کد خبر: ۵۱۱۴
تعداد نظرات: ۱ نظر

حکیم مهر - عرضه مرغ بصورت بسته بندی شده در استان تهران در سال آینده پیگیری می شود.

رییس سازمان دامپزشکی کشور با اعلام این مطلب گفت: ممکن است عده ای موافق عرضه مرغ بسته بندی نباشند، اما سیاستی که دولت دنبال می کند، اجرایی کردن این قانون در تمامی استانهای کشور است.

دکتر سیدمحسن دستور افزود: اگر قرار باشد قانون اجرا شود، با مشکلات جانبی نیز مقابله خواهد شد.

وی خاطرنشان کرد: برای عرضه مرغ بسته بندی در استان تهران همچون سایر استانها، برخی مشکلات وجود دارد که با هماهنگی و همکاری همه جانبه تمامی ارگانهای ذیربط مرتفع می شود.

دستور ادامه داد: تا پایان سال جاری زمانی وجود ندارد و تحقق این طرح بزرگ برای سال 1389 امکان پذیر نیست. اما این سازمان برای اجرای موفق این طرح در سال 1390 تلاش می کنند.

وی تصریح کرد: برخی از قسمتهایی که باید در این زمینه همکاری داشته باشند، آمادگیهای لازم را ندارند که امیدواریم برای سال آینده تمامی مشکلات مرتفع شده و آمادگیها نیز ایجاد شود.

خبر مرتبط :

انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
دكتر مجتبي مرتضوي از تبريز
|
-
|
۱۲:۱۸ - ۱۳۸۹/۱۲/۰۶
0
0

بنده به صراحت مي گويم بسته‎بندی مرغ طعم آن را بهبود نمی‎دهد؟ دلیل اصلی آن نبودن درجه‏بندی کیفی و عدم توانایی مصرف‏کننده در انتخاب به دلیل فضای انحصاری بازار است. در مرغ بسته‏بندی شده فقط نام کشتارگاه نوشته می‎شود. مرغدار می‎گوید که در محصول نهایی اسمی از مزرعه و مرغداری وی وجود ندارد پس مسوولیتی متوجه وی نخواهد بود و امکان پی‎گیری هم لابد نیست و فقط و فقط به فکر بالا بردن وزن مرغ خود می باشد. مرغ فروش هم خود را فقط فروشنده مارک کشتارگاه می داند البته ناچاراً (!) و هیچ مسولیتی در جهت نگهداری صحیح از مرغ احساس نمی‏کند و گاهی هم موقع پس دادن مرغ توسط مشتری، از پس‎گرفتن آن خودداری و ادعا می‎کند که محصول تولید کارخانه‎ای است که آدرس آن روی محصول وجود دارد و مشتری هم کاری نمی تواند بکند
2-حال چاره کار چیست؟ فضای فعلی بازار مرغ، فضایی انحصاری است، به طوری که بازار مرغ تهران به آن بزرگی، تقدیم 20 کشتارگاه شده و بازار تبریز تقدیم 3 نفر و پرکنده فروشی که 50 سال سابقه دارد و مغازه و امکانات از خودش می‏باشد، ناچاراً فروشنده محصولات کشتارگاهی شده است که فقط یک حلقه از این زنجیره است. این بازار انحصاری رقابت را از بین می‏برد و از بین رفتن رقابت یعنی عدم توجه به کیفیت و از بین رفتن حقوق مصرف کننده!
3-بهترین چاره در این است که سازمان دامپزشکی در رویه خود در مورد اطلاعات لازم حک شده روی بسته‎بندی‏ها تغییرات اساسی بدهد. بدین نحو که هر پرکنده فروشی بتواند نام مغازه و آدرس خود را روی مرغ عرضه شده توسط خود و به نام خود بنویسد و در قسمتی هم آدرس و محل کشتارگاهی که مرغ را در آن کشتار کرده نوشته شود. مثلا مرغ فلانی کشتار شده در کشتارگاه فلان درج گردد. این امر سبب ایجاد فضای رقابتی بین مرغ فروش‏ها شده و آن موقع توجه به کیفیت و انتخاب فارم مناسب و حتی توجه به ترکیب جیره توسط خریدار مهم می‏شود و در این صورت هر کسی تلاش خواهد کرد تا مشتری‏های خود را راضی نگه دارد.
4 عرضهر مرغ بسته بندي با اين ليبل ها و بسته بندي ها بر خلاف عدالت اجتمتعي است
54-راه چاره دیگر هم این است که برای کشتارگاه‏هایی با ظرفیت کم حتی 100 قطعه در ساعت توسط دامپزشکی مجوز داده شود تا چند فارم به صورت مشترک از آن استفاده کنند و قاعدتاً رعایت شرایط بهداشتی و ریزه‎کاری‎ها هم در این کشتارگاه‎ها آسان‏تر خواهد بود! و اگر امتیاز آنها به فارغ‏التحصیلان رشته‎های مرتبط داده شود ایده‎آل خواهد بود. اکنون دامپزشکی مجوز کمتر از 4000 قطعه نمی‏دهد و این مستلزم سرمایه‎گذاری سنگین بوده و عاملی بزرگ برای ایجاد انحصار است.

6 بهتر است نظارت کشتارگاه‎های کوچک هم به شرکت‎های ممیزی بخش خصوصی سپرده شود.
نظر شما
ادامه