کد خبر: ۵۲۳۹
تعداد نظرات: ۳ نظر

حکیم مهر - رئیس اداره طرح و برنامه اداره‌کل دامپزشکی شمال استان کرمان گفت: در استان کرمان 600 دامپزشک در بخش دولتی و 200 دامپزشک در بخش خصوصی مشغول فعالیت هستند.

مینا قاضی‌زاده در جمع خبرنگاران اظهار داشت: با توجه به اینکه سال جاری میلادی از سوی سازمان فائو و سازمان بهداشت حیوانات به عنوان سال دامپزشکی معرفی شده است، شعار این سازمان در 250‌ سالگرد آن «دامپزشکی برای سلامت، غذا و سیاره زمین» است.
وی با اشاره به اینکه 290 دانشکده دامپزشکی در 58 کشور جهان فعال است، بیان داشت: تاسیس سازمان‌های دامپزشکی با سه هدف تربیت دامپزشکان نظامی، ارتباط بین پزشکی و دامپزشکی و اخلاق و وجدان کاری است.
قاضی‌زاده افزود: تاکید بیشتر شعار سال جاری بر اهمیت و سلامت غذایی است و با توجه به اینکه دامپزشکان نقش مهمی در کشف بیماری‌های مشترک میان انسان و دام مانند دیفتری، سل پوستی و ... دارند، این بحث بیشتر باید مورد توجه قرار گیرد.
وی تصریح کرد: با توجه به نقش انکارناپذیر دامپزشکان در بحران‌های جهانی مانند سیل و زلزله که سبب شیوع بیماری‌های مختلف می‌شوند، سال جاری میلادی به عنوان سال دامپزشکی نامگذاری شده است.
قاضی‌زاده خاطرنشان کرد: در مراسم نامگذاری سال جاری میلادی که در فرانسه با شرکت تمام موسسات بین‌المللی دامپزشکی برگزار شد، ریشه‌کنی طاعون گاوی از سراسر دنیا جشن گرفته شد.
وی گفت: 25 تا 30 درصد تولید در اثر بیماری‌های دامی کاهش پیدا کرده است و این نشان دهنده نقش مهم دامپزشکی با اقتصاد و صادرات است.
قاضی‌زاده اظهار داشت: دامپزشکی 250 سال در خدمت بشریت است و نه تنها به درمان حیوانات می‌پردازد، بلکه مدافع سلامت بشر است.
وی بیان داشت: دامپزشکی نقش اساسی در افزایش امنیت غذایی، کنترل بیماری‌های مشترک میان انسان و دام، نظارت بر کیفیت و سلامت مواد غذایی را دارد.
قاضی‌زاده با اشاره به اینکه 156 دامپزشک در فائو مستقر هستند، گفت: در استان کرمان 600 دامپزشک در بخش دولتی و 200 دامپزشک در بخش خصوصی مشغول فعالیت هستند و هر ساله 20 تا 30 نفر در این رشته از دانشگاه کرمان فارغ‌التحصیل می‌شوند و این نشانه ظرفیت بالای استان کرمان در این زمینه است.
وی خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه کرمان شهر آبزی‌پروری نیست، بنابراین در ارتباط با بیماری‌های آبزیان آمار بسیار کمی مشاهده می‌شود، اما در بحث ریشه‌کنی بیماری‌ها کار بسیار پیچیده و دشواری داریم که تنها می‌توان با پیشگیری در کنترل بیماری از شیوع آنها جلوگیری کرد.
قاضی‌زاده افزود: 15 شبکه دامپزشکی در جنوب استان کرمان مستقر شده و در بحث تب برفکی کنترل بسیار خوبی انجام گرفته و با توجه به آمار منتشر شده از دانشگاه علوم پزشکی کاهش چشمگیری در این زمینه داشته‌ایم.

 

 

انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۱
خانم دکتر
|
-
|
۱۰:۱۸ - ۱۳۸۹/۱۲/۱۸
0
0
قابل توجه که تمام اداره کل کرمان خانم دکتر اند که طرح بودند و بعد رسمی شدند و 95 درصد مسولین بخشهای مختلف ان اداره کل خانم هستند افرین بر این مدیر کل
كارشناس دامپزشك
|
-
|
۱۲:۰۳ - ۱۳۸۹/۱۲/۱۸
0
0
تعداد 600 نفر دامپزشك شاغل در بخش دولتي در استان كرمان قطعا خلاف واقع بوده وبه هيچ وجه اين آمار صحت ندارد .تازه اگر اين رقم مربوط به جمع كاركنان اداره كل دامپزشكي كرمان شامل كاركنان اداري و فني در رده هاي مختلف تحصيلي باشد آنهم به نظر عجيب مي آيد .
در بخش پاياني مصاحبه احتمالا عباراتي از قلم افتاده است زيرا تب برفكي ربطي به دانشگاه علوم پزشكي ندارد .
دامپزشك
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۲۰ - ۱۳۹۵/۰۳/۲۸
0
0
همش دروغه
نظر شما
ادامه