کد خبر: ۵۲۰۷
تعداد نظرات: ۱ نظر

حکیم مهر - مدیرکل دامپزشکی خراسان رضوی با اشاره به بیماری‌های مشترک بین انسان و حیوان گفت: برای جلوگیری از انتشار بیماری‌های پوستی، شهروندان حدالامکان ماهی قرمز عید را از مراکز مجاز خریداری کنند.

دکتر ناصر ازغدی در جمع خبرنگاران در محل اداره کل دامپزشکی خراسان رضوی اظهار داشت: با توجه به اینکه تاکنون در کشور گزارشی مبنی بر بروز بیماری در انسان با منشا ماهیان زینتی منتشر نشده است، با این وجود احتمال بروز بیماری‌های پوستی از طریق تماس با ماهیان قرمز وجود دارد.
مدیرکل دامپزشکی خراسان رضوی در ادامه تصریح کرد: برای جلوگیری از این موضوع می‌توان با اقدامات پیشگیرانه از قبیل؛ استفاده از دستکش به ویژه برای افراد حساس و دارای سوابق آلرژی، شستشوی کامل دست‌ها با آب و صابون بعد از هر بار دست زدن به آب یا ماهیان زینتی مثل ماهی قرمز از بروز بیماری جلوگیری کرد.
وی افزود: همچنین با جلوگیری از دست زدن کودکان به ماهیان و آموزش بهداشت فردی به آنها و دستمالی نکردن چشم، صورت و دهان بعد از کار با آکواریوم یا ظرف نگهداری ماهی، رعایت دوره حداقل دو هفته‌ای قرنطینه برای ماهیان جدیدالورود در یک آکواریوم یا ظرف جداگانه، جداسازی و نگهداری تمام ماهیان دارای وضعیت غیرطبیعی یا بیمار از سایر ماهیان و ... می‌توان از بروز بیماری‌های احتمالی قابل انتقال به انسان جلوگیری کند.

* اداره کل دامپزشکی تنها مرجع کنترل بهداشتی ماهیان قرمز است
ازغدی اظهار داشت: با توجه به در پیش بودن سال نو و استقبال شهروندان از خرید ماهیان قرمز، این اداره کل به عنوان تنها مرجع کنترل بهداشتی ماهیان قرمز در استان، مراکزی را برای فروش اینگونه ماهیان، تحت نظارت بهداشتی قرار داده که مراکز مذکور با پلاکارد و مجوز آرم‌دار تحت نظارت شبکه دامپزشکی شهرستان مشخص شده‌اند.
وی گفت: شهروندان ماهی مورد نیاز برای سفره هفت سین یا نگهداری در آکواریوم را از این مراکز خریداری کنند.
ازغدی اظهار داشت: آب مورد استفاده برای نگهداری ماهیان مذکور باید بهداشتی بوده و در مورد آب‌های شرب شبکه آبرسانی شهری باید کلرزدایی و یا برای تعادل گازها و خروج کلر قبل از مصرف، حداقل 48 ساعت در ظروف دهان گشاد نگهداری و ذخیره شود.
مدیر کل دامپزشکی خراسان رضوی با اشاره به فراوانی بیماری‌های مشترک بین انسان و حیوان رعایت تمام موارد بهداشتی را برای جلوگیری از بروز بیماری‌های شایعی به ویژه بیماری‌های پوستی در ارتباط با ماهی قرمز ضروری عنوان کرد.

 

 

انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
همكار
|
-
|
۱۲:۲۲ - ۱۳۸۹/۱۲/۱۸
0
0
آقاي دكتر ازغدي عزيز
تا كنون چند مورد بيماري منتقله از آبزيان به انسان در كشور ثبت شده است ؟
چند بار وزارت بهداشت در اين مورد اعلام خطر كرده است؟
بيماري هايي كه احتمال انتقال دارند چقدر حاد مي باشد و شيوع آن چقدر است ؟
چرا براي موضوعي بيش از حد به آن مي پردازيد ؟ كاري نكنيد كه فردا با مشاهده دو سه لكه قرمز و متورم شده در روي پوست دست وپا يا صورت افراد بلا فاصله انگشت اتهام به طرف شما دراز شود و بگويند دامپزشكي بر ماهي قرمز نظارت نكرد و بيماري آمد و آنوقت مجبور شويد تكذيب كنيد و از ترس متهم شدن مشابه آنچه كه در ماههاي اخير اتفاق افتاده وجود بيماري را منكر شده و نام اصلي آن را تغيير داده و اعلام كنيد بيماري تنفسي ناشي از گردو غبار غرب كشور باعث كاهش توليد تخم مرغ شده .اين خربزه خوردن ها پس لرزه هاي زيادي دارد .
نظر شما
ادامه