کد خبر: ۵۳۰۴

حکیم مهر - خبرهایی از دامپزشکی قزوین، خراسان رضوی، شیراز و یزد

 

پلمپ کشتارگاه سنتی تاکستان

 

پایگاه اطلاع رسانی اداره کل دامپزشکی قزوین نوشت : با توجه به پیگیریهای  ادارات دامپزشکی،محیط زیست و شبکه بهداشت و درمان شهرستان تاکستان و پیرو مصوبات شورای بهداشت شهرستان (و کارگروه سلامت و امنیت غذایی استان )و به استناد دستور مقام قضایی کشتارگاه سنتی دام تاکستان در روز شنبه 21/12/89 باحضور نمایندگان ادارات مذکور و تعدادی از پرسنل نیروی انتظامی شهرستان پلمپ و کشتار دام این شهرستان به کشتارگاه صنعتی دشت بره لیا منتقل گردید.

 

 

 

-----------------------------------------

 

کشف وضبط داروی غیر مجاز وتاریخ گذشته توسط کارشناسان اداره کل دامپزشکی استان قزوین
 
در پی بازدید کارشناسان اداره کل دامپزشکی قزوین از یک واحد داروخانه دامپزشکی در استان، مقادیری داروی تاریخ گذشته وهمچنین داروی غیر مجاز در واحد مذکور کشف وضبط گردید.

قابل ذکر است مصرف برخی داروهای دامی غیر مجاز در واحد های پرورش دام وطیور باعث ایجاد باقیمانده های دارویی در گوشت دام وطیور وهمچنین باعث مقاومت دارویی  گردیده، که منجر به کاهش اثر دارو در مواقع بیماری وافزایش هزینه های مرغدار می گردد.

پرونده فرد متخلف نیز در حال پیگیری از طریق مراجع قضایی می باشد.

------------------------------------------

 

سرپرست حوزه نمایندگی ولی فقیه سازمان دامپزشکی کشور درمشهد: پاسدار اطمینان مردم باشیم
 
سرپرست حوزه نمایندگی ولی فقیه در سازمان دامپزشکی کشور با اشاره به نقش ذبح شرعی در کشتارگاه های طیور از ناظرین خواست تا پاسدار اطمینان مردم باشند.
سرپرست حوزه نمایندگی ولی فقیه در سازمان دامپزشکی کشور در گردهمایی ناظرین ذبح شرعی کشتارگاه های استان و مسئولین دفاتر نمایندگی ولی فقیه در مدیریت جهادکشاورزی شهرستان های خراسان رضوی با اشاره به نقش ذبح شرعی در کشتارگاه های طیور از ناظرین خواست تا پاسدار اطمینان مردم باشند.
حجت الاسلام محمد باقر لیاقتی گفت: سلامت، حلال بودن و پاکی غذا از جمله مواردی است که تاثیر مستقیم در سلامت روحی و جسمی جامعه دارد و لذا ناظرین ذبح شرعی باید دقت داشته باشند تا اطمینان مردم را از هر حیث در باب حلال بودن فرآورده های خام دامی با نظارت دقیق خود بر عملکرد ذابحین انجام دهند.
وی یادآور شد: وظیفه دولت و نظام اسلامی است که غذای سالم و حلال را در اختیار مردم قرار دهند که این نکته از نخستین روزهای پس از انقلاب مورد توجه قرار گرفت و ماحصل آن تصویب قانون صید و ذبح شرعی توسط مجلس و ابلاغ آن توسط دولت بود.
لیاقتی خاطرنشان ساخت: بیش از 400 ناظر در سراسر کشور در کشتارگاه های دام و طیور فعالیت می کنند که رسالت بزرگی بردوش دارند بویژه آنکه با توجه به تمهیدات در نظر گرفته شده به عنوان ضابط قضایی نیز از این پس شناخته شده و قادر به اعمال محدودیت ها در جهت پیش گیری از تخلفات هستند.
مدیر کل دامپزشکی استان نیز در ادامه این گردهمایی اظهار داشت: حدود 7 تا 8 درصد دام و طیور کشور در خراسان رضوی است و این مقدار وظیفه سنگینی را بر دوش دامپزشکی استان در جهت نیل به اهداف سازمانی و ارتقای بهداشت عمومی قرار داده است.
دکتر ناصر مرگان ازغدی مبارزه با بیماری های دامی و نظارت بر سلامت فرآورده های خام دامی را از جمله وظایف خطیر و حساس دامپزشکی دانست که هرگونه تعلل و سستی در انجام آنها عواقب جبران ناپذیری را متوجه بخش های بهداشتی و اقتصادی جامعه می کند.
وی گفت: رسالت دفاتر نمایندگی ولی فقیه در دامپزشکی نظارت بر سلامت و حلالیت محصولات کشتارگاهی است و اعتقاد داریم در صورتی که نظارت بر ذبح در این مکان ها کامل صورت گیرد نظارت های بهداشتی هم می تواند در دل آنها پدیدار شود زیرا اصل نظارت بر ذبح شرعی بر حلال بودن و پاک بودن استوار است که همین موارد مورد نظر نظارت های بهداشتی نیز هست.
مدیر کل دامپزشکی استان گفت: نکات بهداشتی در کشتارگاه های دام و طیور در مراحل قبل و بعد از کشتار انجام می گردد و در این راستا آزمایشگاه های تشخیص دامپزشکی نیز به عنوان پشتوانه ای مطمئن در جهت سلامت و حلال بودن محصولات و فرآورده های خام دامی مشغول به فعالیت هستند که از مهم ترین این آزمایشگاه می توان به آزمایشگاه کشوری کنترل کیفی مواد غذایی مشهد اشاره کرد که با دارا بودن سطح 2 ایمنی، اولین آزمایشگاه از این نوع در کشور است.

