کد خبر: ۵۴۶۱

حکیم مهر - مدیر کل دفتر بهداشت و مبارزه با بیماری های سازمان دامپزشکی گفت: در هر استان یک استخر برای رهاسازی ماهیان قرمز توسط دامپزشکی تعیین شده است.

دکتر کاظم عبدی، مدیر کل دفتر بهداشت و مبارزه با بیماری های آبزیان سازمان دامپزشکی با اعلام این مطلب اظهار داشت: این سازمان با نگهداری و عرضه ماهیان قرمز موافق است.
وی افزود: بخش اعظمی از جامعه تجربه برخورد با حیوانات را بوسیله ماهی قرمز، در سفره هفت سین کسب می کنند.
عبدی تاکید کرد: خانواده ها در نگهداری ماهی قرمز باید یکسری معیارها و ضوابط بهداشتی و رفاهی برای این آبزی را لحاظ کنند.
وی گفت: بسیاری از ضوابط بهداشتی برای مقابله با مخاطرات احتمالی ماهی قرمز برای سلامت انسان از طریق اطلاعیه های مختلف به اطلاع جامعه رسیده است.
عبدی خاطر نشان ساخت: به دلیل حرفه ای نبودن افراد در نگهداری از ماهی قرمز، به منظور حفظ رفاه این آبزی و جلوگیری از بیماری در اسارت، ماهی قرمز پس از نوروز باید به افراد حرفه ای و آکواریوم داران تحویل داده شود.
وی اضافه کرد: در صورت تمایل افراد می توانند ماهی قرمز را پس از ایام نوروز در استخرهایی که توسط دامپزشکی هر استان تعیین شده رهاسازی کنند.
مدیر کل دفتر بهداشت و مبارزه با بیماری های آبزیان در پاسخ به سئوالی در خصوص اقدام برخی افراد در انتقال ماهی قرمز به درون آب های آزاد، تاکید کرد: به دلیل عدم تشابه ژنتیکی گونه ماهی قرمز سفره هفت سین، این آبزی حتما باید در محیط های محصور رها شود.
وی ادامه داد: رهاسازی ماهی قرمز سفره هفت سین در آبهای آزاد ممکن است سبب ایجاد هیبریدهای جدید و اختلاط نژادی برای گونه های بومی ایران شود.
عبدی اظهار داشت: همچنین به دلیل نگهداری طولانی مدت ماهی قرمز در محیط محصوری مانند تنگ، ممکن است این آبزی دچار بیماری شده و پس از رهاسازی آن را به طبیعت منتقل کند.
وی خاطر نشان ساخت: ماهی قرمز گونه ای بسیار مقاوم بوده و در بیشتر موارد بیمار نمی شود بلکه به عنوان ناقل، بیماری را به سایر گونه ها منتقل می کند.
مدیر کل دفتر بهداشت و مبارزه با بیماری های آبزیان، گفت: دامپزشکی مخالف رهاسازی ماهی قرمز در آب های آزاد است.
وی در پاسخ به سئوالی در رابطه با ضوابطی که بایستی برای رهاسازی ماهی قرمز داخل تنگ به آکواریوم ها در نظر گرفته شود، اذعان داشت: ماهی قرمز بایستی یک هفته داخل آکواریوم های قرنطینه ای نگهداری شود.
عبدی اضافه کرد: در صورت عدم مشاهده علایم بیماری، می توان این آبزی را به داخل آکواریوم اصلی منتقل کرد.

 

خبر مرتبط :

نظر شما
ادامه