زمینه بهداشت دام و دامپزشکی، ارائه راه حل برای رفع مشکلاتی که ممکن است در اجرای این موافقتنامه حادث شود و پیشنهاد اصلاح و تجدید نظر در متن این موافقتنامه از جمله وظایف کمیسیون مشترک خواهد بود.

 

 

نظر شما
ادامه