کد خبر: ۵۲۳۴۲

رئیس اداره بهداشت و بیماریهای طیور اداره کل دامپزشکی استان کرمانشاه گفت: کانون‌های بیماری نیوکاسل در مرغداری‌های استان نسبت به سال گذشته دو برابر شده است.

به گزارش حکیم مهر به نقل از ایسنا، «دکتر علیرضا حیدری» اظهار کرد: از ابتدای امسال تاکنون هفت، هشت کانون بیماری نیوکاسل در مرغداریهای استان شناسایی شده است، در حالیکه این آمار در سال گذشته سه تا چهار کانون بود.

وی ادامه داد: آخرین مورد بیماری نیوکاسل در استان چند روز گذشته در یک واحد مرغداری 10 هزار قطعه‌ای در شهرستان سنقروکلیایی مشاهده شد که تلفات 50 درصدی در پی داشت. البته به منظور جلوگیری از شیوع بیماری به دیگر واحدها تمام طیور این واحد با در نظر گرفتن محدودیت‌های قرنطینه‌ای دفن بهداشتی شدند.

رئیس اداره بهداشت و بیماریهای طیور اداره کل دامپزشکی استان کرمانشاه در ادامه دلیل افزایش کانون‌های بیماری نیوکاسل در سال جاری را افزایش جوجه ریزی در واحدهای مرغداری استان عنوان کرد و افزود: در شش ماهه نخست امسال 15 میلیون قطعه جوجه‌ریزی در واحدهای مرغداری استان کرمانشاه انجام شده که این آمار در شش ماهه نخست سال گذشته یازده میلیون قطعه بوده است.

حیدری اضافه کرد: از مجموع حدود 15 میلیون قطعه جوجه ریزی انجام گرفته در واحدهای مرغداری استان بین 60 تا 70 هزار قطعه از طیور این مرغداریها به دلیل ابتلا به بیماری نیوکاسل تلف و معدوم شده‌اند.

وی در ادامه با بیان اینکه مخزن بیماری نیوکاسل در طیور، پرندگان وحشی و بومی هستند، گفت: امسال برای نخستین بار از واکسن مقاوم به حرارت برای مقابله با بیماری نیوکاسل در مرغداری‌های استان استفاده شده است.

حیدری ادامه داد: امسال برای مقابله با بیماری نیوکاسل واکسیناسیون رایگان 700 هزار قطعه طیور بومی در تمامی روستاهای استان با اولویت روستاهایی که در نزدیکی مرغداریهای صنعتی هستند در برنامه قرار گرفته که کار واکسیناسیون از اوایل شهریور ماه شروع شده و تا دهه اول مهر ماه ادامه پیدا خواهد کرد.

وی تاکید کرد: هرچه پوشش واکسیناسیون بیشتر شود و واحدهای مرغداری هم موازین بهداشتی را بیشتر رعایت کنند، کمتر شاهد بروز بیماری نیوکاسل در مرغداریها خواهیم شد.

رئیس اداره بهداشت و بیماریهای طیور اداره کل دامپزشکی استان کرمانشاه سپس با بیان اینکه بیماری نیوکاسل یک بیماری ویروسی بومی است که از حدود 90 سال پیش در مرغداری‌ها دیده شده، گفت: بیماری نیوکاسل درمان اختصاصی ندارد، اما اگر بیماری در مواردی که بسیار حاد نشده شناسایی شود امکان کنترل و درمان وجود دارد.

وی با اشاره به اهمیت شناسایی زودهنگام بیماری جهت کنترل آن، گفت: اگر بیماری زود تشخیص داده شود از تلفات زیاد جلوگیری خواهد شد.

حیدری اشاره ای هم به علائم بیماری نیوکاسل در طیور داشت و گفت: بسته به شدت بیماری ممکن است سیستم تنفسی، عصبی و یا گوارشی طیور درگیر شود.

این مسئول ادامه داد: تاج و ریش تیره، کسلی و عدم مصرف آب و غذا و اسهال سبز از علائم عمومی بیماری نیوکاسل در طیور است که در موارد شدید فلجی اعصاب، دست و پا و... نیز در طیور دیده خواهد شد.

 

نظر شما
ادامه