کد خبر: ۵۳۳۷

حکیم مهر - خبرهایی از دامپزشکی گنبد کاووس، خراسان شمالی، بجستان و راور

 

معاون فرماندار گنبدکاووس: رعایت مسائل اسلامی در کشتار دام باید مورد توجه جدی باشد
 
محمدتقی قزلسفلی در جلسه‌ای که به منظور بررسی مشکلات بهداشت محیطی و حل مسئله ذابحین کشتارگاه گنبدکاووس در فرمانداری برگزار شد با اشاره به‌اینکه اقدامات خوبی برای کشتارگاه گنبدکاووس صورت گرفته است، اظهار داشت: با همه این اقدامات تنها کشتارگاه شهرستان گنبدکاووس نیازمند ساماندهی جدی است.
وی نظارت شرعی برکشتارگاه دام را مسئله مهمی دانست که باید از سوی قصابان به صورت جدی رعایت شود.
معاون سیاسی اجتماعی فرمانداری شهرستان گنبدکاووس با اشاره به تاثیر رعایت حلال و حرام در سلامت روانی جامعه اظهار داشت: اجرای نکات شرعی در ذبح اثرات مشخصی در سلامت جسمی و روانی جامعه دارد.
قزلسفلی با بیان‌ اینکه مسئولان امر باید دقت لازم را در سلامت مردم داشته باشند، تصریح کرد: سلامت و امنیت دو نیاز اساسی جامعه است که همه خدمتگزاران نظام درآن مسئول هستند.
مسئول دفتر نمایندگی ولی‌فقیه در دامپزشکی استان در این جلسه با بیان اهمیت رعایت نکات شرعی در کشتارگاه‌ها خواستار توجه بیشتر مسئولان به فراهم آوردن امکانات برای کشتارگاه شد.
حجت‌الاسلام محمد صادقعلی خادملو با اشاره به کمبود نیروی دامپزشکی در شهرستان گنبدکاووس خواستار توجه مسئولان به اهمیت موضوع کشتار شرعی و جلوگیری از سوء استفاده و خرید و فروش احشاء حرام دام در جامعه شد.
رئیس دامپزشکی گنبدکاووس نیز در این جلسه از رسیدگی به 104 پرونده تخلفاتی خبر داد.
نادر گوکلانی گفت: دامپزشکی گنبدکاووس با وجود کارهای ارزشمندی که انجام داده با کمبود نیروی انسانی مواجه است.

----------------------------------

 

صدور 129 هزار و 296 رأس دام زنده از خراسان شمالی به‌استان های دیگر


رئیس اداره قرنطینه اداره کل دام پزشکی خراسان شمالی ضمن بیان این مطلب،همکاری نیروی انتظامی و اداره کل حمل و نقل و پایانه ها را درکنترل ورود و خروج غیرمجاز دام زنده در استان مؤثر دانست و گفت:براساس توافق نامه منعقد شده با اداره کل حمل و نقل و پایانه ها، صدور بارنامه برای حاملان دام زنده،مستلزم اخذ مجوز بهداشتی از اداره کل دام پزشکی است.
قاسمی فر افزود:با راه اندازی سامانه اینترنتی یکپارچه قرنطینه،صدور هرگونه مجوز بهداشتی در این سامانه از طریق شبکه های دامپزشکی شهرستان ها قابل رویت است.
وی افزود:اعلام وصول یا تأیید تخلیه نهایی محموله از سوی استان مقصد در سامانه،برای صدور مجوزهای بعدی ضروری است و اگر محموله ای به مقصد نرسد؛مجوز جدیدی برای حامل آن محموله صادر نمی شود تا به این طریق، روند نقل و انتقال محموله های دامی در کنترل سازمان دام پزشکی کشور باشد.
وی اظهار کرد:هم اکنون کنترل گواهی نامه حمل بهداشتی – قرنطینه ای دام زنده از طریق پیام کوتاه نیز انجام می شود.
وی تاکیدکرد:طی 11 ماه امسال 622 تن گوشت قرمز و سفید و 34 هزار و 890تن شیر خام با صدور گواهی بهداشتی - قرنطینه ای از استان خارج شد.
وی افزود:دراین مدت 36 هزار و 680 جلد پوست دام و 431 هزار و 614 کیلوگرم پشم نیز به خارج از استان ارسال شد.
وی تصریح کرد:در مدت یاد شده 3 هزار و 739 دستگاه خودروی حامل دام زنده و فرآورده های خام دامی در پست قرنطینه «چمن بید» نظارت شد که 3 هزار و 672 مورد دارای مجوز بوده و 65 مورد بدون مجوز به استان برگشت خورده است.
وی اضافه کرد:امسال تاکنون هیچ دام زنده ایاز خراسان شمالی به خارج از کشور صادر نشده است.

