کد خبر: ۵۱۱۶۹

مدیرکل دامپزشکی استان همدان از کاهش کانون‌های بیماری طیور در همدان خبر داد و گفت: مشکل تامین مرغ در همدان حل شد.

به گزارش حکیم مهر به نقل از فارس، «دکتر محمودرضا رسولی» پیش از ظهر امروز در نشست خبری به مناسبت هفته خبرنگار اظهار کرد: رسانه‌ها ظرفیت‌های خوبی به منظور ایجاد فرهنگ بهداشتی، آموزش، ترویج و اطلاع‌رسانی داشته‌اند و نقش موثری در ایجاد امنیت بهداشتی در سال رونق تولید دارند.

وی بیان کرد: عملکرد اصحاب رسانه در راستای اعتلا و تنویر افکار عمومی به منظور انعکاس فعالیت‌ها، ارتقاء سطح بهداشت عمومی جامعه و رویکردهای اداره کل دامپزشکی شایسته تقدیر است.

مدیرکل دامپزشکی استان همدان با بیان اینکه سیاست‌های سلامت و اقتصاد مقاومتی در راستای استقرار امنیت غذایی پیگیری می‌شود گفت: در سیاست کلی سلامت پیشگیری بر درمان تقدم دارد به طوریکه اگر دامپزشکی یک ریال در این حوزه سرمایه‌گذاری کند، بیش از 6 برابر این سرمایه در درمان صرفه‌جویی می‌شود.

وی حفظ و حراست از سرمایه دامی را از اقدامات دامپزشکی عنوان کرد و افزود: دامپزشکی در این راستا از مشاغل دامداری و بهره‌برداران این عرصه حمایت کرده که این مهم از مهاجرت روستاییان به شهرها جلوگیری می‌کند.

رسولی با اشاره به اینکه ارزش تولیدات دامی کشور به بیش از 300 هزار میلیارد تومان می‌رسد گفت:  حفظ و حراست از این سرمایه امری ضروری به نظر می‌رسد.

وی تاکید کرد: دامپزشکی یکی از زیرساختی‌ترین ادارات در اقتصاد و بهداشت عمومی جامعه بوده و به عنوان تضمین کننده سلامت، بهداشت و اقتصاد دام و انسان از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

مدیرکل دامپزشکی استان همدان از واکسیناسیون 8 میلیون نوبت سردام استان در طول سال خبر داد و افزود: اکیپ‌هایی به روستاها و مناطق قشلاقی برای واکسیناسیون دام‌های عشایر استان اعزام می‌شوند.

25 میلیون قطعه جوجه‌ریزی در همدان

وی  بیان کرد: سالانه بیش از 25 میلیون قطعه جوجه‌ریزی در استان انجام می‌شود و این در صورتی است که تلفات به زیر هشت درصد می‌رسد.

رسولی با بیان اینکه در حال حاضر از امنیت بهداشتی و غذایی خوبی در استان برخوردار هستیم گفت: مبارزه با بیماری‌های مشترک بین انسان و دام یکی از وظایف دامپزشکی است و خوشبختانه با تلاش همکاران تاکنون هیچ گزارشی از وجود کانون‌های آنفلوآنزا در استان ارائه نشده است.

وی با اشاره به کنترل و نظارت بهداشتی مواد خام دامی خاطرنشان کرد: به طور متوسط بیش از 100 هزار بازدید از مراکز تولید، توزیع، عرضه و بسته‌بندی مواد خام دامی و کشتارگاه‌های استان در طول سال انجام می‌شود.

مدیرکل دامپزشکی استان همدان بیان کرد: سال گذشته 580 تن انواع مواد خام دامی غیرقابل مصرف با تلاش بازرسان بهداشتی دامپزشکی از چرخه مصرف انسانی خارج شد که مصرف آن می‌توانست تعداد زیادی از مردم را روانه بیمارستان کند.

وی با اشاره به تعطیلی کشتارگاه‌های سنتی دام و تجهیز کشتارگاه‌های صنعتی استان به سیستم پیش‌سرد گفت: تمام گوشت‌های استحصالی استان از سیستم  پیش‌سرد عبور می‌کند و شهروندان می‌توانند با خیال راحت گوشت‌های دارای مهر و لیبل دامپزشکی را از مراکز مجاز عرضه مواد خام دامی تهیه و مصرف کنند.

رسولی از وجود 18 واحد بسته‌بندی و قطعه‌بندی مواد خام دامی در استان خبر داد و در ادامه با اشاره به آستانه عید قربان افزود: همزمان با فرا رسیدن عید سعید قربان و انجام مراسم قربانی و ذبح دام در این روز، اداره دامپزشکی استان اقدام به اجرای طرح نظارت و کنترل بهداشتی و شرعی بر دام‌های قربانی می‌کند.

