کد خبر: ۵۰۹۳

حکیم مهر - درحالیکه سالانه حدود 900 هزار تن گوشت قرمز در کشور تولید می‌شود که پاسخگوی مصرف سرانه‌مان (880 کیلوگرم) است و معاون امور دام وزیر جهاد کشاورزی نیز مخالفت سفت و سخت خود را با واردات اعلام کرده است، طی 9 ماهه امسال 153 هزار و 766 تن گوشت قرمز به کشور وارد شده است.

در این میان دامداران که مشکلات بسیاری در دریافت پول شیر تحویل داده شده به کارخانه‌های لبنی دارند و برای تامین علوفه‌ دام‌هایشان با مشکل مواجه هستند، از واردات بی‌ر‌ویه گوشت قرمز هم گلایه دارند و به دلیل واردات بیش از حد نیاز، طی چهار ماهه اخیر مجبور بوده‌اند دام‌هایشان را به دلیل اشباع بودن بازار به زیر قیمت روانه کشتارگاه کنند.

سعادت‌الله عباسی - معاون وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه هم اکنون تولید گوشت قرمز در وضعیت مناسبی قرار دارد، اظهار کرده است: واردات باید مدیریت شود و در مواردی که در کشور تولید وجود دارد و نیازهایمان تامین می‌شود به هیچ‌وجه اجازه واردات نمی‌دهیم؛ همچنین میزان دقیق تولیدات دامی را به وزارت بازرگانی اعلام می‌کنیم و هرجا لازم باشد واردات صورت می‌گیرد که در زمینه واردات گوشت قرمز به دلیل خشکسالی و کمبود تولید برای ذخیره استراتژیک و تامین نیاز پادگان‌ها، بیمارستان‌ها و دانشگاه‌ها اجازه واردات داده شد.

این درحالی است که دامداران اعلام کرده‌اند به دلیل اشباع بودن بازار از گوشت‌ها منجمد وارداتی هر کیلو گوساله نر درجه یک با 800 تومان کاهش قیمت کیلویی سه هزار و 400 تومان،هر کیلو ماده گاو با 400 تومان کاهش قیمت به دو هزار و 600 تومان، هر کیلو بره از هفت هزار و 500 تومان به پنج هزار و 700 تومان و هر کیلو گوسفند از کیلویی پنج هزار تومان با چهار هزار تومان روانه کشتارگاه می‌شود در حالیکه این قیمت در شبکه توزیع و در سطح شهر بسیار بالاتر به دست مصرف‌کننده می‌رسد.

همچنین با وجود اینکه معاون امور دام وزارت جهاد کشاورزی تاکید دارد نیازی به واردات دام زنده نیست و رییس سازمان دامپزشکی معتقد است با واردات قاچاق دام زنده به کشور بیماری تب برفکی تشدید شده است، دامداران از واردات دام زنده گلایه دارند چراکه به تولید آنها ضربه اساسی وارد کرده است.

در این زمینه رییس هیات مدیره مرکز همکاری‌های امور دام (مهاد) در گفت‌وگو با ایسنا با انتقاد از واردات بی‌رویه گوشت قرمز و همچنین دام زنده از مرزهای کشور، تصریح کرد: درصورتیکه قیمت نهاده‌ها و عوامل تولید افزایش یافته قیمت خرید گوشت از دامدار پایین آمده این درحالیست که مصرف‌کنندگان هم از این کاهش قیمت منتفع نشده‌اند و قیمت در بازار مصرف تفاوتی نداشته است.

جواد وکیلی گیلانی با بیان اینکه سالانه 880 تا 900 هزار تن گوشت قرمز در کشور تولید می‌شود، گفت: مصرف سرانه سالانه کشورمان 12 کیلوگرم است که این میزان تولید، به راحتی جوابگوی مصرف است و نیازی به واردات نیست در حالیکه بسیار بیشتر از نیاز و تنظیم بازار وارد کشور می‌شود.

وکیلی تصریح کرد: طی دو - سه سال گذشته واردات گوشت از برزیل و با هدف تامین نیاز صنایع و در حد 50 هزار تن صورت می‌گرفت که اکنون مسوولان با وجود ابراز نگرانی از به فروش نرفتن دام سبک و سنگین دامداران، واردات را به بیش از سه برابر افزایش داده‌اند و در حال حاضر از کشورهای هند، پاکستان و بلغارستان گوشت قرمز یخی وارد و درب مغازه‌های سطح شهر عرضه می‌شود.

وی با اشاره به اینکه با وام‌های بالای داده شده برای پرواربندی در فصل بهار هم بره و هم گوساله بسیاری خواهیم داشت، اظهار کرد: با توجه به خشکسالی‌ها و سیل‌های پیاپی که کشورهای همسایه و اروپایی قیمت مواد غذایی افزایش می‌یابد و از این پس واردات مقرون به صرفه نخواهد بود.

رییس هیات مدیره مرکز همکاری‌های امور دام تاکید کرد: با توجه به هدف کشور برای خودکفایی در تولید گوشت قرمز، هم اکنون در مرز خودکفایی هستیم و می‌توانیم بسیار بیشتر از سایر کشور تولید و حتی صادرکننده باشیم که نیازمند تشویق و حمایت از تولید کنندگان است درصورتیکه واردات بی‌رویه گوشت قرمز و بدهی چندین ماهه کارخانه‌های لبنی به دامداران انگیزه تولید را گرفته است.

وکیلی با بیان اینکه واردات در همه کشورها حساب شده صورت می‌گیرد، گفت: با توجه به اینکه هزینه تولید در کشور ما قابل مقایسه با دیگر کشورها نیست نباید قیمت گوشت تولیدی را هم مقایسه کرد، از سوی دیگر کیفیت گوشت ایرانی با دیگر کشورها که محصولشان منجمد شده و پس از گذشت چند ماه وارد می‌شود، به هیچ وجه قابل مقایسه نیست.

 

نظر شما
ادامه