کد خبر: ۵۵۳۷

حکیم مهر - رییس اداره بیماری‌های منتقله آب و غذا و عفونت‌های بیمارستانی وزارت بهداشت با تاکید بر آن که مصرف آنتی بیوتیک در مراکز دام و طیور باید تحت نظر دامپزشکان انجام شود، گفت: استفاده از آنتی بیوتیک‌ها به عنوان عوامل رشد و چاق کننده در دامداری‌ها، مرغداری‌ها و مزارع پرورش ماهی ممنوع بوده و موجب بروز مقاومت‌های ضد میکروبی در انسان می‌شود.

دکتر حسین معصومی اصل همزمان با هفته سلامت با اشاره به شعار امسال سازمان جهانی بهداشت مبنی بر مقاومت به داروهای ضد میکروبی یک تهدید جهانی است، گفت: داروهای ضد میکروبی داروهایی هستند که برای درمان بیماری‌های عفونی ناشی از باکتری‌ها، ویروس‌ها، قارچ‌ها و انگل‌ها به کار می‌روند. بروز و انتقال ژن‌های انتقال دهنده مقاومت باعث می‌شود میکروب‌ها در مقابل داروهای ضد میکروبی مقاومت کرده و به حیات خود ادامه دهند. بر این اساس گر امروز برای پیشگیری از مقاومت‌های ضد میکروبی اقدام نشود فردا دارویی برای درمان عفونت‌ها نخواهد بود.

وی گفت: بروز مقاومت‌های ضد میکروبی بویژه مقاومت‌های چند دارویی (MDR) همه ساله موجب مرگ هزاران بیمار شده و هزینه‌های هنگفتی را به خانواده‌ها و سیستم‌های بهداشتی درمانی کشورها وارد می‌کند. اقدام نکردن برای توقف رشد و گسترش مقاومت‌های ضد میکروبی ممکن است انسان را به قبل از عصر کشف آنتی بیوتیک‌ها برگرداند و موجب مرگ میلیون‌ها انسان شود.

دکتر معصومی اصل با تاکید بر لزوم فرهنگ‌سازی لازم در جهت پرهیز مردم از مصرف خودسرانه آنتی بیوتیک‌ها ادامه داد: برای جلوگیری از بروز مقاومت‌های ضد میکروبی لازم است مردم در مواقع بیماری انتخاب آنتی بیوتیک را بر عهده پزشک گذاشته و به توصیه افراد غیرپزشک برای مصرف آنتی بیوتیک توجه نکنند.

وی با تاکید بر لزوم تکمیل دوره درمان با آنتی بیوتیک در صورت تجویز پزشک، افزود: لازم است آنتی بیوتیک‌ها در فواصل زمانی منظم مصرف شوند. تعداد و اندازه توصیه شده آنتی بیوتیک باید در هر نوبت مصرف رعایت شود؛ چرا که مصرف آنتی بیوتیک کمتر یا بیشتر از مقدار توصیه شده مهم‌ترین علت بروز مقاومت ضد میکروبی است. همچنین در صورت ظاهر شدن علائم بهبودی نباید مصرف آنتی بیوتیک را قطع کرد و حتما دوره درمان تکمیل شود.

معصومی اصل افزود: هنگام مصرف آنتی بیوتیک اگر عارضه ناخواسته‌ای ظاهر شد باید از کم کردن مقدار و دوره درمان خودداری کرده و در اسرع وقت به پزشک معالج مراجعه شود.

وی در ادامه با تاکید بر لزوم شستشوی دست در مراقبت از بیماران عفونی، گفت: به این ترتیب از انتقال میکروب‌های مقاوم از بیماری به بیمار دیگر و افراد سالم جلوگیری می‌شود.

رییس اداره بیماری‌های منتقله از آب و غذا و عفونت‌های بیمارستانی وزارت بهداشت در پایان گفت: مصرف آنتی بیوتیک در زمان ابتلا به بیماری‌های ویروسی از جمله سرماخوردگی نه تنها هیچ فایده‌ای ندارد، بلکه علاوه بر عوارض این داروها، موجب بروز مقاومت‌های ضد میکروبی می‌شود.

 

نظر شما
ادامه