وی خاطرنشان کرد: با انجام اقدامات و هماهنگی لازم با سایر ادارات و سازمان‌های مربوطه و با تشکیل، آموزش، تجهیز و ساماندهی 18 اکیپ ثابت و 25 اکیپ سیار با ترکیب 33 دامپزشکی، 43 بازرس بهداشتی گوشت و 12 ناظر شرعی نظارت بر ذبح شرعی و بهداشتی قربانی‌های شهروندان انجام می‌‌شود.

مدیرکل دامپزشکی استان همدان از مردم خواست به منظور رعایت اصول بهداشتی و جلوگیری از انتشار بیماری‌های قابل انتقال از دام به انسان، در این روز تا جایی که امکان دارد دام‌های قربانی خود را در کشتارگاه‌های سراسر استان کشتار کنند و از خدمات بازرسی بهداشتی و شرعی بازرسان اداره کل بهره‌مند شوند.

وی ادامه داد: در غیر این صورت مردم برای نظارت بهداشتی و شرعی می‌توانند با شماره تماس 1512  تماس گرفته و از خدمات رایگان اکیپ‌های ثابت و سیار دامپزشکی بهره‌مند شوند.

رسولی اجری طرح بسته‌بندی و آلایش فرآورده‌های دامی همچون جگر، دل، قلوه و کله‌پاچه در استان امری مهم در راستای ایجاد امنیت غذایی خواند و گفت: درج نوع و جنس دام در لیبل‌های گوشت نیز  از دیگر اقدامات موفقیت‌آمیز دامپزشکی در راستای حمایت از حقوق شهروندان است.

ضبط 87 هزار و 517کیلوگرم فرآورده‌ غیرقابل مصرف در همدان

وی با اشاره به بازرسی از واحدهای توزیع، نگهداری، بسته‌بندی و عرضه فرآورده‌های خام دامی طی چهار ماهه امسال افزود: از 34 هزار و 474 مورد اماکن بازدید شده 87 هزار و 517کیلوگرم فرآورده‌ غیرقابل مصرف ضبط شد.

مدیرکل دامپزشکی استان همدان از ارجاع 277 واحد متخلف به مراجع قضایی در این مدت خبر داد و گفت: 890 مجوز بهداشتی قرنطینه‌ای از مقصد همدان به سایر استان‌ها و 4 هزار و 211 مجوز وارده از مبدا سایر استان‌ها به مقصد همدان صادر شد.

 کانون بیماری طیور از 27 به 18 کاهش یافت

وی با اشاره اینکه در چهار ماهه ابتدای سال گذشته 27 کانون بیماری طیور در استان وجود داشت که در چهارماهه امسال به 18 کانون رسیده است افزود: مولفه‌های زیادی در کنترل بیماری تب مالت وجود دارد و نه تنها سازمان دامپزشکی بلکه وزارت بهداشت، جهاد کشاورزی و... دخیل هستند.

رسولی با بیان اینکه یکی از اقدامات واکسیناسیون است و خوشبختانه استان بیش از میزان پیش‌بینی واکسیناسیون به دام‌ها تزریق می‌کند خاطرنشان کرد: همکاران دامپزشکی واکسن زنده را بر دام تزریق می‌کنند و از آنجا که خطرات زیادی برای آنها وجود دارد، دانشگاه علوم پزشکی همدان تحقیقاتی را مبنی بر تعداد مبتلایان به تب مالت در سیستم دامپزشکی آغاز کرده است.

وی با اشاره به بیش از 70 هزار قطعه مرغ در کشتارگاه‌های همدان و با بیان اینکه از امروز مشکل تامین مرغ در استان حل شده است افزود: روزانه 65 تن ظرفیت قطعه‌بندی مرغ در کارگاه‌های استان وجود دارد که به 11 استان و سه کشور صادر می‌شود.

مدیرکل دامپزشکی استان همدان  با اشاره به اینکه در حال حاضر چهار کشتارگاه دام در استان فعال است در ادامه با اشاره واکسیناسیون دام‌های عشایر گفت: عشایر استان 500 هزار راس دام دارند که نه تنها در استان به این دام‌ها خدماتی ارائه می‌شود بلکه با رفتن آنها به استان‌های دیگر اکیپ‌هایی برای واکسیناسیون اعزام می‌شوند.

وی بیان کرد: بیش از یک‌میلیون نوبت سر دام واکسیناسیون دام‌های عشایر انجام شده است.

پایان این مراسم از خبرنگاران فعال در حوزه دامپزشکی تقدیر شد.

 
نظر شما
ادامه