کد خبر: ۵۲۸۰

حکیم مهر - خبرهایی از دامپزشکی جنوب کرمان و کرمانشاه

 

مدیرکل دامپزشکی جنوب کرمان:
تنها کشتارگاه سنتی کهنوج فاقد امکانات بهداشتی است


مدیرکل دامپزشکی منطقه جیرفت و کهنوج از کمبود امکانات بهداشتی در تنها کشتارگاه سنتی کهنوج خبر داد.

علیرضا رجایی اظهار داشت: کهنوج یکی از شهرستان‌های مهم منطقه جنوب استان کرمان محسوب می‌شود و تنها دارای یک کشتارگاه سنتی است که از حداقل امکانات حتی بهداشتی بی‌بهره ‌است.
رجایی تصریح کرد: کشتارگاه قدیمی و سنتی کهنوج که طی سال‌های اخیر با مشکلات بسیاری دست و پنجه نرم کرده است، امروز به معضلی برای مردم شهرستان و حتی صنف قصابان کهنوجی تبدیل شده است.
وی افزود: این کشتارگاه که تنها کشتارگاه در شهرستان‌های کهنوج، منوجان، قلعه‌گنج، رودبار جنوب و فاریاب است، مشکلات عدیده‌ای دارد که رفع آنها همت همه مسئولان را می‌طلبد.
رجایی خاطرنشان کرد: این مسئله به معضل بزرگی برای این منطقه تبدیل شده و با وجود اینکه مسئولان مربوطه بر مشکلات این واحد صحه می‌گذارند، اما هنوز اقدام مؤثری برای رفع آن انجام نداده‌اند.
وی گفت: به زودی بساط کشتارگاه‌های سنتی از شهرهای کوچک و بزرگ برچیده و کشتارگاه‌های صنعتی جایگزین آن می‌شود، اما مسئولان این منطقه برای رفع این مشکلات چاره‌اندیشی نمی‌کنند.
رجایی بیان داشت: مرغ پرکنده بهداشتی در جنوب استان با هدف جلوگیری از ذبح مرغ در سطح خیابان‌ها و معابر شهرستان‌های جنوب توزیع می‌شود.
مدیرکل دامپزشکی منطقه جیرفت و کهنوج اظهار داشت: این طرح برای جلوگیری از آلودگی محیط زیست، پیشگیری از ایجاد ناراحتی‌های روحی در کودکان به هنگام ذبح مرغ و ارتقای سطح بهداشت تغذیه به مرحله اجرا در آمده است.
رجایی تصریح کرد: با توجه به اینکه باتلاق جازموریان و دریاچه سد جیرفت یکی از ایستگاه‌های مهم پرندگان مهاجر است، مرغ زنده می‌تواند زمینه شیوع آنفلوانزای حاد پرندگان را فراهم آورد.
وی افزود: جمع‌آوری این مراکز همچنین در جلوگیری از بیماری‌‌های مشترک انسان، دام و طیور مؤثر است و برای جلوگیری از فروش مرغ زنده و بروز مشکلات اجتماعی برای مردم با عاملان توزیع آن در این منطقه به شدت برخورد می‌شود.

 

-----------------------------

 

مدیرکل دامپزشکی استان کرمانشاه خبر داد:
انجام 63 هزار بازدید و کنترل بهداشتی برای سلامت مردم


مدیرکل دامپزشکی استان کرمانشاه گفت: کارشناسان و بازرسان دامپزشکی استان برای سلامت مردم و تامین امنیت غذایی آنان بیش از 63 هزار مورد بازدید و کنترل بهداشتی انجام داده‌اند.

امیر ابراهیم مقصودی‌فرد ‌در گفت‌وگو با خبرنگاران در آستانه سال نو و خریدهای مردم‌‌ اظهار داشت: در کار نظارت بهداشتی 63 هزار مورد بازدید و کنترل بهداشتی انجام شده است.
وی افزود: موارد آلوده به مراجع قضایی تحویل داده شده و آزمایش و نمونه‌برداری به صورت مستمر در حال انجام است.
مدیرکل دامپزشکی استان کرمانشاه بیان داشت: مردم باید از مصرف مرغ زنده و بدون بسته‌بندی که هویت بهداشتی ندارند،‌ اجتناب کنند و برای استفاده از هر نوع گوشتی کاملا " آن را پخته و بعد استفاده کنند.
وی تاکید کرد: برای اینکه محصولات دامی سالم به دست مردم برسند اقدامات زیادی انجام شده که مبارزه با بیماری‌های گاو و گوسفند با تزریق واکسن، کنترل و مبارزه با بیماری‌های طیور و 4 هزار و 500 نفر‌روز و 12 هزار نفرساعت آموزش به کارکنان دامپزشکی و 4 هزار نفرروز به دانشجویان آموزش داده شده است.
مقصودی‌فرد با اشاره به نظارت مستمر به مراکز جمع‌آوری، تولید و عرضه شیر گفت: در عرصه شیر و اعمال کشتارگاه‌ها و کارخانجات سوسیس و کالباس نظارت دقیقی داریم که محصول نهایی سالم به ‌دست مردم برسد.
وی افزود: در بحث مزارع پرورش ماهی، قرنطینه واردات و صادرات محصولات دامی به صورت دائم و مستمر نظارت داریم و از روستاها، مراکز صنعتی، کشتارگاه‌ها و زیستگاه‌های پرندگان وحشی به منظور جلوگیری از ورود آنفولانزای حاد مراقبت فعالانه انجام می‌شود و در این راستا یک میلیون متر‌مربع مساحت و 4 هزار خودرو را ضدعفونی کرده‌ایم.
مدیرکل دامپزشکی استان کرمانشاه در پاسخ به سؤال خبرنگار فارس درباره گوشت‌های یخ‌زده و عرضه لاشه‌های خیابانی در نقاط مختلف گفت: گوشت‌های یخ‌زده معمولا " وارداتی هستند و از برزیل و استرالیا وارد می‌شوند و قیمت کمتری نسبت به محصولات داخلی دارند که در این باره می‌توان بیان داشت در داخل و خارج ناظرین شرعی و بهداشتی در کشتارگاه‌ها نظارت می‌کنند و مشکلی وجود ندارد.
وی افزود: گوشت‌های ارزان هم که به ‌صورت غیرمجاز و غیر‌رسمی عرضه می‌شود، از نظر ما سالم و قابل اعتماد نیستند و در صورت مشاهده در هر نقطه با همکاری اجرائیات جمع‌آوری می‌شوند.
مقصودی‌فرد ادامه داد: برخی از رستوران‌ها با وجود ظاهر زیبا، غیربهداشتی عمل می‌کردند که با آنها برخورد قاطع صورت گرفت و امروز مشکل بسیار کمی در این بخش داریم.
وی درباره تخم‌مرغ نیز گفت: مردم از تخم‌مرغ‌های سالم، بدون ترک، تاریخ‌دار و بسته‌بندی شده استفاده کنند و از مصرف گوشت‌های جاده‌ای که معمولا در حاشیه و خارج از شهر عرضه می‌شود جدا خودداری کنند زیرا از نظر ما بهداشتی نیستند.
مقصودی‌فرد در خاتمه از افتتاح دو میدان دامی در جاده سراب نیلوفر و جاده ماهیدشت خبر داد و از زحمات و تلاش‌های استانداری کرمانشاه در راستای تحقق سلامت شهروندان و کمک به دامپزشکی تقدیر کرد.

 

 

نظر شما
ادامه