----------------------------------

 

رییس اداره بهداشت و مبارزه با بیماری‌های طیور دامپزشکی خراسان شمالی:
تمام مراحل پرورش کرم ابریشم در استان به صورت سنتی انجام می‌شود

 

رییس اداره بهداشت و مبارزه با بیماری‌های طیور و زنبور عسل دامپزشکی خراسان شمالی گفت: تمامی مراحل پرورش کرم ابریشم در این استان به صورت سنتی انجام می‌شود.

دکتر فرزین حسینی با اشاره به این که یک‌هزار و 100 نفر در این استان در امر پرورش کرم ابریشم و تولید آن فعال هستند، افزود: متاسفانه این افراد به صورت غیرمنسجم و در منازل خود به این امر مشغول هستند و در بیشتر مواقع تعدادی از آنها در صورت مشاهده برخی از مشکلات از قبیل بروز بیماری‌ها به این اداره کل مراجعه نمی‌کنند.

وی با بیان این که در این استان در زمینه بروز بیماری‌های مربوط به کرم ابریشم مشکل قابل ملاحظه‌ای وجود ندارد، ادامه داد: نیمه صنعتی شدن تولید کرم ابریشم و همچنین رعایت بسیاری از نکات بهداشتی سبب پیشگیری از بروز بیماری‌ها و همچنین افزایش تولید به مقدار قابل توجهی خواهد شد.

حسینی با ذکر این که گراسری، موسکاردین، آسپرژیلوس و پیرین مهمترین بیماری‌هایی هستند که کرم ابریشم را درگیر می‌کند، اظهار کرد: داشتن تهویه مناسب محل نگهداری سینی‌های کرم ابریشم، کنترل درجه حرارت و رطوبت محل پرورش آن‌ها، استفاده از تخم‌های فاقد آلودگی و از مادران مطمئن، حذف کرم‌های بیمار قبل از مومیایی شدن، تمیز و خشک نگهداشتن سینی‌ها و تعویض کاغذهای جایگاه و ضدعفونی وسایل و محل نگهداری آن‌ها از بروز بیماری‌های قارچی و ویروسی جلوگیری می‌کند.

وی تاکید کرد: تراکم جمعیت کرم‌های بر روی سینی‌ها نباید بیش از اندازه باشد، که تراکم جمعیت بالا موجب ایجاد زخم بر روی بدن کرم‌ها و ورود عوامل بیماری‌زا می‌شود.

به گفته وی، برگ‌های خورده نشده باید جمع‌آوری شوند که در غیر این صورت به علت وجود رطوبت، تخمیر و تولید کپک می‌کنند.

رییس اداره بهداشت ومبارزه با بیماری‌های طیور و زنبور عسل دامپزشکی خراسان شمالی تصریح کرد: بومی بودن توتستان‌های استان، عدم انجام فعالیت‌های مربوط به اصلاح ن‍ژاد بر روی درختان توت سبب شده که بر روی تولید کرم ابریشم تاثیر بگذارد.

به گفته وی، فقدان کارخانه جات جانبی مانند نخ ریسی و خشک کن پیله درمنطقه و واردات نخ ابریشم از خارج از مشکلات دیگر مربوط به این بخش است.

حسینی با اشاره به این که میزان تولید پیله در سال جاری 45 تن بوده و میانگین تولید پیله در هر جعبه 35 کیلوگرم است گفت: خراسان شمالی دارای شرایط مناسبی برای نوغانداری است و جزء پنج استان برتر تولید کننده ابریشم در کشور محسوب می شود.

به گفته وی، این اداره کل جهت تشخیص بیماری‌ها، درمان و انجام راهنمایی در زمینه‌های بهداشتی در این بخش آمادگی کامل دارد.

 

-----------------------------------

 

3 میلیون جوجه ریزی سالیانه بجستان


بیش از  3 میلیون قطعه جوجه ریزی در طول سال 89 در واحدهای پرورشی این شهرستان انجام گردیده است.

رییس شبکه دامپزشکی بجستان اعلام کرد : با توجه به پتانسیل خوب شهرستان که تعداد 50 واحد مرغداری گوشتی فعال پروانه دار را در گستره جغرافیایی خود جای دارد، این حرفه نقش مهمی در ارتزاق مردم منطقه و ایجاد اشتغال مستقیم و غیر مستقیم ایفا می کند.

