کد خبر: ۵۱۲۰

حکیم مهر - پس از گذشت بیش از هفت سال از مصوبه سازمان دامپزشکی کشور برای اجرای طرح بسته‌بندی مرغ در استان تهران، وعده‌های مسوولان وقت برای آغاز این طرح در تارخ‌های مختلف، منتفی شدن اجرای آن از سوی وزیر سابق کشاورزی و ... نهایتا اعلام اجرای آن از سوی رییس فعلی سازمان دامپزشکی کشور برای نیمه دوم امسال در سراسر تهران؛ نه تنها خبری از مرغ با هویت و بسته‌بندی نیست بلکه این سازمان اعلام کرد هنوز شرایط و امکانات آن فراهم نیست.

درحالی که برای چندمین بار خبر بسته‌بندی گوشت مرغ (که در همه استانهای کشور اجرا می‌شود) برای تهران هم عنوان شد و به کشتارگاهها، ناوگان توزیع و اماکن عرضه اعلام آمادگی داده شد تا برای ماه رمضان امسال مرغ به صورت بسته‌بندی عرضه شود، بازهم در دقیقه 90 اجرای این طرح منتفی و به زمانی دیگر موکول شد؛ در صورتی که ارتقای سطح بهداشت محصولات دامی از وظایف سازمان دامپزشکی است.

در این زمینه حمید رحیلی‌نژاد ـ دبیر انجمن صنفی کشتارگاه‌های صنعتی طیور با گلایه از اینکه هربار به کشتارگاهها اعلام آمادگی برای اجرای این طرح را می‌دهند و در لحظات پایانی آن را منتفی عنوان می کنند، تصریح کرد: دلیل اجرایی نشدن این طرح هیچ وقت اعلام نشده است.

وی گفت: درحالیکه امکانات لازم طی پنج - شش سال اخیر در کشتارگاهها فراهم شده و کشتارگاهها را طی چندین سال اخیر مجبور به تجهیز به این امکانات از قبیل اتاق چلینگ روم،‌ امکانات بسته‌بندی و ... به درخواست سازمان‌ دامپزشکی و با هزینه بالا کرده‌اند، این تجهیزات بلااستفاده مانده است. همچنین امسال کشتارگاهها برای چندمین بار پلاستیک‌های بسته‌بندی را تهیه کردند اما بازهم طرح در حد حرف باقی ماند و متوقف شد.

رحیلی‌نژاد تصریح کرد: چندین بار تجهیزات و تاسیسات ساخته شده در کشتارگاه‌ها مورد بازدید و تایید سازمان دامپزشکی قرار گرفته و همچنین ناوگان توزیع از طریق شرکت‌های ممیزی دامشپزکش تحت نظارت هستند، این سازمان همچنان اعلام می‌کند آمادگی آن وجود ندارد.

به گفته دبیر انجمن صنفی کشتارگاه‌های صنعتی طیور هزینه‌های بسته بندی و توزیع نهایتا در هر کیلو 100 تومان افزایش می‌یابد که حدود 60 تومان آن مربوط به بسته بندی در کشتارگاه‌ است که نهایتا کیلویی 40 تومان هم در توزیع افزوده شود اما تاثیر بسزایی در بهداشت و سلامت مرغ عرضه شده مردم دارد چراکه هم اکنون مرغ به صورت گمنام که مشخص نیست در کدام استان تولید کشتار شده و به صورت فله به دست مردم می‌رسد.

وی معتقد است: تهران بازار مصرف مرغ‌های نامرغوب استان‌های همجوار شده که به صورت گمنام عرضه می‌شود در حالیکه عرضه مرغ به صورت بسته‌بندی رقابت ایجاد می‌کند و بر سلامت و بهداشت کشور می‌افزاید.

از سوی دیگر مرغ فله‌ای با احشام درون شکم عرضه می‌شود که مصرف‌کننده هزینه این ضایعات را می‌پردازد که در صورت بسته بندی مصرف‌کننده هزینه گوشت خالص و تمیز را می‌پردازد. همچنین این ضایعات در کشتارگاهها قابل استفاده و تبدیل به پودر گوشت برای خوراک طیور خواهد بود و از واردات خوراک و دان مرغ می‌کاهد.

درحال حاضر 80 درصد مرغ مصرفی در تهران به صورت فله و لا به لای پودر یخ از استان‌های همجوار از قبیل اراک، قم، سمنان، گیلان، مازندران، قزوین، گلستان و ... وارد می‌شود که در این شرایط با توجه به اینکه در همه استانها گوشت مرغ به بسته‌بندی می‌شود و باید عنوان کشتارگاه، هویت مرغ تولید شده و زمان کشتار بر روی کالای بسته‌بندی قید شود، محصولات کیفی و درجه یک در این استانها عرضه می‌شود و محصولات رده پایین‌تر به صورت فله و گمنام روانه میدان بهمن استان تهران می‌شود که قابلیت پیگیری را ندارد. لذا استان‌های همجوار تهران که عمده بازارشان تهران است تمایلی به بسته بندی مرغ در استان تهران ندارند چرا که بازار مرغ درجه دوم آنها محدود می‌شود و مجبورند مرغ درجه یک و با کیفیت خود را عرضه کنند.

شاید این‌ یکی از عواملی است که مانع اجرای این طرح پس از گذشت هفت سال و طی کردن فراز و نشیب‌های گوناگون می‌شود.

 

خبر مرتبط :

نظر شما
ادامه