کد خبر: ۵۱۳۰

حکیم مهر - توصیه‌های بهداشتی سازمان دامپزشکی کشور جهت انتخاب و نگهداری ماهی قرمز در آستانه سال نو بدین شرح در پایگاه اطلاع رسانی این سازمان منتشر شده است :
 1. ماهی قرمز را از مراکز معتبر و تحت نظارت و کنترل شهرداری و دامپزشکی تهیه نمایند.

2. از خرید ماهی از فروشندگانی که ماهی ها را به صورت متراکم و در محل و در شرایط نامناسب بهداشتی و زیستی (از قبیل شرایط نامناسب اکسیژنی و دمایی آب) نگهداری می نمایند، خودداری نمایند.

3. ماهی قرمز، دارای ظاهر و تحرک مناسب و شنای متعادل باشد.

4.       از خرید ماهیانی که علائم زیر را نشان بدهند، خودداری نمایند.

*       باله ها به صورت تاخورده و جمع شده درآمده باشند.

*       در اطراف دهان یا سطح بدن، لکه های پنبه مانند مشاهده شود.

*       روی سطح بدن، زخم یا لکه های سفید متمایل به خاکستری یا قرمز مشاهده گردد و یا آنکه بدن رنگ پریده و لکه لکه شده باشد.

*       لبه باله ها خورده و سائیده شده باشد.

*        ماهی بی قرار بوده و بدون آنکه در یکجا قرار گیرد، پیوسته بدن خود را به اطراف بمالد.

*      چشم ها به صورت یکطرفه یا دوطرفه بیرون زده باشد.

*        پولک های (فلس های) ماهی ریخته شده باشد.

5.    در نگهداری طولانی مدت ماهیان قرمز مثلاً در خانه و کنار سفره های هفت سین مقدار آب موردنیاز هر قطعه ماهی انگشت قد حداقل یک لیتر منظور شود. یک تا دو بار در هفته آب ماهیان را تعویض کنید و از شن و ماسه های رنگی و تیز جهت تزئین آکواریوم ها و تنگ های ماهیان استفاده ننمایید.

6.    شستشوی دوره ای آکواریوم ها و ضدعفونی و گندزدایی آنها با محلول های نمک طعام (سی گرم در لیتر به مدت ده دقیقه) ، ترکیبات آمونیوم 4 تایی به مقدار 1-1/0 گرم در لیتر آب به مدت 15-1 دقیقه و یا ترکیبات یده به مقدار 200 میلی گرم در لیتر آب به مدت ده ثانیه (مواد برای ضدعفونی آکواریوم بوده و برای ماهی خطرناک است.)

7.       استفاده از دستکش خصوصاً برای افراد حساس و دارای سوابق آلرژی

8.       شستشوی کامل دست ها با آب و صابون بعد از هر بار دست زدن به آب یا ماهیان زینتی.

9.       جلوگیری از دست زدن کودکان به ماهیان و آموزش بهداشت فردی به آنها و عدم دستمالی چشم، صورت و دهان بعد از کار با آکواریوم.

10.  نگهداری مناسب غذاهای ماهیان آکواریومی در جاهای خنک و تاریک و خشک در ظروف کاملاً در بسته و رعایت تاریخ مصرف برای این مواد غذایی.

11.  ماهی قرمز بایستی با غذاهای کم پروتئین و سرشار از کربوهیدرات تغذیه شوند و بهتر است که غذا در سطح آب شناور بماند. استفاده از غذای آماده بهتر است. غذادهی بایستی یک یا حداکثر دو بار در روز و به اندازه ای باشد که در مدت یک تا دو دقیقه مصرف شود.

12.   رعایت دوره ای حداقل 2 هفته ای قرنطینه ای برای ماهیان جدیدالورود در یک آکواریوم جداگانه.

13.   جداسازی تمامی موارد اختلال و بیماری از سایر ماهیان و طی دورة زمانی برای آنها.

14.   مراجعه به دامپزشک در صورت بروز هر نوع علائم و ناراحتی در  ماهیان آکواریومی

15.   مراجعه به پزشک در صورت بروز هر نوع علائم و ناراحتی های پوستی

16.  آب مورد استفاده بدین منظور باید بهداشتی بوده و در مورد آب های شرب شبکه آبرسانی شهری باید یا کلرزدایی گردد و یا جهت تعادل گازها و خروج کلر قبل از مصرف حداقل به مدت 48 ساعت در ظروفی دهان گشاد نگهداری و ذخیره گردد.

17.  در صورت عزیمت به مسافرت و یا ترک منزل ماهیان را دراماکن محصور مجاز مشخص شده جهت این منظور رهاسازی کرده و یا آن را به اقوام خود هدیه و یا به آکواریوم دارها تحویل نمایید.

18.   از قرار دادن آکواریوم ها و یا تنگ های ماهی در جلوی نور مستقیم آفتاب، کنار شومینه ها و یا داخل آشپزخانه خودداری نمایید.

توصیه‌های بهداشتی سازمان دامپزشکی کشور در ممنوعیت عرضه دوزیستان، خزندگان و حلزون‌های آبی
1. نگهداری انواع دوزیستان، خزندگان و حلزون های آبی مخاطرات بهداشتی جدیدی را به خانواده تحمیل می نماید.

2. برخی از انواع این جانوران از انواع بسیار مهاجم و خطرناک می باشند و اکثر بوم زیسهای طبیعی کشور را نابود  می نمایند که سرآمد آنها انواع لاکپشت های گوش قرمز و حلزون های سیبی است.

3. دوزیستان و خزندگان از مخازن بیماری سالمونلا در طبیعت اند که نه تنها میتوانند این بیماری ها بدون علائم ظاهری به سایر انواع آبزیان آکواریومی منتقل نمایند بلکه می توانند ناقل مکانیکی به انسان نیز باشند.

اجرای طرح کنترل بهداشتی مراکز تکثیر و مزارع پرورش ماهیان قرمز و زینتی

در این طرح ضمن افزایش نظارتها بر مراکز تکثیر و پرورش ماهیان زینتی، اقدام به نمونه برداری و انجام آزمایشات ویروسی، باکتریایی، انگلی و قارچی خواهد گردید. همچنین مقرر است نسبت به افزایش نظارتها در حمل و نقل و صدور گواهی بهداشتی حمل جهت محموله های ماهیان زینتی از جمله ماهی قرمز و نیز اطلاع رسانی عمومی، اقدام گردد.
سازمان دامپزشکی کشور به عنوان متولی بهداشت و بیماری های دام و از جمله آبزیان، در جهت حفظ و صیانت از سرمایه های آبزی و ارتقای سطح بهداشتی مراکز تکثیر و پرورش آبزیان زینتی و کاهش مخاطرات ناشی از بیماری های مشترک در انسان و سلامت مصرف کنندگان در نظر دارد مشابه سالهای اخیر، اقدام به پایش و کنترل بهداشتی این مراکز نماید.

 

خبر مرتبط :

نظر شما
ادامه