کد خبر: ۵۳۲۴

حکیم مهر - مدیرکل دامپزشکی استان همدان بیماری ناشی از سالمونلا و آلودگی قارچی را از مهمترین آلودگی‌های قابل انتقال از ماهی قرمز به انسان دانست.

دکتر احمد کریمی مخصوص افزود: تا کنون بیماری مشترک بین انسان و ماهی قرمز گزارش نشده است اما برخی بیماری‌ها مانند سالمونلوزیس و آلودگی‌های قارچی ممکن است از ماهی قرمز به انسان انتقال یابد.

وی با اشاره به تاریخچه ماهی قرمز، بیان کرد: ورود این ماهیها به ایران سابقه زیادی ندارد و از آنجایی که این ماهی سمبل کشور چین است، این ماهی 80 سال پیش به همراه چای وارد ایران شد.

وی به خریداران ماهی قرمز توصیه کرد: لازم است افراد هر چند وقت یکبار آب ماهی را تعویض کنند چرا که ماهی نیاز به اکسیژن دارد و این عمل موجب اکسیژن رسانی بیشتر به ماهی می شود.

وی با اشاره به مقدار آب تنگ ماهی، بیان داشت: این مقدار بسته به جثه ماهی متفاوت است اما معمولا حدود یک لیتر آب نیاز دارد که باید هر سه روز یکبار با آبی که به مدت 24 ساعت درون ظرف گشادی مانده است، تعویض شود.

دکتر کریمی مخصوص در مورد تغذیه این ماهیان نیز بیان داشت: برای این گونه ماهی‌ها، یک نوبت غذایی در روز کافی است و لازم است غذای مخصوص آنها را از فروشندگان ماهیان قرمز تهیه کرد.

وی همچنین اظهار داشت: قیمت عرضه ماهیهای قرمز بستگی به جثه آن ها دارد که امسال در این زمینه هماهنگی‌هایی با مراکز فروش در مناطق مختلف سطح شهربه عمل آمده است.

وی با اشاره به نشانه‌های ماهی قرمز بیمار، عنوان داشت: ماهی بیمار در شنا کردن تعادل ندارد و به یک طرف می‌افتد، همچنین از دیگر نشانه‌های ماهی بیمار وجود لکه‌های سفید و خاکستری رنگ بر روی پوست آنهاست.

دکتر کریمی مخصوص با بیان این که امکان انتقال بیماری از ماهی قرمز به انسان کم است، ادامه داد: با توجه به اینکه ایرانیان در سفره هفت سین نوروز از ماهی قرمز استفاده می‌کنند، لازم است افراد در خرید این ماهی‌ها توصیه‌های بهداشتی را در نظر بگیرند تا از ابتلای افراد و به ویژه کودکان به این گونه بیماری‌ها جلوگیری شود.

وی همچنین اعلام داشت: ماهی قرمز به کوچک‌ترین تغییرات دما و اکسیژن حساس بوده چرا که این تغییرات باعث کنده شدن فلس‌های بدن آن می‌شود و در حالت کلی برای ماهی مضر است.

وی خاطرنشان ساخت: بهترین دما برا ماهی20 تا 25 درجه سانتی گراد است.

وی تاکید کرد: افراد باید ماهی قرمز را از محل‌های مشخص عرضه این گونه ماهی‌ها و مراکز تحت نظارت خریداری کنند و از دست زدن کودکان به ماهی‌ها جلوگیری شود، همچنین در صورت مشاهده موارد بیماری مانند وجود لکه‌های خاکستری و سفید رنگ بر پوست ماهی، موضوع را به دامپزشکی اطلاع دهند.

دکتر کریمی مخصوص با اشاره به رها سازی ماهی‌های قرمز بعد از ایام نوروز بیان داشت: لازم است افراد از رها سازی این ماهی‌ها در مکان هایی مانند تالابها و رودخانه‌ها جلوگیری کنند.

این اظهارات در حالی بیان شده که دکتر موسوی ، دامپزشک ، متخصص بیماریهای آبزیان و عضو هیأت علمی دانشکده دامپزشکی دانشگاه تهران معتقد است : بسیاری از اظهاراتی که درباره غیراصیل بودن و وارداتی بودن این ماهی ها می شود بی پایه بوده چرا که ماهی گلی حوض از زمان های بسیار قدیم جزو فرهنگ ایرانی محسوب می شد، و در حال حاضر هم در بسیاری از منابع موجود دیده می شود.
شاید برخی از گونه های زینتی و اصلاح نژاد شده این نوع ماهی از کشورهایی نظیر چین، تایوان، تایلند، اندونزی و... وارد شود اما گونه اصیل ماهی حوض به ایران تعلق دارد و یک فرهنگ وارداتی نیست. با نگاهی به منابع قدیم که شاید از هزاران سال پیش باقی مانده باشد خواهیم دید که از همان ایام هم ماهی حوض به عنوان نماد حیات و زندگی در سفره هفت سین ایرانی وجود داشته و قدمت آن به سال های اخیر باز نمی گردد. بنابراین به آسانی نمی توان به صراحت از حذف این نماد و فرهنگ قدیمی صحبت به میان آورد.

 

نظر شما
ادامه