 

-------------------------------------------

 

بیش از 2 تن فرآورده های خام دامی فاسد در شیراز معدوم شد


شبکه دامپزشکی شیراز اعلام کرد : طی یکماه گذشته بازرسین بهداشتی شبکه دامپزشکی شهرستان شیراز 1629 مورد بازرسی از مراکز تهیه، تولید، بسته بندی و عرضه فرآورده های خام دامی انجام دادند که مقدار 2438 کلیو گرم انواع فرآورده خام دامی شامل 835 کیلوگرم گوشت قرمز،  253 کیلوگرم مرغ ،  420 کیلو گرم تخم مرغ و 940 کیلو گرم گوشت بوقلمون غیر قابل مصرف تشخیص داده شد و از چرخه مصرف حذف گردید طی همین مدت تعداد یازده مرکز عرضه شامل 7 واحد قصابی 2 واحد مرغ فروشی و 2 مرکز عرضه ماهی و میگو بعلت عدم رعایت مقررات بهداشتی پلمپ و از ادامه کار آنها جلوگیری بعمل آمد . روابط عمومی شبکه دامپزشکی شهرستان شیراز به شهروندان توصیه نمود فرآورده های خام دامی شامل گوشت ، مرغ ، ماهی و تخم مرغ و...... را از مراکز معتبر و بشکل بسته بندی شده تهیه و به تاریخ مصرف آن توجه کافی نموده و هر گونه تخلف بهداشتی در این زمینه را به شماره 2233072 شبکه دامپزشکی شیراز اطلاع دهند.

 

-------------------------------------------

 

گردهمایی مسئولین اداره کل دامپزشکی استان یزد با حضور مدیرکل امور اداری سازمان دامپزشکی کشور


گردهمایی مسئولین اداره کل دامپزشکی استان با حضور رضایی نژاد مدیرکل امور اداری سازمان دامپزشکی کشور در اداره کل دامپزشکی استان برگزار گردید.
دراین گردهمایی مسائل مرتبط با حوزه اداری مطرح گردید.
در ابتدای گردهمایی حجه الاسلام خامسی مسئول دفتر نمایندگی ولی فقیه در اداره کل دامپزشکی استان اشاره ای به موفقیت های اداره کل در سال 89 در زمینه ساماندهی بلدرچین داشت.

سپس دکتر حداد زاده مدیرکل دامپزشکی استان در سخنانی گفت: استان یزد از نظر وسعت سومین استان کشور است که با توجه به شرایط اقلیمی و پراکندگی دامی در برخی از شهرستان ها بخش خصوصی استقبال چندانی نمی کند و در مناطق محروم استان بیشتر بخش دولتی درگیر کار است و باید سازمان دامپزشکی توجه ویژه ای به این استان داشته باشد.
وی افزود: 50 نفر ایثارگر و فرزند گرانقدر شهید در دامپزشکی استان داریم که سرمایه های ارزشی این ادره کل هستند.
مدیر کل امور اداری سازمان دامپزشکی کشور هم در این گردهمایی گفت: در استانی هستم که از نظر اداری قوی ظاهر گردیده است و فعالیت های این ادراه کل در بخش اداری مورد تقدیر است.
رضایی نژادگفت: مهمترین کاری که در سال جاری انجام شد استخدام 350 نفر بود و بدلیل خوب برگزار شدن آزمون درصد اشتباهات بسیار پایین بود با این وجود 165 فقره اعتراض بدست ما رسید که توسط کارگروهی که متشکل از کارشناسان سازمان دامپزشکی و معاونت ریاست جمهوری تشکیل گردیده و رفع مشکل می شود.
وی گفت: از کار های ارزشمندی که در سال جاری انجام شد رونمایی کتاب پیام آوران آفتاب در خصوص شهدای سازمان دامپزشکی کشور بود که همزمان با دهه مبارک فجر با حضور حضرت آیت الله عالمی نماینده ولی فقیه در وزارت جهاد کشاورزی صورت گرفت.
در پایان از زحمات مهندس حمیدرضا لاور معاونت اداری وپشتیبانی دامپزشکی استان، با لوح تقدیر معاونت اداری وپشتیبانی سازمان دامپزشکی کشور تقدیر به عمل آمد.

 

نظر شما
ادامه