کد خبر: ۵۱۹۴

حکیم مهر - ایران برای انتخاب دبیرکل جدید این سازمان یکی از چهره های شاخص آکادمیک خود را نامزد کرده است؛ دکتر محمدسعید نوری نائینی فارغ التحصیل اقتصاد کشاورزی از دانشگاه کورنل آمریکا و استاد بازنشسته دانشگاه شهید بهشتی است.

سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد (فائو - FAO)، یکی از مهمترین ساختارهای بین المللی وابسته به سازمان ملل متحد است و ایران برای انتخاب دبیرکل جدید این سازمان یکی از چهره های شاخص آکادمیک خود را نامزد کرده است؛ دکتر محمدسعید نوری نائینی فارغ التحصیل اقتصاد کشاورزی از دانشگاه کورنل آمریکا و استاد بازنشسته دانشگاه شهید بهشتی است.

نائینی دو دوره به عنوان نماینده کشورمان در فائو خدمت کرده است و سپس دو دوره نیز بر اساس آرای کشورهای جهان صندلی ریاست شورای فائو را به عهده گرفت و تا سال 2009 در رم ساکن بود. شخصیت دوست داشتنی، وسعت اطلاعات و اقامت طولانی در مقر فائو گنجینه کم نظیری از ارتباطات قوی با هیاتهای نمایندگی سایر کشورهای جهان در سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد برای او به وجود آورده است.

بی تردید دبیرکلی فائو یکی از مهمترین پستهای بین المللی است. چالشهای جهانی آب و هوا، بحران جهانی غذا و پررنگ شدن غذا و کشاورزی در دکترین امنیت ملی کشورهای جهان بر اهمیت این سمت افزوده است.

 نگاهی به پنج رقیب او در این انتخابات نشان می دهد شانس این مرد ایرانی را نباید دست کم گرفت:

رشید عراقی پس از اشغال عراق وزیر آب بوده است. او یک کارشناس گمنام آب است که در حوزه غذا و کشاورزی حرفی برای گفتن ندارد. سوسیلو وزیر سابق اندونزیایی است که عملکردش در زمان مسئولیتش در اندونزی همواره مورد نقد و اعتراض کشاورزان و فعالان محلی بود. فیشلر اتریشی و موراتینس اسپانیایی در صورت ظهور یک کاندیدای معقول از بلوک در حال توسعه رای پرشمار کشورهای جهان سومی را با خود ندارند. کشورهای در حال توسعه بعد از ریاست 16 ساله ژاک دیوف سنگالی این صندلی را در ساختار جهانی متعلق به خود می دانند.

واقعیت آن است که رقیب اصلی نوری نائینی در این انتخابات خوزه داسیلوای برزیلی است.

داسیلوا سابقه معاونت FAO را دارد و از آشنایی خوبی با FAO و هیاتهای نمایندگی برخوردار است. رئیس جمهور جنجالی سابق برزیل و خانم رییس جمهور جدید با قدرت و تمام امکانات از او حمایت می کنند. در عرصه سیاست جهانی، برزیل هیچ گاه مقبولیت امروز را نداشته است. گرچه عملکرد او در فائو با انتقادهای فنی متعددی روبروست اما نمی شود شانس او و قدرت لابی برزیل (این بازیگر جوان و شاداب لاتینی) را دست کم گرفت.

انتخاب نوری نائینی به عنوان کاندیدای ایران، حرکت هوشمندانه ای بود که باید از این لحاظ به دولت ایران تبریک گفت. واقعیت آن است که رویکرد جهان در به بازی گرفتن چهره های تخصصی ایرانی در انتخابات اخیر اوپک و در راهیابی دکتر نهاوندیان به مرکزیت اتاق بازرگانی بین المللی، راه را برای نائینی هموار کرده است.

شاید در سالهای بعد از انقلاب، حرکت به سوی صندلی دبیرکلی فائو، بلندپروازانه ترین تلاش ایران برای کسب کرسیهای جهان بوده است. سابقه تاریخی کشاورزی ایران، ویژگیهای مناسب فردی نائینی، نقاط ضعف رقبا، داراییهای خوبی برای شرکت در این مسابقه است.

اما اگر بدانیم غالب رقبای نائینی فعالیت انتخاباتی خود را با اتکای به ستادهای قدرتمند انتخاباتی ماههاست شروع کرده اند، درمی یابیم در چند ماه آینده کار بزرگی در پیش است. همراهی حداکثری دولت و نهادهای بخش خصوصی در فراهم آوردن امکان یک مبارزه هوشمند و منطقی می تواند توشه دونده ایرانی را برای شرکت در این ماراتن نفس گیر تکمیل کند. تنها 5 ماه تا انتخابات ژوئن 2011 وقت باقی مانده است.

سهم هریک از ما در این حرکت ملی چیست؟

 

خبر مرتبط :

 
 
نظر شما
ادامه