کد خبر: ۵۱۴۵

حکیم مهر - مدیر کل محیط زیست استان تهران نتایج سرشماری پرندگان را در استان تهران اعلام کرد.

رسول علی اشرفی‌پور با اشاره به معروف‌ترین سایت‌های آبی استان تهران،‌ گفت: معروف‌ترین سایت‌های آبی استان تهران که مورد پایش زیست محیطی و اکولوژیکی این اداره کل قرار دارد شامل تالاب بندعلی خان در جنوب ورامین، حوزه آبریز سد فشافویه در ری، حوزه آبریز سد ماملو ، رودخانه جاجرود در منطقه خجیر و حوزه سد لتیان و قسمت‌های شمالی جاجرود در لواسانات است.

وی در ادامه افزود: سایت لتیان در فاصله 15 کیلومتری شمال تهران به مساحت تقریبی 475 هکتار است که سرشماری آن با پیاده‌روی انجام می شود که البته سعی داریم استفاده از قایق را نیز در سال‌های بعد هماهنگی با سازمان آب منطقه‌ای استان به کار گیریم.

حضور 60 قطعه پرنده در سایت لتیان
----------------------------------------------------

مدیر کل محیط زیست استان تهران بیان کرد: نتایج سرشماری سایت لتیان در امسال زمستان نشان می‌دهد اردک سرسبز تعداد 30 قطعه،خودکای معمولی 12 قطعه، هواصیل خاکستری 5 قطعه و در مجموع 60 قطعه پرنده در سایت لتیان شناسایی و شمارش شده است.

اشرفی‌پور افزود: سایت ماملو در فاصله 20 کلیومتری شرق تهران در منطقه حفاظت شده جاجرود به مساحت تقریبی 90 هکتار است که سرشماری پرندگان آن به صورت پیاده‌روی انجام می‌گیرد. در مجموع یک هزار و 515 قطعه پرنده از 12 گونه متفاوت در این سایت شمارش شده که شامل اردک سرسبز یک هزار و 381 قطعه، کشیم بزرگ 42 قطعه، باکلان 28 قطعه، خودکای معمولی 19 قطعه، کاکائی پشت سیاه کوچک 14 قطعه، هواصیل خاکستری 8 قطعه، کاکایی سرسیاه بزرگ 6 قطعه، چنگر معمولی 5 قطعه، کشیم گردن سیاه 5 قطعه، اگرت سفید بزرگ 3 قطعه، اردک سرحنایی 2 قطعه، اگرت سفید کوچک 2 قطعه است.

وی در ادامه تصریح کرد: سایت فشافویه در 40 کیلومتری جنوب تهران در شهرستان ری به مساحت تقریبی 150 هکتار است که سرشماری این سایت با استفاده از قایق موتوری و پیاده‌روی انجام پذیرفت.

مدیر کل محیط زیست استان تهران اظهار داشت: سایت بندعلی خانی در فاصله 70 کیلومتری جنوب شهر تهران در شهرستان ورامین به مساحت تقریبی 997 هکتار است.

وی درباره سرشماری پرندگان در این سایت اعلام کرد: سرشماری پرندگان در این منطقه به صورت پیاده‌روی داخل باتلاق‌ها و تالاب‌های منطقه انجام شده و در مجموع 9 هزار و 600 و 15 پروژه از 11 گونه در این سایت شناسایی و شمارش شده که شامل اردک سرسبز 5 هزار قطعه خودکای معمولی، 4 هزار قطعه خروس کولی، 165 قطعه آنقوت، 150 قطععه تنجه، 100 قطعه غاز خاکستری 70 قطعه، چنگر معمولی 65 قطعه، هواصیل خاکستری 23 قطعه، فیلوش 20 قطعه، اگرت بزرگ 15 قطعه، اگرت کوچک 4 قطعه است.

اردک سرحنایی کمترین جمعیت را در استان تهران دارد
----------------------------------------------------------

اشرفی‌پور گفت: بر اساس سرشماری انجام شده تعداد 12 هزار و 105 پرنده در 4 سایت شمارش شده که مطابق این سرشماری اردک سرسبز با 6 هزار و 556 قطعه بیشترین جمعیت و اردک سر حنایی با 2 قطعه کمترین میزان جمعیت را به خود اختصاص داده‌اند.

 

 

نظر شما
ادامه