دکتر متقی در این راستا افزود : خوشبختانه تعامل بسیار خوب مرغداران منطقه با شبکه دامپزشکی و رعایت اصول بیوسکوریتی باعث ایجاد بهره وری مناسب و نیز عدم بروز بیماریهای مهلک طیور در این شهرستان بوده است.

 

------------------------------------

 

سرپرست دامپزشکی راور:
33 هزار دام سبک در راور علیه تب برفکی واکسینه شدند


سرپرست دامپزشکی شهرستان راور گفت: 33 هزار راس گوسفند و بز در شهرستان راور علیه بیماری تب برفکی واکسینه شدند.

احمدرضا انور در راور با اشاره به خدمات دامپزشکی این شهرستان به دامداران اظهار داشت: طی اجرای سومین مرحله واکسیناسیون تب برفکی سال جاری در شهرستان راور که از آذرماه همزمان با سراسر استان اجرا شده است، تاکنون تعداد 33 هزار راس گوسفند و بز علیه بیماری تب برفکی واکسینه شده‌اند.
وی با اشاره به حفاظت از دام‌های سنگین در برابر بیماری‌ها خاطرنشان کرد: در این مدت بیش از 2 هزار و 600 راس گاو و گوساله علیه تب برفکی واکسینه شدند.
انور تصریح کرد: در مجموع از ابتدای سال جاری افزون بر 8 هزار و 100 راس گاو و گوسفند و 54 هزار و 330 راس گوسفند و بز علیه این بیماری توسط دامپزشکی شهرستان راور واکسینه شده‌اند.
وی ابیان داشت: واکسیناسیون تب برفکی در شهرستان راور توسط اکیپ‌های بخش دولتی در سطح تمام گاوداری‌ها و روستاها صورت گرفته است.
انور گفت: بت برفکی بیماری ویروسی و مسری است که اغلب از طریق کاهش تولید و تلفات در دام موجب ایجاد خسارت اقتصادی فراوانی به دامداران شده و واکسیناسیون بهترین راه پیشگیری از آن محسوب می‌شود.
وی بیان داشت: همکاری دامداران با اکیپ‌های واکسیناسیون نقش مهمی در پوشش قرار دادن، مطلوب جمعیت دامی منطقه داشته است.
انور افزود: با عنایت به در پیش بودن ایام تعطیلات نوروز و افزایش فعالیت تولید، توزیع و عرضه فرآورده‌های خام دامی، شبکه دامپزشکی شهرستان راور نظارت‌های ویژه‌ای بر مراکز عرضه اعمال می‌کند.
سرپرست دامپزشکی راور تصریح کرد: به منظور حفظ سلامت شهروندان و افزایش سطح بهداشت عمومی جامعه این شبکه با تشکیل اکیپ‌های بازرسی و نظارت ثابت و سیار در سطح شهر از تاریخ 21 اسفند‌ماه سال جاری تا 15 فروردین‌ماه سال آینده در دو شیفت کاری از مراکز عرضه بازرسی بازدید و با موارد غیربهداشتی برخورد می‌کند.
وی افزود: در این طرح علاوه بر مراکز عرضه فرآورده‌های خام دامی مانند مرغ، ماهی‌‌‌‌‌فروشی‌ها و قصابی‌ها از رستوران‌ها، مجتمع‌های رفاهی بین راهی، چلوکبابی‌ها، سردخانه‌ها، مراکز بسته‌بندی و خودروهای ویژه حمل فرآورده‌های خام دامی بازدید به عمل می‌آید.
سرپرست شبکه دامپزشکی شهرستان راور خاطرنشان کرد: در طول این مدت یک اکیپ ثابت در محل شبکه دامپزشکی مستقر و در تمام ایام نوروز از ساعت هفت صبح تا 20 شب آماده پاسخگویی و ارائه خدمات به همشهریان است.
وی گفت: کشتارگاه دام شهرستان در تعطیلات نوروز از ساعت هفت صبح تا 14 بعد از ظهر به منظور تأمین گوشت مصرفی بهداشتی مردم فعال است و بازرسان این شبکه در آن جا مستقر و آماده ارائه خدمات به مراجعان هستند.
انور بیان داشت: همکاری مردم با دستگاه‌های نظارتی و دامپزشکی نقش به سزایی در انجام هر چه بهتر وظایف محوله آن‌ها دارد و از شهروندان خواسته می‌شود، موارد مشکوک و تخلفات را با شماره تلفن 3722638 و یا کارشناسان مستقر در شبکه دامپزشکی گزارش دهند.

 

 

نظر شما
ادامه